معرفی سورنجان و خواص درمانی آن

0 79
معرفی سورنجان و خواص درمانی آن

سورنجان گونه‌های مختلفی دارد که بعضی از آنها بسیار سمّی می‌باشند چنان که در بعضی از سورنجان‌هایی که سمّی بوده و مصرف آنها ممنوع است، حتی در استعمال خارجی می‌تواند از راه خراش پوست وارد خون شده و شخص را

معرفی سورنجان و خواص درمانی آن
معرفی سورنجان و خواص درمانی آن

سورنجان

نویسنده: صمصام صانعی
سورنجان گونه‌های مختلفی دارد که بعضی از آنها بسیار سمّی می‌باشند چنان که در بعضی از سورنجان‌هایی که سمّی بوده و مصرف آنها ممنوع است، حتی در استعمال خارجی می‌تواند از راه خراش پوست وارد خون شده و شخص را هلاک کند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه سورنجان که طعم آن شیرین و خواص درمانی نیز دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Colchidum Speciosum Stev.، نام فرانسه Colchique و نام انگلیسی آن Colchicum می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل حسرت، عکنه، سورنجان شیرین و سورنگان نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل حسرت Colchicaceae

نوع گیاه:

بوته در بازار دارویی گاهی مواقع غده گیاه شنبلید یا سورنجان مصری را که مشابه سورنجان سفید است به نام سورنجان دارویی می‌فروشند.

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله و خودرو به ارتفاع حدود ۱۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن باریک، دراز، خطی، بیضوی و نوک‌تیز و گل‌های آن به طور منفرد از زمین خارج می‌شوند و ظاهراً شبیه گل زعفران می‌باشند. محفظه میوه‌ی آن دارای ۳ خانه است و در هر خانه حدود ۷۰ دانه‌ریز با طعمی تلخ وجود دارد. پیاز گیاه گوشتدار، سفت یا غده مانند است که از غشای متورم پوشیده شده و اغلب سیاه رنگ می‌باشد. پوست و مغز غده زیرزمینی (سورنجان) سفید و طعم آن شیرین است که نسبت به دیگرگونه‌ها مرغوبتر می‌باشد.

نکته:

در بازار دارویی گاهی مواقع غده گیاه شنبلید یا سورنجان مصری را که مشابه سورنجان سفید است به نام سورنجان دارویی می‌فروشند.

طبیعت سورنجان:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در مناطق مدیترانه‌ای، اروپا، قفقاز، آسیای صغیر و بیشتر در کشورهای یونان، یوگوسلاوی، مجارستان و روسیه انتشار دارد. در ایران نیز در دامنه‌های البرز، بعضی از نواحی جنگلی حاشیه دریای خزر و در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی به طور خودرو یافت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گل حسرت:

یک آلکالوئید جدید به نام اسپسیوزین در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

پیاز یا غده زیرزمینی (سورنجان شیرین)

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک.

خواص درمانی:

مسهل انواع بلغ و خارج کننده اخلاط لزج بدن، مسکن دردهای عصبی و ضد یرقان، افزاینده نیروی جنسی و مسکن دردهای عمومی بدن، ضد نفخ و بادشکن می‌باشد. در ضمن برای نقرس، خارش و بیماری‌های کبدی و طحال نیز مفید است. در استعمال خارجی ضماد آن کاهنده التهاب و مسکن درد روماتیسم و درد مفاصل می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود