تحلیل بنیادی و نکات کلیدی آن

0 3,760

اغلب سرمایه‌گذاران در تلاش هستند تا با یادگیری و استفاده از روش‌های تخصصی، موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و بازدهی احتمالی بالاتری را کسب کنند.

 همچنین این افراد سعی دارند تا با استفاده از روش‌های متنوع تحلیل، زمان مناسبی برای ورود به یک موقعیت سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند.
از روش‌های تحلیل در بازار بورس می‌توان به تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی اشاره کرد. در تحلیل تکنیکال سرمایه‌گذار نمودار قیمتی دارایی‌ها را از زمان گذشته تا زمان حال بررسی کرده و سپس با تجزیه و تحلیل الگوهای تکراری قیمت، تلاش می‌کند تا روند آتی قیمت سهم را پیش‌بینی کند.
مطالعه اطلاعات ثبت شده در تابلوی معاملات یک نماد از روش‌های دیگر تحلیل اوراق بهادار بورسی است. در این روش که به تابلوخوانی مشهور است، تحلیل‌گران مواردی مانند حجم و ارزش سفارش‌ها، جریان پول حقیقی و حقوقی، قدرت خریدار و فروشنده را بررسی کرده و این اطلاعات را در انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی به این صورت است که تحلیلگران با بررسی صورت‌های مالی مختلف به اطلاعاتی مانند وضعیت سودآوری، محصولات، خدمات، چشم‌انداز و… یک شرکت دسترسی پیدا می‌کنند و سپس با استفاده از روش‌های مختلف ارزش‌گذاری سهام، می‌توانند ارزش واقعی سهام را محاسبه کنند. سپس با مقایسه ارزش واقعی سهام با قیمت بازار آن، می‌توانند نسبت به خرید یا فروش سهم مدنظر اقدام کنند.

استفاده از این تحلیل بنیادی در کنار سایر روش‌های تحلیلی، می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در مورد خرید و فروش سهام در بورس کمک کند.

آشنایی با اصلی‌ترین صورت‌های مالی

یکی از مفاهیم مهم و پرتکرار در حوزه حسابداری و مدیریت مالی، صورت‌های مالی است. در صورت‌های مالی، تمامی اطلاعات مالی شرکت‌ها به صورت جزئی منتشر می‌شود.

انواع صورت‌های مالی

صورت سود و زیان

صورت‌ سود و زیان، نشان‌دهنده وضعیت مالی شرکت در یک دوره مالی است. درآمدها و هزینه‌ها از اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده این صورت‌ مالی هستند. سود خالص و سود به ازای هر سهم و میزان افزایش سرمایه نیز در این صورت‌ وجود دارد.

افزایش سرمایه به این صورت است که شرکت‌ها در راستای اصلاح ساختار سرمایه یا گسترش دادن فعالیت‌های شرکت مثل افزایش تولیدات، ایجاد و راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های شرکت، نوسازی تجهیزات و… اقدام به انتشار سهام جدید می‌کنند.

این مورد را درنظر داشته باشید که پس از افزایش سرمایه یا تعلق گرفتن سود مجامع، قیمت هر سهم کاهش می‌یابد که به قیمت بعد از کاهش، قیمت تعدیل شده سهام گفته می‌شود.

افزایش سرمایه روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به صورت مختصر به توضیح آن می‌پردازیم.

افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

شرکت‌ها معمولاً بخشی از سود حاصل شده در طی یکسال را به‌صورت سود انباشته نزد خود نگه می‌دارند. هنگامی که شرکت بخشی از این سود انباشته را تبدیل به سرمایه اسمی خود کند، افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته رخ داده است و سپس بر طبق آن، به سهامداران فعلی، سهم جدید تعلق می‌گیرد که به سهم جدید، سهام جایزه گفته می‌شود.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده به این شکل است که شرکت اوراقی به اسم حق تقدم خرید سهام را منتشر می‌کند و سپس با توجه به تعداد سهام هر یک از سهامداران و درصد افزایش سرمایه، تعداد مشخصی حق تقدم به سهامداران اختصاص می‌یابد.

افزایش در سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

دارایی‌های ثابت یک شرکت در ترازنامه آن که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم، به میزان ارزش دفتری (در واقع بهای تمام‌ شده تاریخی دارایی‌های ثابت پس از کسر استهلاک انباشته) آن‌ها ثبت خواهند شد. سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز به اندازه‌ی بهای تمام شده آن ها ثبت می‌گردند. دارایی‌های ثابت یک شرکت شامل زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات و… است. پس ارزش دفتری، نمی‌تواند ارزش واقعی و ارزش روز آن را نشان دهد.

در این شرایط معمولا ارزش واقعی دارایی‌های ثابت به مراتب بالاتر از ارزش دفتری منتشر شده در دفاتر مالی آن شرکت خواهد بود. در چنین حالتی شرکت برای اصلاح ساختار مالی خود می‌تواند از این روش افزایش سرمایه استفاده کند. در این روش هم با توجه به درصد افزایش‌ سرمایه‌ از این محل، به سهامداران سهام جایزه تعلق می‌گیرد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام

صرف سهام به این معنی است که شرکتی سهام جدید خود را با قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن در بازار عرضه کند، به تفاوت مبلغی که بین قیمت اسمی و قیمت عرضه ایجاد شود، صرف سهام می‌گویند.

ترازنامه

از صورت وضعیت مالی یا ترازنامه زمانی استفاده می‌شود که قصد بررسی شرایط مالی یک شرکت در یک مقطع زمانی مشخص را داشته باشیم. برخلاف صورت سود و زیان، ترازنامه مربوط به یک دوره زمانی نیست و عملکرد مالی و عملیاتی را در لحظه برای یک شرکت نشان می‌دهد. دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه، از موارد موجود در ترازنامه محسوب می‌شوند.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد، وضعیت جریان‌های نقدی یک شرکت را در یک دوره زمانی خاص بررسی می‌نماید. این صورت مالی، توان مالی شرکت در پرداخت دیون و بدهی‌ها و همچنین تامین هزینه‌های جاری خود و … را ارزیابی می‌کند.

صورت سود و زیان جامع

در این صورت مالی اطلاعات کلی مربوط به درآمد و هزینه‌های شناسایی‌شده تحقق یافته و تحقق نیافته شرکت در یک دوره مالی نشان داده می‌شود. از اصلی‌ترین اقلام این صورت‌ها می‌توان به سود یا زیان جامع سال، سایر اقلام سود یا زیان جامع و …اشاره کرد.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود