چگونه بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

0 3,715

افراد با هدف کسب بازدهی و افزایش ارزش دارایی خود اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و برای رسیدن به این هدف نیاز است که به کسب دانش در زمینه سرمایه‌گذاری بپردازند. روش‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد که هر فرد با توجه به تمایلات خود می‌تواند روش مناسب را انتخاب کند.

برای یک سرمایه‌گذاری اصولی نیاز است که با استفاده از روش‌های مدیریت سرمایه و رعایت قوانین مربوط آن، میزان ریسک‌پذیری و بازدهی مورد انتظار و افق زمانی مورد نظر خود را برای سرمایه‌گذاری تعیین کرد تا احتمال به دست آوردن بازدهی بهتر از سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.

مهارت مدیریت سرمایه و روش‌های اجرای آن

دو مفهوم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری زیاد به کار برده می‌شود و قابل تفکیک از هم نیستند. ریسک به معنی تفاوت بین بازدهی واقعی حاصل از سرمایه‌گذاری و بازدهی مورد انتظار افراد پیش از انجام سرمایه گذاری است.

برای داشتن بهترین سرمایه گذاری لازم است فرد آشنایی کاملی با مفاهیم سرمایه‌گذاری و دانش تخصصی تحلیل بازار سرمایه داشته باشد یا از دانش افراد با تجربه در حوزه سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی استفاده کند. عوامل تاثیرگذار زیادی بر یک سرمایه گذاری اصولی وجود دارند که آشنایی بر آن‌ها، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به اهداف خود نزدیک شوند.

استراتژی‌های اصلی مدیریت سرمایه

۱- استراتژی تهاجمی

استراتژی تهاجمی یک روش از مدیریت دارایی است که در آن، سرمایه‌گذار روش‌هایی با ریسک بالاتر را انتخاب میکند که در نتیجه بازدهی احتمالی بیشتری داشته باشد. در این استراتژی لازم است که سبد دارایی به صورت فعال و حرفه ای مدیریت شود.

افرادی که ریسک‌پذیر هستند یا انتظار کسب بازدهی زیاد در مدت زمان کوتاه را دارند، بیشتر این روش را انتخاب می‌کنند. از روش‌های فعالیت تهاجمی می‌توان به معامله سهام یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی و سهامی اشاره کرد.

۲– استراتژی تدافعی

این استراتژی در مقابل استراتژی تهاجمی قرار می‌گیرد، افرادی که ریسک‌گریز و بیشتر مایل به حفظ ارزش دارایی هستند، این استراتژی را انتخاب می‌کنند. این دسته از افراد با توجه به اینکه پذیرای ریسک‌ کمتر و معمولا با دید بلندمدت‌تر هستند، سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مانند اوراق با درآمد ثابت، صندوق‌های با درآمد ثابت یا صندوق‌های تضمین اصل سرمایه را از گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای خود می‌دانند.

۳- استراتژی پوشش ریسک

این استراتژی برای محافظت از دارایی در مقابل نوسانات شدید قیمتی استفاده می‌شود. در این استراتژی با استفاده از اصول مدیریت ریسک و تنوع در پرتفوی، بازدهی و ریسک احتمالی مطلوبی برای شرایط متفاوت در سرمایه‌گذاری طراحی شده است.

از روش‌هایی که در این استراتژی به‌کار می‌رود می‌توان به تنوع در پرتفوی، سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی و استفاده از ابزارهای پوشش ریسکی همچون اوراق مشتقه اشاره کرد.

عوامل موثر در مدیریت سرمایه

شناخت بازار

از مهمترین اقدامات قبل از شروع سرمایه گذاری در هر بازاری، شناخت دقیق و اصولی قوانین مربوط به آن بازار است. در حوزه بازار سرمایه، سایت آموزشی کارگزاری مفید برای آموزش بورس، مطالب متنوعی شامل مقالات، دوره‌های ویدئویی و کلاس‌های آموزشی رایگان از سطح مقدماتی تا پیشرفته را دارا است که می‌تواند به افراد برای شناخت بیشتر بازار بورس کمک کند.

تعیین هدف سرمایه‌گذاری

پس از شناخت بازار، نیاز است که افراد هدف خود از سرمایه‌گذاری را به‌صورت منطقی مشخص کنند. برای جلوگیری از اقدامات هیجانی باید هدف سرمایه گذاری دقیقا مشخص شود.

مشخص کردن میزان سرمایه اولیه

بر اساس نوع بازاری که فرد مایل به فعالیت در آن است، بعد از مشخص کردن هدف سرمایه‌گذاری و شرایط سرمایه‌گذار باید میزان سرمایه اولیه مشخص شود. لازم است که مبلغ به گونه‌ای انتخاب شود تا هدف سرمایه گذار بوسیله آن محقق شود.

تعیین میزان حد سود و زیان

برای یک سرمایه‌گذاری موفق نیاز است که برای سود و زیان خود یک میزان مشخصی تعیین کنید و در صورتی که آن بازدهی را کسب کردید، اقدام به فروش دارایی خود کنید. تعیین حد سود و ضرر در مشخص کردن نقطه خروج بسیار موثر است و از ضررهای زیاد جلوگیری می‌کند. احتمال ضرر و زیان در سرمایه گذاری برای هر فرد وجود دارد و در برخورد با این شرایط باید از تصمیمات هیجانی و احساسی جلوگیری کرد.

تنوع در سبد دارایی

تنوع‌بخشی به سبد دارایی باعث می‌شود که ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد و در صورت افت قیمت یک دارایی، با افزایش احتمالی قیمت یک دارایی دیگر، از نوسانات شدید سبد دارایی جلوگیری شود.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود