آشنایی با قرص سیپترون کامپاند و کاربردهای آن

0 3,911

سلام وقت بخیر،من حدود ۵ ساله ک قرص سیپروترون کامپاند و حدود یک و نیم ساله ک قرص سیپروترون استات مصرف میکنم،کامپاند برای تنظیم قاعدگی و کیست برام تجویز شده بود و …

قرص سیپترون کامپاند یکی از قرص های ضد بارداری است که فواید آنتی باکتریال نیز دارد. به همین جهت موارد مصرفی دیگری نیز برای آن تعریف می شود

قرص سیپترون کامپاند به عنوان یک جلوگیری کننده از بارداری مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد. البته این قرص مصرف های دیگری نیز در مردان دارد. سیپترون کامپاند از یک قسمت آنتی آندروژن و یک عنصر استروژنی تهیه شده است.

بری درمان سرطان پروستات در مردان تجویز می شود و این موضوع به دلیل نقش آنتی آندروژنی‍ک دارو می باشد. برای بهره مندی از این دارو بهتر است اطلاعات مصرفی آن را در نظر داشته باشید. این دارو در بارداری جزء رده X دسته بندی می شود.

رده قرص سیپترون کامپاند

اطلاعات دارویی قرص سیپترون کامپاند

این دارو برای بهبود آکنه های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده می شود. همچنین برای حل مشکل پرمویی در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. این پرمویی در نوع کم تا زیاد می باشد.

برای استفاده از این دارو یک بازه زمانی ۲۱ روزه در نظر گرفته می شود. سیپترون کامپاند از روز پنجم پریودی مصرف می شود و یک دوره بیست و یک روزه را کامل می کند. برای آغاز مرحله بعد مصرف نیاز به هفت روز استراحت دارید. این دوره استراحت قرین با روزهای پریودی است. مرحله بعدی از روز پنجم پریودی مجدداً آغاز می گردد.

مصرف قرص سیپترون کامپاند برای جلوگیری از بارداری

اگر از قرص سیپترون کامپاند برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، باید  از روز پنجم پریودی شروع به مصرف و بعد از ۲۱ روز مصرف را قطع نمایید. دوره بعدی را بعد از گذشت هفت روز(همزمان با روز پنجم پریودی) آغاز نمایید. اگر در این سیکل توقف ایجاد کنید و دوباره برای مصرف قرص اقدام نمایید، ابتدا باید از باردار نبودن مطمئن گردید و سپس به دوره دارویی بازگردید.

درمان پرمویی با سیپترون کامپاند

اگر چه این دارو تاثیر مناسبی برای جلوگیری از بارداری دارد اما بهتر است فقط برای خانم هایی که به دنبال درمان بیماری های پوستی وابسته به آندروژن هستند، استفاده شود.

در حال حاضر به جای بهره مندی از قرص های ضدبارداری از ابزارهای دیگری چون کاندوم استفاده می شود. چون این قرص ها در دراز مدت تاثیرهای غیر قابل انکاری بر روی فرد دارد. روش های جلوگیری از بارداری

ترکیبات موجود در این قرص

این قرص حاوی یک بخش استروژنی با نام اتینیل استرادیول و یک بخش آنتی آندروژنی به نام سیپروترون می باشد. آنتی آندروژن بودن دارو سبب جلوگیری از کم شدن رشد مو و کاهش ترشح غدد چربی پوست می شود. این ترکیبات در جلوگیری از بارداری نقش مهمی ایفا می کنند.

تاثیر قرص ضد بارداری سیپترون

نکات مصرفی داروی سیپترون کامپاند

توجه داشته باشید که این قرص مردها را عقیم می کند و از ترشح اسپرم جلوگیری می نماید. البته عقیم شدن مردان موقتی است و تا پایان مصرف دارو ادامه دارد.

خانم هایی که در حال مصرف این قرص هستند، باید در طول دوره درمانی خود تحت معاینه از نظر وضعیت فشار خون، اجزای لگن و همین طور پستان قرار بگیرند. این موضوع به دلیل کنترل عوارض دارو انجام می گیرد.

برای درمان آکنه و پرمویی دوره درمان را تکمیل نمایید. اگر بیماری دوباره شدت یافت، باید درمان را مجدداً از سر بگیرید.

درمان آکنه یا سیپترون کامپاند

اگر از قرص سیپترون کامپاند برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، در ۲ هفته اول استفاده از این قرص سایر روش های جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید.

احتمال لختگی خون یا همان ترومبوز در هنگام استفاده از داروهای ترکیبی مانند سپترون کامپاند در سنین بالا بیشتر می شود. ضمن اینکه بیماری هایی چون میگرن، قلبی-عروقی، دیابت، چاقی و سیگار کشیدن احتمال بروز این اختلال را افزایش می دهد.

قبل از مصرف سیپترون کامپاند نظر پزشک را جویا شوید و او را از سایر بیماری های خود مطلع نمایید.

اگر بعد از تکمیل دوره ۲۱ روزه پریود نشدید، تست خون حاملگی انجام دهید تا از حامله نبودن مطمئن نشوید.

نحوه مصرف قرص سیپترون کامپاند

اگر در مصرف این دارو دچار عوارضی همچون استفراغ یا اسهال شدید، این موضوع ممکن است با کاهش اثر دارو به عنوان قرص ضد بارداری مرتبط باشد. در این وضعیت بهتر است از روش های دیگر ضد بارداری استفاده کنید.

اگر به فشار خون بالا دچار هستید یا چاق می باشید، ابن دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

مواردی که باید از مصرف این دارو اجتناب کرد

اگر دارای مشکلات ترومبولیک هستید یا در آن سابقه دارید، بهتر است از مصرف این قرص پرهیز کنید.

اگر درگیر بیماری هایی هستید که ممکن است خطر ترومبوز را افزایش دهد(مانند بیماری های کبدی، سنگ صفراوی، میگرن، حملات مغزی، پورفیری، تجربه کهیر، سرطان بدخیم رحم یا پستان، خونریزی مهبل بدون دلیل مشخص، یرقان از نوع انسدادی و …) از مصرف این دارو اجتناب کنید.

نکات مصرفی سیپترون کامپاند

موارد قابل توجه در مصرف سیپترون کامپاند

نظریات مختلفی درباره مصرف این دارو وجود دارد. این نظریات نشان می دهد که مصرف کنندگان این دارو بیش از سایرین در معرض خونریزی زیر عنکبوتیه، ترومبوز شریانی و ترومبوآمبولی وریدی قرار دارند. ممکن است بعد از این چنین پارگی های شریانی، به بهبودی کامل دست نیابید.

درمان ریزش مو و آکنه

اگر از این دارو برای درمان ریزش مو و آکنه استفاده می کنید، بهتر است نکات لازم مصرفی این دارو را در نظر داشته باشید.

درمان ریزش مو با سیپترون کامپاند

مصرف این دارو برای خانم های سیگاری بالاتر از ۳۵ سال با مشکلات شریانی همراه خواهد بود.

ضمن اینکه مصرف سیپترون برای کسانی که دارای چاقی مفرط یا مشکلات فشار خونی هستند نیز توصیه نمی گردد.

اگر در اطرافیان نزدیک شما موارد زیادی در مورد سابقه دچار شدن به اختلالات شریانی در سن کمتر از ۴۵ سال وجود دارد یا مواردی چون کم خونی از نوع داسی شکل، بی حرکتی به مدت زیاد، مشکلات التهابی روده مانند کرون، افسردگی شدید یا واریس وجود دارد، این دارو را زیر نظر پزشک و با احتیاط به مصرف برسانید.

در صورتی که قرص سیپترون کامپاند با عملکرد آنزیم های کبدی همچون ریفامپین، پیریمیدون، گریزئوفولوین، کاربامازپین و … همگام شود، تاثیر دارو کم خواهد شد.

مصرف آنتی بیوتیک هایی چون آمپی سیلین اثر کارکردی این دارو را به شدت کاهش می دهد. چون مانع جذب تینیل استرادیول می شود.

افراد زیادی با انگیزه لاغر شدن به سراغ قرص سیپترون کامپاند می روند. این افراد باید بدانند که مصرف این دارو عوارض زیادی را برای بدن به دنبال دارد و گاهی حتی سبب نازایی و عدم باروری می شود.

لاغری با سیپترون کامپاند

در صورت فراموش کردن دارو با یادآوری، فوراً آن را به مصرف برسانید. اگر این میزان تعویق در دارو به بیش از ۱۲ ساعت رسیده، منتظر نوبت بعد بمانید و از خوردن نوبت فراموش شده صرف نظر کنید.

منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود