آیا امکان افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی وجود دارد؟

0 4,097

قد یکی از فاکتورهای مهم ظاهری است. بیشترین تغییر در وضعیت جسمی و قد افراد در دوره بلوغ که ترشح هورمونها در بالاترین سطح ممکن است صورت می گیرد. در این مطلب ما شما را با چگونگی افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی و قبل از آن آشنا می کنیم.

بیست سالگی سنی است که  پایان بلوغ نامیده می شود. از آنجایی که شروع بلوغ در دختران و پسران متفاوت است, پس ادامه و توقف رشد هم در آنها متفاوت بوده و در سنین مختلف رخ می دهد. عده ای بر این باورند که صفحات رشد در سن ۱۸ سالگی به طور کامل بسته شده و امکان افزایش قد به هیچ وجه وجود ندارد. البته  ممکن است صفحات رشد در فردی تا سن بیست سالگی هم بسته نشده باشد. پسران به دلیل اینکه دیرتر به بلوغ میرسند احتمال افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی در آنها بیشتر است.

افزایش قد بعد از 20 سالگی

عوامل موثر بر افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی

از جمله عواملی که تاثیر زیادی بر میزان قد دارد  میانگین قد پدر و مادر است که در دختران و پسران متفاوت است. همچنین فرآیند رشد کودک تا ۲ سالگی و نسبت قد و وزن کودک همچنین تغذیه دوران بلوغ, خواب کافی و بعضی ورزشها که می تواند سهم به سزایی در رشد قدی داشته باشد.

ستون فقرات نقش تعیین کننده ای در قد انسان دارد، درمان گودی کمر یا برآمدگی آن ممکن است چند سانتی متر افزایش قد را به همراه داشته باشد.  افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی با حرکات اصلاحی و ورزش های کششی ممکن است صورت گیرد.
افزایش قد بعد از 20 سالگی

 رژیم غذایی مفید برای افــزایش قد

میوه ها و سبزیجات، سفیده تخم مرغ,  آمینو اسید ها ویتامینها و مواد معدنی, خوردن روزی ۸ لیوان آب, لبنیات طبیعی بویژه شیر, گوشت, فسفر, ماهی، اسفناج، حبوبات, پروتئین و منیزیم در افزایش قد به صورت طبیعی خصوصا در سنین بلوغ موثرند. کلسیم موجود در شیر می تواند در رشد استخوانها و صفحات رشد تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین ویتامین دی در فرآیند افزایش قد خیلی موثر است. ویتامین دی از طریق نور آفتاب به بدن جذب می شود و در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. برای دریافت ویتامین دی می توانید صبح و عصرها که نور خورشید به صورت مستقیم نمی تابد در معرض آفتاب قرار بگیرید. بیشترین جذب ویتامین دی به بدن از طریق بازوها و ران صورت می گیرد. بنابراین مانعی ندارد اگر از ضد آفتاب برای صورت و دستها استفاده کنید. روزانه ۲۰ دقیقه نور خورشید را دریافت کردن می تواند ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین کند. همچنین قرص ها و کپسول های ویتامین دی در بازار موجود است که با توجه به میزان مورد نیاز بدنتان می توانید از آن استفاده کنید.

سبزیجات مقوی

تاثیر خواب بر افزایـش قـد

هورمونهای رشد که در مغز ترشح می شوند مسئولیت رشد اندام های بدن و افزایش قد را به عهده دارند. این هورمونها معمولا در دو ساعت اولیه خواب ترشح می شوند. به همین خاطر نامنظم بودن ساعتهای خواب می تواند ترشح این هورمونها و میزان آنها را با اشکال مواجه کند. بعد از دوره بلوغ نوجوانان باید برنامه منظمی برای خواب و استراحت داشته باشند و در حدود ۸ ساعت در طی شبانه روز بخوابند. ناگفته نماند که تغذیه مناسب هم در ترشح هورمون رشد و افزایش قد تاثیر زیادی دارد. هورمونهای رشد به کودکانی که با اختلال رشد مواجه اند تجویز می شود اما برای بزرگسالان به دلیل اینکه از دوران بلوغ آنها گذشته است و فرآیند رشد تکمیل شده است نمی تواند موثر باشد. هورمونهای رشد قادر نیست صفحاتی که جوش خورده اند را تغییر دهد. یک روش ساده برای مشخص شدن باز یا بسته بودن صفحات رشدتان بعد از سن بیست سالگی با عکسبرداری از استخوانهای مچ دستتان صورت میگرد. با این آزمایش می توان فهمید که امکان افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی وجود دارد یا خیر.

تغذیه سالم

نقش ورزش در میزان قد پس از ۲۰ سالگی

یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان قد, ورزش است. ورزش همچنین به منظم شدن و افزایش ترشح هورمون رشد کمک می کند. اگر بعضی از ورزشها به صورت مداوم و در سنین بلوغ انجام شود تاثیر زیادی بر افزایش قد دارد. از جمله ورزشهای افزایش قد مثل: والیبال, بسکتبال, کشتی و تمرینات کششی که به اصلاح فرم بدن و تغییر و ترمیم ناهنجاری ها کمک می کند. تحرک زیاد گردش خون را بیشتر کرده که باعث گردش املاح استخوانی هم می شود.ورزش و سلامتی

از جمله دلایل کوتاهی قد, مشکلات ستون فقرات  است که پیش تر به آن اشاره شد. این مشکلات را در هر سنی می توان با حرکات صحیح و مناسب ترمیم کرد. ممکن است این اصلاح به افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی کمک کند. برای مطمئن شدن از سلامت ستون فقرات یا مشخص شدن دقیق نوع اشکال می توان به متخصص ارتوپد مراجعه کرد و لزوم تمرینات و حرکات کششی برای افزایش قد و نوع و شیوه درست انجام آن را از پزشک جویا شد.

افزایش قد بعد از 20 سالگی

قرص های افزایش قد

حتما شما هم بارها تبلیغات قرص های افزایش قد را دیده اید. با توجه به اینکه افزایش قد ارتباط مستقیم با مراحل رشد و تکامل به ویژه در دوران بلوغ دارد بنابراین مصرف قرص یا داروهایی که به نام افزایش قد موجود است نمی تواند تاثیری در بلند قد شدن داشته باشد, چه بسا مصرف این قرص ها باعث عوارض و خطرات جبران ناپذیری شود. گفتنی است بخشی از قرص های افزایش قد در واقع قرص های ترکیبی کلسیم و ویتامین دی است که فقط به استحکام استخوانها و جلوگیری از نرمی استخوان کمک میکند و تاثیری در افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی ندارد.

روش جراحی

روش جراحی

کسانی که از هیچکدام از راه حلهای پیشین جواب نگرفته اند به سراغ جراحی استخوان پا می روند تا از این طریق بتوانند افزایش قد بعد از سن ۲۰ سالگی را تجربه کنند. روش جراحی به صورت نادر انجام می شود و هزینه زیادی دارد علاوه بر این, فردی که جراحی می کند تا مدتها نمی تواند راه برود و به دلیل حساسیت این جراحی, در صورت بروز یک خطای پزشکی ممکن است فرد توانایی راه رفتن را از دست بدهد. بنابراین توصیه می شود کسانی برای جراحی اقدام کنند که روش های طبیعی و ورزش های افزایش قد را به طور مرتب انجام داده باشند و نتیجه مناسبی دریافت نکرده باشند و پس از بیست سالگی کوتاهی غیر طبیعی قد دارند و یا اندازه دو پایشان متفاوت است. در این روش صفحاتی که به هم جوش خورده اند باز میشود و فاصله ای بین آنها گذاشته شده تا دوباره رشد کنند.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود