کارکرد حجاب و عفاف در روابط با دیگران (بخش دوم)
کارکرد حجاب و عفاف در روابط با دیگران (بخش دوم)
همانطور که بیان شد، حجاب و عفاف به عنوان دو مسئله مهم، در آموزه¬های اسلامی بر آن¬ها تأکید شده است. در این بخش به بیان کارکردهای آن در روان انسان و نیز بستر جامعه می پردازیم. با ما همراه باشید.
کارکرد حجاب و عفاف در روابط با دیگران (بخش دوم)
ارتقاء شخصیت فردی و اجتماعی زن از اصلی ترین کارکردهای حجاب و عفاف است.
تعداد کلمات ۱۹۸۴/ تخمین زمان مطالعه ۱۰ دقیقه
کارکردهای حجاب و عفاف
باتوجه به فلسفه و چرایی قانون عفاف و حجاب در دین مبین اسلام و اینکه نظام ارزشی و اعتقادی اسلام سعادت اخروی و دنیوی فردی و اجتماعی را در وضع قوانین خود مدنظر داشته، این قانون منافع و کارکردهای ثمربخشی را برای فرد و جامعه اسلامی به همراه دارد. تبیین و معرفی این کارکردها و فواید ارزشی و فرهنگی آن برای جامعه امروز به ترویج این قانون الهی و نهادینه شدن آن یاری رسانده و زنان و دختران جامعه امروز را ترغیب می نماید.
طرح این مباحث از جمله راهکارهایی است که از یکسو در مسیر برنامه و اقدام فرهنگی برای جلب نظر و علاقه زنان و دختران جامعه به رعایت و حفظ عفاف و حجاب و پاسخگویی به سوالات و شبهاتی که در این زمینه مطرح میشود قابل تعریف است و از سوی دیگر میتواند راهکاری برای مبارزه با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن قلمداد شود. در ادامه به کارکردها و منافعی که رعایت عفاف و حجاب برای فرد و جامعه به همراه دارد، اشاره می نماییم.
۱٫ ارتقاء شخصیت فردی و اجتماعی زن
۲٫ رشد و تربیت اخلاقی فرد و جامعه
۳٫ نهادینه شدن ارزش های اخلاقی در جامعه اسلامی
۴٫ حفظ بنیان خانواده
۵٫ بهره گیری از ظرفیت های علمی و توانمندی های زنان جامعه اسلامی
در واقع این موضوع نیازمند برنامه ریزی درست بر مبنای تعالیم دینی و رعایت و حفظ عفاف و حجاب که زیبنده زن مسلمان و تربیتن دینی او است، می باشد. مسئله ای که موجب می شود زن در عین حفظ حریم شخصی و خانوادگی خود، در اجتماع حضوری فعال داشته و توانمندیهای خود را به فعلیت برساند و به تعالی جامعه خود نیز یاری رساند. این هدف والا در سایه نهادینه شدن حجاب و عفاف و ارزشهای دینی واخلاقی مجقق میشود.
دراین رابطه حدود و فرامینی که قرآن کریم و رایات اسلامی در مورد حضور زنان بیان نموده اند نیز بیانگر رفتاری است که عفیفانه نبوده و موجب برانگیختن فساد در جامعه می شود. چنانکه قرآن از این نوع رفتار تعبیر به رفتار «دوران جاهلیت» نموده است: «(ای همسران پیامبر)درخانه های خود بمانید، وهمچون دوران جاهلیت نخستین (درمیان مردم) ظاهر نشوید.» (احزاب/۳۳) این آیه خطاب به زنان پیامبر(ص)است، اما طبق نظر مفسرین عمومیت دارد و شامل همه زنان می شود. در این آیه «تبرج» به معنای ظاهرشدن در برابر مردم است و منظوراز «جاهلیت اولی» جاهلیت قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) است که درآن عصر، وضعیت پوشش زنان، عفیفانه نبوده است.
نتیجه گیری
۱- ابن فارس، ابی الحسن احمد ، معجم مقاییس الغه، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۰۴ق.
۲- ابن منظور ، محمد ابن مکرم ، لسان العرب، قم: نشر ادب حوزه، ۱۴۰۵ ق.
۳- تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد، غررالحکم و دررالکلم،ترجمه و تصنیف مصطفی درایتی، مشهد، موسسه فرهنگی-پژوهشی الجواد، ۱۳۸۱ش.
۴- جوهری ، اسماعیل بن حماد، صحاح اللغه،بیروت: دراالعلم ،۱۴۱۰ق.
۵- حداد عادل، غلامعلی ، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، انتشارات سروش، ش.
۶- راغب اصفهانی،ابو القاسم الحسین بن محمد ، مفردات ألفاظ القرآن ، چاپ اول، بیروت: دار القلم ، ۱۴۱۴ق.
۷- طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیرالمیزان، ترجمه:سیدمحمدباقر موسوی همدانی، تهران : بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی با همکاری مرکز نشر فرهنگی رجا مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۳ش.
۸- فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، الوافی، اصفهان، مکتبه الامام علی (ع). بی تا.
۹- فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، چاپ اول، قم:منشورات دار الرضی، بیتا.
۱۰-فیض کاشانى، محسن، الصافى فى تفسیر القرآن، تهران، ۱۳۵۶ ش .
۱۱-محمدی ری شهری ، محمد ، میزان الحکمه، قم : دار الحدیث ، ۱۳۸۹ش.
۱۲-مرکز فرهنگ و معارف قرآن، زن از زبان قرآن، قم: جمال ، چاپ اول، ۱۳۸۷ش.
۱۳-مصطفوی ،حسن ، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، چاپ سوم ،بیروت :دار الکتاب العلمیه ، ۱۴۳۰ق.
۱۴-مطهری، مرتضی، مساله حجاب، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۶۸ش.
۱۵-_____________، مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۸ش.
بیشتر بخوانید:
کارکرد حجاب و عفاف در روابط با دیگران (بخش اول)
تاثیر حجاب زنان بر بهبود زندگی خانواده ها
تاثیر حجاب بر شخصیت و سلامت روحی زنان
حجاب و امنیت اجتماعی
آثار و فواید حجاب