ملاقات با تنها فورد موستانگ Roush در ایران + تصاویر

0 106

ملاقات با تنها فورد موستانگ Roush در ایران + تصاویر

فورد موستانگ اکوبوست راش مدل ۲۰۱۷ از آن دسته پونی کارهایی است که هرگز فراموش نمی‌شود بلکه با همان میزان محبوبیت از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش خودروتک، این اسب سرکش یک افسانه رویایی مثل لامبورگینی و فراری نیست. این خودرو یک پونی کار اسپرت جذاب است برای لذت بردن از اوج سرعت و قدرت روی زمین!

 

بلوغ طراحی

تم اصلی طراحی ماستنگ طی دهه‌ها ثابت مانده و طراحان مختلف تنها آن را به زبان روز ترجمه کرده‌اند. برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های روی بدنه از درپوش موتور گرفته تا نمای جانبی و سپرها همه و همه در تلاش‌اند نمایی خشن و عضلانی به این اسب آمریکایی ببخشند و باید اعتراف کرد به شدت در القای این حس نیز موفق هستند.

رینگ‌های عظیم پنج پره دوتایی، هود روی کاپوت، الگو گرافیک چراغ‌ها که ۳ خط مورب را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و حتی خطوط ریز برجسته روی بدنه همه و همه در یک راستا گام برمی‌دارند: «القای جذابیت و سبک مدرن بدنه در کنار حفظ اصالت‌های یک موستانگ». 

درون کابین نیز با همان الگوی همیشگی پسران بد آمریکایی یعنی موستانگ، چلنجر و کامارو مواجه هستیم اما با کیفیتی یک پله بالاتر از گذشته. هرچند همچنان ترکیبی از پلاستیک‌های براق و خشک با کیفیت متوسط کمی نسبت به سابقه و برند با سابقه موستانگ دور از انتظار به نظر می‌رسد.

هر چند اگر بخواهیم انصاف بدهیم باید گفت کیفیت و رنگ قرمز شیفترهای پشت فرمان و غربیلک سه‌پره کلاسیک ماستنگ تا حد بسیاری بر جذابیت‌های رانندگی و کلیت کابین این خودرو می‌افزاید. البته دوخت‌های روی کنسول وسط و کیفیت ادوات، سردنده و اهرم ترمز دستی همچنان برای اینکه به استانداردهای مورد انتظار از فورد و برند موستانگ برسند جای کار دارند.

 

پشت فرمان

می‌دانید چرا به این سبک از خودروها می‌گویند پونی کار؟ جواب ساده است. چون مانند اسب‌های قد کوتاه پونی کوتاه هستند و وقتی پشت فرمان آنها می‌نشینید فاصله بسیار اندکی با زمین دارید. همین موضوع نیز سبب می‌شود لذت رانندگی و چسبندگی شما به زمین چند برابر شود. بنا بر این با بهره از یک موتور قدرتمند و یک گیربکس هماهنگ با آن برای رانندگی تنها یک گزینه مورد نیاز شماست: «تجربه بالای رانندگی». با تکمیل این مثلث عیش یک عشق سرعت تکمیل می‌شود و می‌تواند با نهایت قدرت به سوی دستیابی به نهایت سرعت قدم بردارد.

 

موستانگ اکوبوست وقتی وارد دایره پیچ‌ها می‌شوید مثل یک نرم‌تن به زمین می‌چسبد و همین که با نهایت اعتماد به نفس و حین ورود به پیچ‌ها به جای پدال ترمز، چای راستتان را روی پدال گاز می‌فشارید، از خود می‌پرسید چرا اینقدر گیر داده‌ایم به شاسی بلندهای تقلبی شهری با آن بادی رول های وحشتناک‌شان! لذت رانندگی با یک پونی کار وصف ناشدنی است حالا خودتان سقف متحرک و گردش هوا درون موهایتان را به داستان بیفزایید. لمس شیفترهای زیبای پشت فرمان و معکوس دادن های متوالی، اوج گرفتن صدای پیشرانه و شتابگیری هیولا مانند ماستنگ را تنها باید تجربه کنید تا متوجه بشوید لذت رانندگی با این خودرو اسپرت دست یافتنی تا چه جذاب است و موجب ترضح آدرنالین در خون می‌شود.

۳۱۰ اسب بخاری که از طریق یک پیشرانه اکوبوست ۲٫۳ لیتری به گیربکس ۱۰ سرعته می‌رسند، مانند سیمرغ عطار با هم یک می‌شوند و یکباره روی رینگ‌های ۱۸ اینچی عقب می‌نشینند و این هیولای ۱٫۶۵ تنی را با قدرت به پیش می‌رانند. شاید ۳۱۰ اسب بخار چندان رقم بالایی نباشد اما مجموعه هماهنگ موتور و گیربکس این اسب سرکش معنای حقیق ضرب‌المثل آمریکایی Less is more هستند!

گنجشک رنگی

البته صدای موتور مانند پیشرانه ۶ سیلندر قبلی نیست. هر چند فورد سعی گنجشک را به جای قناری رنگ کند و به راننده بفروشد و صدای پیشرانه ۴ سیلندر را با استفاده از سیستم استریو پخش درون خودرو بهبود ببخشد اما باز هم صدای حقیقی چیز دیگری است.

سیستم تعلیق مستقل در عقب سبب شده دیگر موستانگ مانند نسل‌های گذشته حین عبور از روی دست اندازها آشفته نباشد و در نهایت وقار و با وجود لاستیک‌های فاق کوتاه خود از روی پستی و بلندها بگذرد. این موضوع همچنین یکی از مواردی است که چسبندگی بالای این کوپه کانورتیبل را در جاده‌های پیچ در پیچ تامین می‌کند.


  • صرفه‌جویی فورد

شتابگیری موتور جدید این خودرو نیز تقریبا در حد و اندازه‌های همان موتور ۶ سیلندر قبلی است و می‌تواند ظرف ۵٫۲ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. البته گیربکس ۱۰ سرعته جدید و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها در موتور این خودرو سبب می‌شوند لگ‌ها و تاخیرهای توربو تقریبا به باد فراموشی سپرده شوند و حین شتابگیری با خود بگویید: «فورد برای این نسل از ماستنگ سنگ تمام گذاشته است!» تنها در صورتی می‌توانید به عملکرد مجموعه پیشرانشی این نسل از موستانگ ایراد بگیرید که آن را با خودروهای گران‌تر و قوی‌تر مقایسه کنید. پیشرانه اکوبوست این خودرو با نهایت توان اعلام می‌کند واژه «اکو بوست» به معنای خداحافظی با هیجان و آرامش کسالت‌آور نیست.

 

اما مصرف سوخت این خودرو همچنان بالای ۱۰ لیتر است و با اینکه فورد سعی داشته با نزدیک کردن عملکرد ماستنگ جدید به خودروهایی چون آئودی محصول خود را به قول معروف «توی دل اروپایی‌ها نیز جا کند» اما با این مصرف بالا بعید است بتوان فورد موستانگ خودرویی محبوب در قاره سبز قلمداد کرد.

اما با همه مشکلات و کاستی‌ها باید اذعان داشت این خودرو ۳۰ هزار دلاری یک شاهکار واقعی برای کسانی است علاقه دارند از نهایت‌ها با قیمت مناسب لذت ببرند. هر چند قیمت این خودرو را اصلا نمی‌توان در ایران منطقی دانست و آنچه می‌گوییم مستقیما بازارهای جهانی را برای این کوپه کانورتیبل هدف می‌گیرد.

منبع: رگلاژ

منبع: خـــودرو.تک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود