سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ یا شیائومی میکس فولد دو ؟

سامسونگ یا شیائومی

0 3,842

حالا که دو پرچمدار تاشو سامسونگ و شیائومی با اختلاف زمانی یک روز رونمایی شدند جا دارد تا نگاهی مقایسه ای بیاندازیم به این دو گوشی هوشمند.

 طی چند سال گذشته صنعت گوشی های هوشمند تاشو به طرز قابل توجهی بهبود پیدا کرده است و دیگر خبری از چین و چروک های بی حد و عملکرد پایین دستگاه های تاشو نیست و آن ها رسما به محصولاتی قدر در دنیای گوشی های هوشمند تبدیل شده اند که می توانند نیاز های روزمره شما را برآورده کنند.  گلکسی زد فولد ۴

سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ و شیائومی میکس فولد دو در حال حاضر از بهترین گوشی‌های هوشمند تاشو هستند که به تازگی رونمایی شده اند. با توجه به این که این دو محصول با فاصله زمانی بسیار کم از هم رونمایی شده اند منطقی است که بخواهیم نگاهی مقایسه ای بین آن دو داشته باشیم، پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این دو پرچمدار چگونه در برابر هم عمل میکنند.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

طراحی

شیائومی میکس فولد ۲ و گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ هر دو دارای طراحی تاشو به سمت داخل هستند یعنی هر دو این محصولات دارای دو نمایشگر می باشد که یکی صفحه نمایش بزرگ تبلت مانند است که به سمت داخل تا می شود و صفحه نمایش دیگر در قسمت خارجی آن قرار دارد که به هنگام بسته بودن گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد‌ با توجه به طراحی مشابه میتونیم بگیم که این دو محصول بخش در طراحی تاشونده از لحاظ زیبایی و جذابیت بصری تفاوتی با هم ندارند با این حال پرچمدار سامسونگ با طراحی منحنی و گرد تر، مشابه مدل قبلی خود عرضه می شود که در میکس فولد دو شیائومی دیده نمی شود، بلکه برعکس شیائومی برای پرچمدار خود طراحی شارپ تری را ارائه میده؛ اما در بحث رنگ های ارائه شده نیز شیائومی، دو رنگ مشکی و طلایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد در حالی که مدل های سامسونگ در کنار رنگ های ثابت، گزینه های رنگی جذاب بورگاندی و خاکستری را نیز در اختیار کاربران میگذارد.

تفاوت بزرگ دیگری که در در ظاهر این دو پرچمدار وجود دارد به پنل پشتی آن ها و تنظیمات دوربینشان برمیگردد، ماژول دوربین گلکسی زد فولد ۴ به صورت عمودی بوده که سه سنسور دوربین را در خود جای می‌دهد، در حالی که پرچمدار تاشو شیائومی با یک ماژول دوربین مستطیلی که در لبه بالایی پنل پشتی قرار گرفته ظاهر متقارن تری را به نمایش می گذارد.

در بحث ابعاد نیز شیائومی یک مزیت کوچکی نسبت به پرچمدار سامسونگ دارد آن هم این است که در حالت تبلت ضخامت میکس فولد ۲ فقط ۵.۴ میلی متر است که در مقایسه با ضخامت ۶.۳ میلیمتری گلکسی فولد ۴ بسیار نازک تر است و به طور کلی نیز باید اشاره کنیم که میکس فولد ۲ به لطف نمایشگر های بزرگتر، ابعاد بزرگتری را ارائه می دهد. اما گلکسی زد فولد ۴ یک برتری بسیار قابل توجه نسبت به میکس فولد ۲ وجود دارد و آن هم این است که از s-pen پشتیبانی می کند.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

صفحه نمایش

در ابتدا نگاهی می‌اندازیم به صفحه نمایش های تاشو آن ها که شیائومی میکس فولد دو به لطف ابعاد بزرگ‌تر، نمایشگر بزرگ‌تری را هم در مقایسه با گلکسی زد فولد ۴ به ارمغان می‌آورد و دارای صفحه نمایش 8.02 اینچی OLED با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز می‌باشد که از HDR10+ و دالبی ویژن پشتیبانی میکند همچنین رزولوشن 1914×2160 را در اختیار دارد. صفحه نمایش بیرونی آن نیز دارای پنل ۶.۵۶ اینچی با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز، نسبت تصویر 21:9 و پشتیبانی از HDR10+ می باشد.

در مقابل آن، سامسونگ گلکسی زد فولد ۴، دارای صفحه نمایش 7.6 اینچی با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10+ در داخل می‌باشد که رزولوشن 1812×2176 را ارائه میدهد. بر روی پنل بیرونی نیز صفحه نمایش 6.2 اینچی با رزولوشن 904×2316 و نسبت تصویر 23.1:9 و نرخ تازه سازی 120 هرتز ارائه می‌شود.

همانطور که می بینید، هر دو نمایشگر روی کاغذ دارای مشخصات بالایی هستند با این حال، به نظر می رسد شیائومی از نظر اندازه و نسبت ابعاد یک مزیت دارد. اگر دقت کنید، نمایشگر خارجی مدل شیائومی دارای نسبت ابعاد استاندارد 21:9 است که متاسفانه در مورد صفحه نمایش 23.1:9 سامسونگ صادق نیست.

نکته دیگر در رابطه با این پرچمداران این است که هر دو مدل دارای محافظ شیشه فوق العاده نازک (UTG) در صفحه نمایش داخلی تاشو خود هستند.

و در نهایت، ما نمی‌توانیم در مورد صفحه‌نمایش‌های تاشو بدون صحبت در مورد چین‌ها صحبت کنیم. اینجاست که مدل سامسونگ می‌تواند برتری خود را به رخ بکشد چراکه سامسونگ در به حداقل رساندن چین و چروکهای صفحه نمایش تا کنون موفق تر از دیگر شرکت‌های سازنده عمل کرده است. شیائومی نیز نسبت به نسل قبلی خود بهبود هایی را پیدا کرده است اما هنوز سامسونگ یک قدم جلوتر است.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

مشخصات و نرم افزار

وقتی صحبت از مرکز قدرت دهی به میان می آید باید بگوییم که هر دوی این پرچمداران از تراشه قدرتمند کوالکوم، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس پشتیبانی می کنند که در حال حاضر قوی ترین تراشه موجود برای دستگاه های اندروید می‌باشد.

و اما در بحث نرم افزار، شیائومی میکس فولد ۲ دارای سیستم عامل اندروید ۱۲ مبتنی بر رابط کاربری MIUI Fold13 بوده در حالی که گلکسی زد فولد ۴ دارای سیستم عاملی اختصاصی است که برای نمایشگر های بزرگ عرضه میشود و به این ترتیب نسبت به پرچمدار شیائومی برتری دارد؛ به این ترتیب که این گوشی هوشمند از سیستم عامل اندروید 12L با رابط کاربری OneUI4.1.1 پشتیبانی میکند که برخی از ویژگی های مخصوص تبلت را ارائه میدهد.

خلاصه کلام اینکه اگرچه در بخش سخت افزار هر دو پرچمدار یکسان عمل کرده اند اما در بخش نرم افزار سامسونگ تجربه غنی و بهتری را به کاربر ارائه میدهد.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

دوربین

در بخش دوربین نیز تفاوت چندانی بین دو پرچمدار کره ای و چینی وجود ندارد. سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ دارای یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با قابلیت لرزشگیر اپتیکال برای دوربین اصلی، یک سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با زوم سه برابری برای دوربین تله فوتو و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه برای دوربین فوق عریض می باشد. بر روی صفحه نمایش بیرونی نیز یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی تعبیه شده است، صفحه نمایش داخلی نیز به یک دوربین زیر صفحه نمایش ۴ مگاپیکسلی مجهز گردیده است.

در مقابل شیائومی میکس فولد ۲ دارای یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال برای دوربین اصلی، سنسور ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال دو برابری برای دوربین تله فوتو و سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه برای دوربین فوق عریض می باشد. بر روی صفحه نمایش آن نیز یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی تعبیه شده است.

به این ترتیب همان طور که مشاهده میکنید هر دو مدل دارای تنظیمات دوربینی درخور پرچمداران ۲۰۲۲ می‌باشند که از فیلمبرداری تا 8K نیز پشتیبانی می کنند.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

باتری

مسئله ظرفیت باتری برای تمام سازندگان گوشی های هوشمند تاشو یک دشواری بزرگ است و به همین دلیل هم این محصولات فاقد باتری های بزرگ می‌باشند، پرچمداران سامسونگ و شائومی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. میکس فولد ۲ شیائومی دارای دو باتری متوسط با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده که از شارژ ۶۷ واتی پشتیبانی میکند، از سوی دیگر گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ است که دارای دو باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ ۲۵ وات میباشد. اما پرچمدار سامسونگ نسبت به شیائومی یک مزیت دارد و آن هم پشتیبانی از شارژ بی سیم و معکوس ۱۵ واتی است که در میکس فولد ۲ مشاهده نمیشود.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

قیمت

پرچمدار سامسونگ در حال حاضر در بازارهای جهانی با قیمت پایه 1,799.99 دلار به فروش می رسد این در حالی است که شیائومی میکس فولد ۲ در بازار چین با قیمت تقریبی 1,335 دلار به فروش می رسد و نسخه جهانی آن نیز 1,799 دار می باشد.

با توجه به این که عمده ترین تفاوت این دو محصول در بخش نرم افزاری میباشد، اگر شیائومی بتواند پرچمدار تاشو خود را با قیمت پایین تری در بازار جهانی به فروش بگذارد قطعا بازار گوشی های هوشمند تاشو را دچار تغییر و تحولات جالبی خواهد کرد.

سامسونگ یا شیائومی ؟!

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود