معرفی تاج خروسی وحشی و خواص درمانی آن

0 4,302

گونه­ های علف هرز مختلفی از جنس تاج خروس وجود دارند که در فعالیت­های کشاورزی اختلال ایجاد می­کنند. یکی از مهمترین این گونه ها، تاج خروس وحشی (Amaranthus retroflexus) می­باشد که شدیداً با گیاه زراعی رقابت کرده، محصول را کاهش داده و عمل برداشت را با مشکل مواجه می­کند.

نویسنده: صمصام صانعی

تاج خروسی بیش از ۶۰ گونه مختلف وحشی و پرورشی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه وحشی از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Amaranthus caudatus L.، نام فرانسه Amarante و نام انگلیسی آن Amaranth می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، تاج خروسی، تاج خروس دم‌گربه‌ای و باروتک نامیده شده است.

تیره گیاه:

تاج خروس Amaranthaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یکساله به ارتفاع حدود ۸۰ سانتی‌متر و برگ‌های آن سبز براق، تخم مرغی شکل و نوک تیز می‌باشند. در انتهای شاخه، گل دهنده و گل‌های آن به صورت خوشه‌ی، آویزان و به شکل دُم روباه و رنگ گل‌ها اغلب قرمز و به ندرت سفید می‌باشد. میوه‌اش خشک و در آن یک دانه‌ی سخت، لیز و براق وجود دارد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی گرم و مرطوب اغلب کشورها و ایران انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برگ‌ها:

نیترات پتاسیم، اکسالیک اسید و… در برگ‌های گیاه تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ، دانه و گل.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

ادرارآور و تصفیه کننده خون می‌باشد. در ضمن برای بواسیر، قطره قطزره ادرار کردن دردناک نیز مفید است. در استعمال خارجی له شده برگ‌های گیاه التیام‌بخش بعضی از زخم‌های سطحی می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود