حضرت خدیجه (س) الگوی زنان

0 3,926

حضرت خدیجه هم در زمینه عملی الگو برای بانوان عصر ماست که بدانند یک زن نیز می تواند در راه تبلیغ دین و کمک به دین الهی، تا چه حد نقش موثر و اساسی داشته باشد.

سوال

حضرت خدیجه(س) از چه جهاتی برای زنان ما الگو هستند؟

پاسخ

قبل از پرداختن به این سوال، باید گفته شود الگو بودن دو قسم است:

1- گاهی یک فرد صرفا الگوی عملی است. یعنی در اعمال و رفتارها و تلاش هایی که انجام داده است می تواند الگو و نمونه ای باشد برای دیگران تا آن ها هم در اعمال و رفتار خود، مانند وی عمل کنند. این تبعیت نیز به دو صورت می تواند تحقق یابد صورت اول این است که صرفا به صورت تقلیدی و شکلی باشد یعنی دقیقا همان کاری که یک الگو انجام میدهد بقیه هم عین همان را انجام دهند اما صورت دوم این است که این تبعیت نه صرفا به صورت تقلیدی و شکلی، بلکه تبعیت در روش باشد. در اینجا لازم است عین همان کاری را که یک الگو انجام می دهد بقیه هم عینا همان را انجام دهند بلکه معیارهایی را که آن شخص در اعمال و رفتار خود رعایت کرده است در نظر گرفته می شود مثلا وقتی شخص الگو ثروتش را در راه تبلیغ دین می بخشد اگر کسان دیگر هم بخواهند از وی تقلید شکلی کنند این تنها در صورتی ممکن است که خودشان نیز واجد ثروت باشند و اگر نباشند چنین تبعیتی نیز ممکن نخواهد بود اما در تبعیت روشی، این مساله ممکن است. بخشش ثروت در راه تبلیغ دین، یعنی از تمام توان خود برای تبلیغ دین تلاش کردن. حال اگر دارایی نبود با قدرت بیان یا قلم یا رفتار مناسب با دیگران یا التزام عملی به دین و دعوت مردم به دین با عمل.

2- گاهی یک فرد علاوه بر الگوی عملی، در مقاماتی هم که بدان نائل می شود نیز الگواست یعنی علاوه بر اینکه در عمل الگوی مناسبی است سطح ایمان و معرفت وی در حدی بوده است که مرتبه عمل صحیح وی را نیز بالا برده است و آن را در ردیف اعمال صالح قرار داده است. در اینجا چنین شخصی می تواند نمونه و معیار برای قابلیت تعالی و رشد و کمال باشد.

حضرت خدیجه هم در زمینه عملی الگو برای بانوان عصر ماست که بدانند یک زن نیز می تواند در راه تبلیغ دین و کمک به دین الهی، تا چه حد نقش موثر و اساسی داشته باشد.  و هم در زمینه مقام و مرتبه ای که بدان رسیده است که موجب شده است پیامبر گرامی اسلام با آن عظمت و مقام خود از حضرت خدیجه به نیکی یاد و تجلیل کند؛ می تواند الگویی برای زنان عصر ما باشد که بدانند یک زن نیز می تواند با طی کردن مراتب انسانیت  به چه مقام و مرتبه ای دست یابد.

با این مقدمه به بیان شرح حال و فضائل حضرت خدیجه می پردازیم:

حضرت خدیجه همسر گرامی رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در شهر مکه به دنیا آمد. پدر وی خویلد بن اسد و مادرش فاطمه دختر زائدة بن اصم می باشد. او در ۲۵ یا ۲۸ سالگی با حضرت محمد صلی الله علیه و آله که ۲۵ سال از عمر شریفش را سپری کرده بود ازدواج نمود. قبل از اسلام وی به خاطر دارا بودن صفات پسندیده و فضائل اخلاقی و پاکدامنی، «طاهره » لقب گرفت. ثروت خدیجه در میان اهل مکه بی نظیر بود و اهالی مکه با اموال وی به صورت مضاربه ای تجارت می کردند. خدیجه پس از ازدواج با پیامبر همه آن ثروت را در اختیار حضرت رسول نهاد و بدین ترتیب از جنبه اقتصادی دین اسلام را تقویت نموده و در گسترش آن نهایت تلاش خود را به جای آورد. مقام او در نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حدی بود که در مدت ۲۵ سال زندگی مشترک با این بانوی با عظمت، آن حضرت به خاطر تکریم وی با هیچ زنی ازدواج نکرد و بهترین دوران جوانی خویش را به وی بخشید. بعد از رحلت حضرت خدیجه، رسول گرامی اسلام همیشه به یاد محبت ها و تلاش های او بود. این یاور با وفای رسالت بعد از ۲۵ سال زندگی در کنار حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در دهمین سال بعثت در دهم ماه رمضان چشم از جهان فرو بست و قلب رسول خدا صلی الله علیه و آله و مسلمانان را داغدار نمود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیکر پاک او را در حجون با دست های خویش به قبر گذاشت و از شدت حزن و اندوه سال وفات او را که با فاصله اندکی از رحلت ابوطالب علیه السلام رخ داده بود، عام الحزن (سال اندوه) نامید.

به هر حال برای شناخت فضائل و مناقب آن بزرگوار، و استفاده از آنها به عنوان اسوه و الگو به نکات ذیل اشاره می کنیم:

۱- فضائل اخلاقی و علمی

۲- پرورش فرزندان صالح

۳- توجه به نیازهای عاطفی و خواسته های فرزندان

۴- رعایت آیین شوهرداری

  • الف) ابراز محبت
  • ب) طرح غیرمستقیم خواسته ها
  • ج) دلجویی و دلداری همسر

۵- برترین معیارهای انتخاب همسر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود