همه چیز درباره سردردهای قبل از پریودی

0 432

همه چیز درباره سردردهای قبل از پریودی

دوران قاعدگی، عادت ماهیانه و یا همان پریودی خانم ها، معمولاً با مشکلات و ناراحتی های جسمی و روانی زیادی همراه است. یکی از مشکلات رایج قبل از پریودی، سردردهای آزار دهنده ای است که مشکلات فراوانی را برای خانم ها ایجاد می کنند. در این مقاله نکاتی درباره این نوع سردردها، خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سردردهای قبل از پریودی
همه چیز درباره سردردهای قبل از پریودی

مقدمه

اگر تا حالا قبل از پرویود شدن سردردهای آزار دهنده را تجربه کرده اید، باید به شما بگوییم که تنها نیستید و خیلی از خانم ها ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند. در واقع سردرد قبل از پریودی یکی از علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است.
 
سردردهای هورمونی، یا سردردهای مرتبط با قاعدگی، ممکن است در اثر تغییرات در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، اتفاق بیافتند. این تغییرات هورمونی می توانند بر سروتونین و دیگر ناقل های عصبی موجود در مغز، تأثیر گذاشته و در نتیجه فرد دچار سردرد شود. در ادامه به برخی نکات در مورد سردردهای قبل از پریودی و شیوه درمان آن ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
 

علل سردردهای قبل از پریود

سردردهای قبل از پریودی ممکن است علل مختلفی داشته باشند اما دو مورد از این علت ها از دیگر علل مهم تر است که در ادامه به آن ها می پردازیم
 
تغییرات هورمونی
منشأ سردردهای پیش از پریودی در بیشتر موارد افزایش هورمون های پروژسترون و استروژن است که قبل از شروع پریودی، اتفاق می افتد.
 
اگرچه این تغییرات هورمونی در تمام افرادی که دوران پریودی را تجربه می کنند، اتفاق می افتد، اما برخی افراد نسبت به برخی دیگر نسبت به این تغییرات حساس ترند.
 
قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری نیز ممکن است علت سردردهای پیش از قاعدگی در برخی افراد بوده باشد. این در حالی است که مصرف این قرص ها در برخی دیگر از افراد موجب بهبود سردرد می شود.
 
سروتونین
سروتونین نیز نقشی کلیدی در ایجاد سردرد ایفا می کند. زمانی که سروتونین در مغز کم می شود، ممکن است رگ های خونی منقبض شده و در نتیجه موجب سردرد شود.  
 
قبل از شروع پریودی، سطح استروژن افزایش یافته و در نتیجه میزان سروتونین مغز نیز کاهش خواهد یافت، همین دو تغییر می توانند سردردهایی را برای فرد ایجاد نمایند.
 

چه کسانی بیشتر احتمال دارد سردرد بگیرند؟

هر کسی که دوران پریودی را تجربه می کند، ممکن است با تغییرات استروژن و سروتونین، قبل از این دوران، مواجه شود. اما برخی افراد ممکن است نسبت به این تغییرات حساس تر باشند.
 
اگر شرایط زیر را دارید، احتمال بروز سردردهای پیش از پریودی در شما بیشتر است:
 
– سنتان بین ۱۸ تا ۲۶ سال است.
– سابقه خانوادگی ابتلا به سردردهای هورمونی دارید.
– وارد دوره یائسگی شده اید (سال های قبل از شروع یائسگی).
 

آیا سردرد قبل از پریودی می تواند نشانه ای از بارداری باشد؟

سردرد گرفتن در روزهای مشخص قبل از پریودی ممکن است در برخی موارد نشانه ای از بارداری باشد.
 
اگر حامله هستید، مانند ماه های قبل پریود نمی شوید، اما ممکن است یک خونریزی خفیف را تجربه کنید.
 
دیگر علائم بارداری از این قرارند:
 
– حالت تهوع
– گرفتگی عضلات
– احساس خستگی
– تکرر ادرار
– نوسانات خلقی
– افزایش حس بویایی
– نفخ و یبوست
– ترشحات غیر معمول
– بزرگ شدن و یا تیره شدن نوک سینه ها
– درد و تورم سینه ها
 
پس اگر چند مورد از این موارد را به همراه سردرد در خود مشاهده کردید، ممکن است باردار باشید.
 

برای تسکین سردرد چه می توان کرد؟

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که قبل از پریود دچار سردرد می شوید، راه هایی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها سردرد خود را تا اندازه زیادی تسکین دهید. در ادامه برخی از این روش ها را با هم مرور می کنیم:
 
داروهای بدون نیاز به نسخه
داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین، از جمله داروهایی هستند که می توانند به بهبود سردرد شما کمک کنند.
 
کمپرس سرد
اگر از یخ برای تسکین سردرد خود استفاده می کنید، حتماً آن را در پارچه ای بگذارید تا پوستتان در اثر تماس مستقیم با یخ آسیب نبیند.
 
تکنیک های ریلکسیشن
در این تکنیک باید تلاش کنید ماهیچه های خود را کاملا منبسط کنید. یکی از تکنیک ها این است که انقباض و انبساط ماهیچه ها را از یک طرف بدن آغاز کنید. ماهیچه های هر عضو بدن را منقبض و سپس رها کنید و این کار را به همراه نفس عمیق انجام دهید. برای آموزش تکنیک های ریلکسیشن (تن آرامی) به منابع مربوطه مراجعه کنید.
 
طب سوزنی
برخی اعتقاد دارند که طب سوزنی می تواند درد را تسکین دهد. البته شواهد علمی چندانی در مورد تسکین سردردهای پیش از قاعدگی با استفاده از طب سوزنی وجود ندارد، اما بسیاری از افراد این روش را برای خود مفید و مؤثر می دانند.
  

آیا می توان از سردردهای پیش از پریودی پیشگیری کرد؟

اگر معمولاً قبل از شروع قاعدگی دچار سردرد می شوید، بهتر است به فکر روش های پیشگیری باشید. در ادامه برخی شیوه های پیشگیری از این نوع سردردها را با هم مرور می کنیم:
 
فعالیت جسمی
انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک، ۳ یا ۴ بار در هفته، موجب آزادسازی اندروفین و افزایش سطح سروتونین شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سردرد را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.
 
مصرف داروهای پیشگیری کننده
اگر همیشه و در روزهای خاصی دچار سردرد می شوید، می توانید یک یا دو روز قبل از شروع سردرد از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، پیروکسیکام، ایندومتاسین، ایبوپروفن، دیکلوفناک، مفنامیک اسید و ناپروکسن، استفاده کنید.
 
تغییر رژیم غذایی
مصرف کمتر شکر، نمک و چربی، خصوصاً در روزهای منتهی به شروع پریود می تواند از بروز سردرد پیشگیری کند. همچنین قند خون پایین نیز می تواند منجر به سردرد شود، بنابراین سعی کنید به محض اینکه گرسنه شدید، یک وعده غذایی و یا میان وعده میل کنید.  
  
خواب
سعی کنید شب ها حداقل ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. اگر می توانید شب ها سر یک ساعت مشخص به رختخواب رفته و ساعت مشخصی از خواب برخیزید. پیروی از یک الگوی ثابت، کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد.
 
مدیریت استرس
استرس معمولاً می تواند یکی از عوامل ابتلا به سردرد باشد. اگر به خاطر موقعیت شغلی، تحصیلی، خانوادگی و … زیاد دچار استرس می شوید، برای مدیریت آن بهتر است از داروهای آرام بخش، یوگا و یا دیگر روش های کاهش استرس استفاده کنید تا از سردردهای تنشی مرتبط با استرس در امان بمانید.
 
اگر قرص ضد بارداری مصرف نمی کنید، بهتر است در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. البته اگر قصد بارداری در آینده ای نزدیک و یا حتی دور دارید، مصرف این قرص ها ممکن است برایتان دردسر ساز باشد. با این حال در برخی موارد مصرف قرص های هورمونی ضد بارداری می تواند در پیشگیری از سردردهای پیش از قاعدگی، مؤثر باشد.
 
منبع: سایت هلث لاین
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود