معرفی ترب وحشی و خواص درمانی آن

0 362
معرفی ترب وحشی و خواص درمانی آن

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر با ساقه‌ای شیاردار و ریشه‌ی گیاه دراز، حجیم و مغز آن سفید و الیافی می‌باشد. برگ‌های آن براق، بیضوی، باریک و دوسر برگ‌ها نوک تیز و کناره برگ‌ها دندانه‌دار

معرفی ترب وحشی و خواص درمانی آن
معرفی ترب وحشی و خواص درمانی آن

 ترب وحشی

نویسنده: صمصام صانعی

 

نام علمی:
Cochlearia armoracia، نام فرانسه Rave sauvage و نام انگلیسی آن Horse radish می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ترب وحشی، ترب کوهی، فجل برّی و ترب دشتی نامیده شده است.

تیره گیاه:

شب‌بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر با ساقه‌ای شیاردار و ریشه‌ی گیاه دراز، حجیم و مغز آن سفید و الیافی می‌باشد. برگ‌های آن براق، بیضوی، باریک و دوسر برگ‌ها نوک تیز و کناره برگ‌ها دندانه‌دار است. در انتهای شاخه‌ها، گل دهنده، گل‌های آن گروهی به صورت خوشه‌ای و سفید رنگ یا زرد کمرنگ و میوه‌اش خورجین، بسیار کوچک و عقیم است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

به ندرت و به صورت پراکنده در نواحی معتدل برخی از کشورها انتشار داشته و بیشتر در پاکستان، افغانستان، عراق و ایران می‌روید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه:

ویتامین C، تیامین، پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر، کلسیم، هیدرات‌های کربن، مواد چرب، انرژی، پروتئین و آب در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه (ترب وحشی). در ضمن برگ و ساقه‌ی گیاه نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

معمولاً رنده شده ترب وحشی را به صورت دم کرده، جوشانده و یا ضماد استفاده می‌کنند و بیشتر به عنوان ادویه تند کاربرد دارد.

خواص درمانی:

دم کرده رنده شده ترب وحشی برای ورم کلیه، حبس البول، خارج شدن سنگ کلیه، روماتیسم مزمن، نقرس، آب آوردن ریه‌ها، آسم، ضعف، زردی و یرقان مفید و سرشار از ویتامین C می‌باشد. در استعمال خارجی به صورت ضماد برای درد گودی کمر، سیاتیک، دردهای عصبی، اسپاسم عضلانی و دردهای روماتیسمی مفید می‌باشد. دم کرده برگ و ساقه‌های آن نیز محرک، اشتهاآور و ضد خونریزی است.

بیشتر بخوانید:ترب وحشی

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود