اندیکاتور چیست؟

1 3,828

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه‌ به صورت مستقیم را دارند، نیاز است تا اقدام به کسب اطلاعات در خصوص بازار سرمایه کنند.

با توجه به اینکه تغییر قیمت اوراق بهادار در بازار سرمایه به پارامتر‌های مختلفی بستگی دارد، لازم است که افراد برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطلوب با انواع روش‌های تحلیل‌ مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی آشنا شوند.

انواع تحلیل

به صورت کلی در بازار سرمایه امکان تحلیل سهم به دو روش اصلی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال وجود دارد، همچنین در کنار این دو روش افراد می‌توانند با بررسی و تحلیل تابلو معاملاتی هر نماد، در خصوص سرمایه‌گذاری در آن سهم تصمیم‌گیری کنند.

در تحلیل بنیادی، افراد با تحلیل و مقایسه ارزش ذاتی با قیمت فعلی سهم، اقدام به تصمیم‌گیری در خصوص معاملات خود می‌کنند.

در تحلیل تکنیکال به علت اینکه تحلیل‌گر با بررسی نمودار و رفتار قیمتی یک دارایی، قیمت آن در آینده را پیش‌بینی می‌کند، به تحلیل نموداری نیز مشهور است. این نوع تحلیل بر سه اصل لحاظ شدن همه موارد در قیمت سهم، تکرار تاریخ و حرکت قیمت‌ها بر اساس روند برقرار است. در ادامه با اندیکاتورها به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد.

اندیکاتور

اندیکاتور با استفاده از فرمول و ابزارهای ریاضی به تحلیل‌گر و معامله گر در پیش‌بینی روند قیمتی و تصمیم گیری بهتر در خصوص معاملات خود کمک می‌کند.

اندیکاتورها از نظر ماهیت به دو دسته کلی روند نما و نوسان‌ نما تقسیم می‌شوند. از لحاظ روند قیمتی نیز به دو دسته کلی پس‌رو (تحکیم کننده) و پیش‌رو (هدایت‌گر) و از جهت نوسانی بودن، به دو دسته نوسان نمای مرکزی و نوسان نمای نواری تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه با برخی از اندیکاتورها آشنا خواهید شد.

اندیکاتور RSI

با اندیکاتور RSI می‌توان شاخص قدرت نسبی یک سهم را بررسی نمود، این اندیکاتور همواره در حال نوسان بین دو عدد ۰ و ۱۰۰ است و اطلاعاتی در خصوص محدوده اشباع خرید و فروش و روند معاملات را به تحلیلگر ارائه می‌دهد.
با قرار گرفتن اندیکاتور RSI در محدوده عدد ۷۰ و یا بیشتر می‌توان گفت که قیمت سهم به محدوده اشباع خرید رسیده است و با رسیدن به عدد ۳۰ و یا کم‌تر نیز، قیمت به محدوده اشباع فروش خواهد رسید.

در هنگام استفاده از اندیکاتور RSI باید به این نکته توجه داشت که رسیدن قیمت به نواحی ذکر شده، نباید تنها مبنای تصمیم‌گیری افراد در خصوص پیش بینی روند سهام باشد.

اندیکاتور MACD

MACD در لغت از حروف ابتدایی Moving Average Convergence Divergence تشکیل شده است. این اندیکاتور از دو منحنی سیگنال و MACD تشکیل شده است. که با برخورد این دو نمودار، امکان تشخیص نواحی احتمالی خرید و یا فروش برای تحلیل‌گر وجود دارد.
به بیان دیگر با قطع منحنی سیگنال از پایین به بالا توسط منحنی MACD، امکان پیش‌بینی زمان مناسب برای خرید و با قطع منحنی از بالا به پایین زمان مناسب برای فروش سهم وجود دارد.همچنین امکان بررسی تشکیل واگرایی نیز از طریق اندیکاتور MACD وجود دارد.

اندیکاتور میانگین متحرک

اندیکاتور میانگین متحرک یکی از ساده‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است، این اندیکاتور در دوره‌های زمانی تعیین شده، ابتدا میانگین قیمت‌های گذشته سهم را محاسبه می‌کند و سپس نمودار آن را نمایش می‌دهد.

همچنین امکان دریافت میانگین در بازه‌های زمانی روزانه، ماهانه، سالانه و یا هر دوره زمانی دیگر نیز توسط معامله‌گر وجود دارد، به عبارت دیگر برای استفاده از میانگین متحرک‌ها نیاز به انتخاب بازه زمانی خاص است.

از اندیکاتور میانگین متحرک برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت و همچنین از تقاطع نمودار قیمت و اندیکاتور میانگین متحرک برای شناسایی نقاط مناسب خرید و فروش استفاده می‌شود.

اندیکاتور بولینگر باند

این اندیکاتور از سه خط تشکیل شده است. خط وسط آن همان اندیکاتور میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه و دو خط دیگر در بالا و پایین خط وسط و با فاصله دو انحراف معیار قرار گرفته‌اند.

این اندیکاتور فضایی به شکل یک باند را در اطراف قیمت تشکیل می‌دهد و به کمک آن به صورت حدودی می‌توان دامنه بالا و پایین احتمالی حرکت قیمت را تعیین کرد.

افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود و کاربرد هر اندیکاتور، از اندیکاتورهای مختلف در نمودار قیمتی استفاده کنند. اندیکاتورها به تنهایی نباید ملاک تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش سهام قرار گیرند و نیاز است تا افراد از سایر روش‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی و تابلوخوانی نیز برای بررسی دقیق تر سهام مدنظر خود استفاده کنند.

1 نظر
  1. maniac می‌گوید

    good!!!

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود