دنیای متاورس چگونه دنیایی است؟

0 3,721

دنیای متاورس می‌تواند به اقتصاد دیجیتال نیز ترجمه می‌شود. جایی که کاربران می‌توانند کالا را ایجاد کرده و آن را خرید و فروش کنند.

صحبت در مورد دنیای متاورس کمی شبیه بحث درباره معنای اینترنت در دهه 1970 است. ساختار‌های جدیدی از ارتباطات در حال شکل‌گیری بودند، اما هیچ کس واقعاً نمی‌توانست بگوید که واقعیت چگونه خواهد بود. بنابراین، در حالی که در آن زمان «اینترنت» در حال شکل‌گیری بود اما هر تصوری از اینکه چگونه به نظر خواهد رسید؛ درست نبود.

صحبت‌های مدیر عامل‌های فناوری مانند مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) یا ساتیا نادلا (Satya Nadella) در مورد دنیای متاورس: “متاورس آینده اینترنت است یا یک بازی ویدیویی است یا شاید این یک نسخه بسیار ناراحت‌کننده و بدتر از Zoom است. هر چه هست گفتنش بسیار سخت است.”

از سوی دیگر، تبلیغات بازاریابی زیادی نیز در این ایده از دنیای متاورس وجود دارد. فیس بوک، به ویژه پس از اقدام اپل برای محدود کردن تبلیغات، در یک موقعیت آسیب‌پذیر قرار گرفت. اما نمی توان چشم انداز فیس بوک از آینده‌ای که در آن همه یک کمد لباس دیجیتالی دارند را از این واقعیت که فیس بوک واقعاً می‌خواهد از فروش لباس‌های مجازی درآمد کسب کند، جدا کرد.

1- به طور جدی، “Metaverse” به چه معناست؟

برای کمک به شما در درک بیشتر اصطلاح مبهم و پیچیده ی”متاورس”، در اینجا تمرینی وجود دارد که باید امتحان کنید: به طور ذهنی عبارت “متاورس” را در جمله با “فضای مجازی” جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمی‌کند.

 به این دلیل است که این اصطلاح واقعاً به هیچ نوع خاصی از فناوری اشاره نمی‌کند، بلکه یک تغییر گسترده در نحوه تعامل ما با فناوری است. ممکن است که خود این اصطلاح در نهایت قدیمی شود. همانطوری که حتی صحبت از یک فناوری خاص، آن را عادی و رایج می‌کند.

به طور کلی، فناوری‌هایی که متاورس را می‌سازند می‌توانند شامل واقعیت مجازی باشند که با جهان‌های مجازی پایدار مشخص شده و حتی زمانی که شما بازی نمی‌کنید به وجود خود ادامه می‌دهند. همچنین می‌تواند شامل واقعیت افزوده باشد که جنبه‌های دنیای دیجیتال و فیزیکی را ترکیب می‌کند. با این حال، نیازی نیست که آن فضا‌ها منحصراً از طریق VR یا AR قابل دسترس باشند. یک دنیای مجازی، مانند جنبه‌هایی از Fortnite است که می‌توان از طریق رایانه‌های شخصی، کنسول‌های بازی و حتی تلفن‌ها به آن دسترسی پیدا کرد.

2- متاورس محدودیتی ندارد!

دنیای متاورس می‌تواند به اقتصاد دیجیتال نیز ترجمه می‌شود. جایی که کاربران می‌توانند کالا را ایجاد کرده و آن را خرید و فروش کنند. در دیدگاه‌های ایده‌آل‌تری متاورس قابلیت تعامل دارد و به شما امکان می‌دهد آیتم‌های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید. در دنیای واقعی، می‌توانید یک پیراهن را از مرکز خرید بخرید و سپس آن را در سینما بپوشید. در حال حاضر، اکثر پلتفرم‌ها دارای هویت‌های مجازی، آواتار‌ها و موجودی‌هایی هستند که فقط به یک پلتفرم مرتبط هستد. اما متاورس ممکن است به شما امکان ایجاد شخصیتی را بدهد که بتوانید آن را در همه جا استفاده کنید. به همان آسانی که می‌توانید عکس پروفایل خود را از یک شبکه اجتماعی کپی کرده و به شبکه اجتماعی دیگر ببرید.

3- آیا واقعاً دنیای متاورس تا به حال وجود نداشته است؟

تجزیه و تحلیل این واقعیت دشوار است زیرا وقتی توصیفاتی مانند توضیحات بالا را می‌شنوید، پاسخ قابل درک این است: ” آیا واقعاً چنین چیزی تا به حال وجود نداشته است؟ ” به عنوان مثال، World of Warcraft یک دنیای مجازی پایدار است که در آن بازیکنان می‌توانند کالا‌ها را بخرند و بفروشند. Fortnite تجربیات مجازی مانند کنسرت‌ها و نمایشگا‌ه‌‎هایی دارد که در آن ریک سانچز (Rick Sanchez) می‌تواند درباره MLK Jr (Martin Luther King, Jr. ) بیاموزد. همچنین می‌توانید هدست Oculus را بزنید و در خانه مجازی شخصی خود باشید. اما آیا واقعاً دنیای متاورس به این معناست؟ فقط چند نوع جدید از بازی‌های ویدئویی؟

خوب، هم بله وهم نه. گفتن اینکه Fortnite، “متاورس” است، کمی شبیه به این است که بگوییم گوگل، “اینترنت” است. حتی اگر از نظر تئوری بتوانید زمان زیادی را در Fortnite صرف کنید، معاشرت کنید، چیز‌هایی بخرید، یاد بگیرید و بازی کنید، این لزوماً به این معنی نیست که Fortnite کل دنیای متاورس را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر، می‌توان گفت که گوگل بخش‌هایی از اینترنت را می‌سازد، از مراکز داده فیزیکی گرفته تا لایه‌های امنیتی. بنابراین درست است که بگوییم اپیک گیمز (Epic Games) که خالق Fortnite است در حال ساخت بخش‌هایی از متاورس می‌باشد و این تنها شرکتی نیست که این کار را انجام می‌دهد. برخی از این کار‌ها توسط غول‌های فناوری مانند مایکروسافت و فیس‌بوک انجام خواهد شد که اخیراً به متا تغییر نام داده‌اند؛ تا این کار را منعکس کنند. اما ما هنوز کاملاً به این نام عادت نکرده‌ایم. بسیاری از شرکت‌های مختلف دیگر از جمله انویدیا (Nvidia)، یونیتی (Unity)، روبلکس (Roblox) و حتی اسنپ (Snap) همگی روی ساخت زیرساخت‌هایی کار می‌کنند که ممکن است به متاورس تبدیل شود.

در این مرحله است که بیشتر بحث‌ها در مورد آنچه دنیای متاورس مستلزم آن است؛ متوقف می‌شود. ما درک مبهمی از چیز‌هایی داریم که در حال حاضر و در دنیای واقعی وجود دارند و می‌توانیم آن‌ها را در متاورس نیز داشته باشیم و می‌دانیم کدام شرکت‌ها روی این ایده سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم واقعاً دنیای متاورس چیست. فیس‌بوک که نسخه متا را منتشر کرده است؛ فکر می‌کند که در دنیای متاورس شامل خانه‌هایی ساختگی می‌شود که می‌توانید همه دوستانتان را برای حضور در آن دعوت کنید. به نظر می‌رسد مایکروسافت فکر می‌کند که می‌تواند شامل اتاق‌های جلسه مجازی برای آموزش استخدامی یا گپ زدن با همکاران از راه دور شود.

خب این هم خلاصه‌ای از دنیای متاورس! دنیایی که هر روز در حال توسعه است و روز به روز برند‌های بیشتری به آن وارد می‌شوند.

متاورس چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای صاحبان برند فراهم می‌کند تا تعامل بهتری با کاربران و مشتریان خود داشته باشند. این باعث افزایش وفاداری به برند می‌شود و روش‌های جدیدی هم برای کسب درآمد به وجود می‌آورد. این دنیا آینده روشنی دارد و در عین حال چالش‌هایی هم در مورد آن وجود دارد.

خیلی از افراد در مورد این فضا و کارایی آن گیج شده‌اند. کسب و کار‌ها فکر می‌کنند به پول‌های کلانی برای حضور در آن نیاز دارند و از ورود به آن می‌ترسند. ولی تا رقبای زیادی در این فضا وجود ندارد باید به آن ورود کرد. به خصوص برای برند‌های ایرانی که کلاً این فضا خیلی بکر است و هیچ کس هنوز حضوری جدی به آن نداشته است.

چه فکری درباره دنیای متاورس می‌کنید؟ دوست دارید تجربه‌ای از ورود به متاورس داشته باشید؟ چه چالش‌هایی برای برند‌های ایرانی که وارد آن می‌شوند تصور می‌کنید؟ اصلاً به نظرتان کدام برند ایرانی برای اولین بار وارد متاورس می‌شود؟ خرید متاورس در ایران چه چالش‌هایی به همراه دارد؟

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود