خواص دارویی گیاه کبر

0 89
خواص دارویی گیاه کبر

ثمر نباتی است خار دار و پر شاخ و اکثر شاخهای آن منبسط بر روی زمین و برگ آن اندک پهن و گل آن در غلافی سبز به مقدار زیتون کوچک و دانه نخودی و بعد شکفتن گل آن سفید در وسط آن تارها شبیه به موی و ثمر آن که خیار

خواص دارویی گیاه کبر
خواص دارویی گیاه کبر

 خواص دارویی گیاه کبر

 

به کوشش: محمد کمالی نژاد

 

نام رایج:

کبر

نام عربی:

کبر

نام های دیگر:
اثونیطس (یونانی)، کورک (شیرازی)، میوه آن به ترکی ایلان یارپوزی نام دارد.

ماهیت:

ثمر نباتی است خار دار و پر شاخ و اکثر شاخهای آن منبسط بر روی زمین و برگ آن اندک پهن و گل آن در غلافی سبز به مقدار زیتون کوچک و دانه نخودی و بعد شکفتن گل آن سفید در وسط آن تارها شبیه به موی و ثمر آن که خیار کبر نامند از بلوط بزرگتر و به قدر خیار کوچکی و بعد رسیدن شکفته مغز آن سرخ رنگ و تخم آن زرد و با رطوبت لزجی و طعم آن اندک شیرین و با تلخی و قبض و عفوصت کمی و هر چند رسیده تر باشد تلخی و عفوصت آن کمتر و شیرینی زیاده گردد. و بیخ آن سفید بزرگ طولانی و پوست آن صخیم و از چوب وسط آن بعد خشک شدن اکثر جدا گردد و بیخ آن قوی تر از سایر اجزای آن اکثر مستعمل و منبت آن خرابها و سنگلاخها و زمین های خشن و آنچه قریب به آب و زمینهای نمناک باشد نفاخ ردی و مفسد.

طبیعت:

در دوم گرم و خشک و آنچه در بلاد حاره یابسه بهم رسد تا سوم.

افعال و خواص:

مفتح و جالی و محلل و ملطف و مقطع بلغم و سودا و اخلاط لزجه. اعضاء الراس و العصب جهت امراض بارده دماغیه مانند فالج و استرخا و خدر و اوجاع مفاصل و عرق النسا و نقرس نافع به سبب عفوصت و قبضی که دارد. اعضاء الصدر با ادویه خوشبو مانند سنبل الطیب و اسطوخودوس و اذخر و عسل محلل بلغم سینه و مخرج آن و مسکن اوجاع صدر و نمک پرورده آن جهت ربو و غرغره به طبیخ آن دافع بلغم از اعضای تنفس است. اعضاء الغذا و النفض مقوی احشا و محلل ریاح و مفتح سده کبد و طحال و مسهل خلط خام و مدر مره سودا و قاتل دیدان امعا و مدر بول و حیض و زیادکننده قوت باه است. پرورده آن با عسل و سرکه بهترین دوایی است از برای سپرز که استفراغ می نماید از طحال ماده غلیظ سوداوی را به اسهال و ادرار و بعد از آن صحت حاصل می گردد. القروح و الجروح ضماد پوست یا برگ تازه آن جهت قروح خبیثه و وسخه و مجفف آنهاست.

***

بدل:

هر یک از اجزای گیاه بدل دیگری است

مضر:

مضر معده محرورین، مثانه و گرده

مصلح:

در معده سنکجبین، درمثانه انیسون و اسطوخودوس و در گرده خولنجان و عسل

مقدار شربت:

از بیخ آن تا سه درم و در مطبوخ تا هفت مثقال.
منبع مقاله :
کمالی نژاد، محمد، (۱۳۹۰)؛ برگ کهن، تهران: چوگان، چاپ اول

 

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود