آنچه باید درباره کشیدن دندان عقل و اقدامات پس از آن بدانید

0 4,001

دندان عقل معمولا در سنین ۱۶ تا ۲۳ سالگی در دهان تمامی افراد مشاهده و رشد می کند. این دندان می تواند برای اکثر افراد مشکلات و عوارضی را ایجاد نماید که می تواند مجبور به کشیدن این دندان شود. در این مقاله با تمام مسائل و مشکلات مربوط به کشیدن دندان عقل و اقدامات لازم و ضروری برای بعد از جراحی آشنا خواهید شد.

دندان عقل نام دیگر هر یک از دندان های آسیاب چهارم هستند که رشدی همیشگی در دهان دارند. دندان های عقل آخرین دندانی هستند که در دهان مشاهده می شوند. تمام افراد دندان عقـل را در می آورند اما این در آوردن و رشد آن در همه افراد متفاوت است و ممکن است در برخی مواقع بخشی و یا تمام آن ها هیچ گاه رشد نکند. گاهش اوقات نیز ممکن است فردی بیشتر از ۴ دندان عقـل را در دهان خود داشته باشد. در اکثر مواقع دندان عقـل فضای کافی برای رشد را ندارد و به شکل دندان عقـل نهفته در لثه ها مشاهده می شود که از لثه ها بیرون نمی آید. برخی از مشکلات با ایجاد این دندان به وجود می آیند که باید اقدامات لازم برای کشیدن دندان عقل را انجام داد.

برخی از دندان های عقـل ممکن است تا حدودی رشد کنند که این عمل باعث جمع شدن و گیر کردن باکتری ها زیر لبه لثه اطراف دندان در دهان می شود. گاهی اوقان نیز ممکن است دندان عقـل به اندازه کافی رشد کند اما چون این دندان ها انتهایی ترین دندان در دهان هستند و ممکن است تمیز کردن آن ها به خوبی صورت نگیرد، باعث می شود تا برای فرد ایجاد مشکل و عارضه شود. در این حالت که مواد غذایی و باکتری ها در دندان های عقـل گیر می کنند باعث می شود تا ماده ای به نام پلاکت روی دندان تشکیل شود.

جراحی دندان عقل

پلاک یک ماده چسبناک می باشد که بر روی دندان ها ایجاد می شود. این ماده چسبناک زمانی که مواد غذایی ریز باقی مانده در دهان پس از مسواک زدن بر روی دندان ها و دهان باقی می ماند تشکیل می شود. از این رو علاوه بر خرابی دندان موجب زشتی لبخند و بوی بد دهان و همچنین پوسیدگی دندان می شود که این عامل موجب کشیدن دندان عقل می شود.

تمام اطلاعات در مورد کشبدن دندان عقل و اقدامات لازم و ضروری پس از آن

معمولا دندان عقـل در اکثر افراد در بین سنین ۱۶ تا ۲۳ سالگی در دهان و انتهای دندان ها رشد می کند. هنگامی که دندان عقل می خواهد در دهان شروع به در آمدن کند ممکن است برای فرد گرفتگی و احساس فشار را در انتهای فک ایجاد نماید که با رشد این دندان عوارضی مانند سر گیجه و سر درد نیز ایجاد می شوند. اگر این درد دندان در انتهای دندان ها با رشد آن ایجاد شد لازم است که به دندان پزشک مراجعه نمایید تا مشکل شما را بررسی نماید. کشیدن و درمان دندان عقـل فقط باید طبق نظر و معاینه پزشک باشد و به دلیل درد بسیاری که دارد دندان پزشک می تواند از روش های کشیدن دندان بدون درد استفاده نماید. معمولا دندان پزشک ها برای تشخیص در کشیدن دندان عقل یک عکس رادیولوژی از وضعیت دهان شما تهیه می نماید و سپس اقدام به کشیدن دندان می کند.

جراحی دندان

زمان مناسب برای کشیدن دندان عقل

به طور معمول بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل زمانی است که دو سوم از ریشه دندان های عقل تشکیل شده باشد. ریشه دندان با بالا رفتن سن به رشد خود ادامه خواهد داد و در برخی مواقع نیز این دندان ها می توانند موقعیت خود را در دهان تغییر و جابه جا نمایند که این عوامل کشیدن این دندان را بسیار مشکل و خطر ناک می کند. همچنین موجب افزایش آسیب به اعصاب می شود. همچنین با افزایش سن و رسیدن سن فرد به سی یا چهل بهبود جراحی کشیدن دندان بسیار طولانی تر با عوارضی که دارد می شود. به همین دلایل است که در همان اوایل مشاهده و رشد دندان باید به دندان پزشک حرفه ای مراجعه نمایید تا بهترین زمان برای کشیدن دندان را برای شما تشخیص دهد.

مشکلات دندان عقل

دندان عقل چگونه کشیده می شود؟

دندان پزشک قبل از کشیدن دندان عقل به شما داروی بی حسی تزریق می کند. در برخی از افراد که دندان عقل از لثه بیرون نیامده است یک شکاف بر روی لثه ایجاد می کنند که به آن دندان دسترسی پیدا کنند. در افرادی که دندان عقل از لثه بیرون آمده است این کشیدن راحت تر انجام می شود. قبل از کشیدن دندان کمی درد در آن ناحیه احساس خواهید کرد که جراح یا پزشک برای کاهش این فشار دندان را قبل از کشیدن به بیرون کمی به سمت عقب و جلو حرکت می دهند. اگر در طول زمان کشیدن دندان عقل احساس درد شدید کردید با جراح یا پزشک خود این را بگویید تا دندان پزشک مقدار تزریق داروی بی حسی را افزایش دهد. این جراحی بستگی به نوع دندان عقل و پزشک از چند دقیقه و تا حداکثر ۲۰ دقیقه طول می کشد.

جراحی دندان عقل

اقدامات لازم بعد از جراحی دندان عقل

اگر در زمان جراحی شکاف بر روی لثه ایجاد کرده باشند، از بخیه قابل جذب برای شکاف لثه استفاده می کنند. طول درمان این بخیه های لثه معمولا به مدت ۷ تا ۱۰ روز خواهد بود.

دندان پزشک ممکن است بر روی محل دندان کشیده شده از گاز استریل استفاده نماید و از شما می خواهد که گاز استریل را در مدت زمان یک ساعت روی لثه ای که جراحی شده است قرار دهید که انجام این عمل به تشکیل لخته خونی در حفره خالی دندان کشیده شده کمک خواهد کرد.

لخته های خونی بخشی از فرایند درمان محسوب می شوند، از این رو از پاک کردن آن ها خودداری نمایید زیرا با پاک کردن این لخته های خونی، دچار خون ریزی لثه بعد از جراحی کشیدن دندان عقل خواهید شد.

در برخی موارد نیز طبق نظر دندان پزشک در صورت وجود چرک و عفونت دندان از دارو های آنتی بیوتیک برای درمان این مشکلات تجویز می شود.

بعد از جراحی دندان عقل باید تا ۲۴ ساعت از فعالیت های زیر اجتناب نمایید.

  • کشیدن سیگار
  • انجام فعالیت های فیزیکی شدید
  • دهان شویه با مایع
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم مانند سوپ و چای

کشیدن دندان عقل

 همانطور که مشاهده کردید دندان عقل موجب ایجاد عوارضی در دهان می شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله به تمام مسائل و مشکلات خود در مورد دندان عقل و همچنین مسائل و اقدامات لازم و ضروری برای بعد از جراحی کشیدن دندان عقل رسیده باشید.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود