آشنایی با قرص سولفاسالازین و عوارض جانبی آن

0 3,973

قرص سولفاسالازین برای پیشگیری و درمان بیماری التهاب روده از جمله کولیت اولسروز یا کرون تجویز می شود. برای آشنایی با موارد مصرفی و اطلاعات دارویی آن ما را با ادامه مطلب دنبال بفرمایید.

قرص سولفاسالازین جزء داروهای ضد التهاب است و معمولاً برای درمان بیماری کرون و کولیت اولسروز استفاده می شود. در این دو بیماری روده دچار التهاب می شود و بعد از آن بیمار دچار اسهال خونی و دردهای شکم می گردد. این قرص در کاهش علایم آرتریت روماتوئید (نوعی از التهاب مفاصل) نیز به کار می رود.

معرفی قرص سولفاسالازین و عوارض جانبی آن

التهاب روده

قرص سولفاسالازین به صورت پوشش دار و تنقیه موجود است. این دارو با غذا یا بعد از غذا با یک لیوان پر از آب مصرف می شود. در مدت مصرف این دارو باید حداقل ۶ لیوان آب در روز مصرف کنید.

طریقه مصرف سولفاسالازین

این دارو بسته به نوع مشکل شما به صورت های گوناگونی تجویز می شود. باید آن را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. قرص ها را به شکل کامل همراه با آب ببلعید و از خرد کردن و جویدن آن اجتناب کنید. اگر پس از گذشت مدتی از مصرف دارو احساس بهبودی کردید، دارو را بدون اطلاع پزشک قطع نکنید. دستورات روی بسته قرص را نیز به دقت مطالعه کنید.

اگر نوبت دارو را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را میل کنید اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی قرص فرا رسیده، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه اصلی خود عمل کنید(دوز دارو را دو برابر نکنید).

سولفاسالازین

موارد احتیاطی در مصرف قرص سولفاسالازین

  • اگر به سالیسیلات ها(مانند آسپرین)، سولفونیل اوره ها(مانند گلی بنگلامید)، سولفاسالازین، آنتی بیوتیک های سولفونامید و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید.
  • اگر دارویی برای درمان مشکل فعلی از جمله عوامل ضد انعقاد خون مانند وارفارین، داروهای درمان صرع(مانند فنی توئین،کاربامازپین و والپروات سدیم)، اسید فولیک،متوترکسات، دیگوکسین، ویتامین ها، داروهای خوراکی درمان دیابت و مکمل های آهن
  • اگر مبتلا به بیماری هستید و یا سابقه ابتلاء به آن را دارید به خصوص بیماری های کلیوی و کبدی، آلرژی، بیماری های خونی(فاویسم و پورفیری)، آسم، صرع و مشکلات روده ای.
  • اگر قصد انجام عمل جراحی و یا کارهای دندان پزشکی دارید.

در همه این موارد باید دارو را با احتیاط مصرف کنید و حتماً قبل از هر گونه اقدام و مصرف پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی قرص سولفاسالازین

این دارو عوارض ناخواسته چندانی ایجاد نمی کند. اگر عوارض ایجاد شده شدت یافت و طولانی شد، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید. این عوارض شامل: ناراحتی معده و اسهال، تهوع، استفراغ، سردرد و کاهش اشتها می باشد. در صورت بروز علائم جدی مانند کهیر و خارش، بثورات جلدی، درد عضلانی یا مفصلی، کبودی یا خونریزی غیر طبیعی، گلودرد، زخم های دهانی، تورم دست و پا، انسداد دستگاه ادراری، ضعف و خستگی، تب، مشکل در بلع، رنگ پریدگی و اسهال خونی.

قرص سولفاسالازین

نگه داری

این قرص ها باید در در بسته های مخصوص خود، دور از دسترس کودکان و به صورت کاملاً پوشیده نگه داری شوند. باید آن را در دمای اتاق، به دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم زیاد نگه داری کنید. با گذشتن از تاریخ اعتبار قرص سولفاسالازین، آن را دور بیندازید.

 تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خون، متوترکسات، داروهای درمان صرع و داروهای خوراکی دیابت سبب افزایش اثرات مفید و مضر دارو خواهد شد. داروی سولفاسالازین جذب آهن و اسید فولیک را کاهش می دهد.

اطلاعات جانبی

قرص سولفاسالازین ممکن است سبب نازایی در مردان شود. البته این عارضه موقتی است و با مصرف دارو قطع می گردد. همچنین ممکن است باعث زردی پوست و نارنجی شدن ادرار گردد. این مسئله کاملاً بی اهمیت است. سعی کنید در طی درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید. لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. سولفاسالازین باعث حساسیت پوست شما به آفتاب می گردد.

این دارو نباید برای کودکان زیر دو سال مصرف شود. در صورت بارداری یا قصد بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. سولفاسالازین نباید در اواخر حاملگی مصرف شود. همچنین از مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید اجتناب کرد

امیدواریم اطلاعات ارائه شدن در زمینه داروی سولفاسالازین مورد لطف و عنایت شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد و توانسته باشیم اطلاعات دقیقی را به شما در این زمینه ارائه کنیم.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود