شنوایی و سرگیجه چه ارتباطی با هم دارند؟

0 3,903

وجود تعادل در انسان با هماهنگی سه دستگاه مختلف بینایی، شنوایی و سیستم اعصاب مرکزی اتفاق می‌افتد.در واقع به هم خوردن هماهنگی و نظم درعملکرد این سه ارگان باعث عدم تعادل و سرگیجه در فرد خواهد شد. برای تشخیص علت اصلی سرگیجه، باید آزمایشات مختلفی انجام دهید تا اختلال درهر یک از این دستگاه‌های سه گانه مشخص شود.

عدم تعادل و داشتن سرگیجه در افراد مختلف دلایل مختلفی دارند، بنابراین برای درمان این مشکل باید ابتدا دلیل آن را پیدا کرد. به طور کلی سرگیجه ممکن است به خاطر مشکلات مربوط به گوش، اختلالات بینایی و بیماری‌های بینایی به وجود بیاید. اگر دلیل سرگیجه به خاطر مشکلات گوش یا وجود عفونت در هر یک از قسمت‌های سه گانه گوش باشد، فرد احساس سرگیجه چرخشی پیدا می‌کند. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که شنوایی و سرگیجه چه ارتباطی با هم دارند؟ برای آشنایی با مشکلات گوش که منجر به سرگیجه می‌شوند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت سرگیجه

اگر به طور مکرر احساس سرگیجه دارید، احتمالا نگران دلیل ابتلای به آن شده‌اید. در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که هیچ جای نگرانی نیست! شما با شناخت دلایل مختلف سرگیجه، می‌توانید علت مشکل خود را شناسایی کرده و هر چه سریع‌تر آن را درمان کنید. وجود تعادل در انسان با هماهنگی سه دستگاه مختلف بینایی، شنوایی و سیستم اعصاب مرکزی اتفاق می‌افتد.

در واقع به هم خوردن هماهنگی و نظم درعملکرد این سه ارگان باعث عدم تعادل و سرگیجه در فرد خواهد شد. برای تشخیص علت اصلی سرگیجه، باید آزمایشات مختلفی انجام دهید تا اختلال درهر یک از این دستگاه‌های سه گانه مشخص شود. در ادامه با هر یک از روش‌های تشخیصی بیشتر آشنا خواهیم شد.

آیا مشکلات شنوایی باعث سرگیجه می‌شود؟

گوش انسان از سه بخش گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است که هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند. ساختار منحصر به فرد گوش به گونه‌ای است که مدیریت حفظ تعادل و شنوایی را با هم انجام می‌دهد. قسمتی از گوش داخلی که بخش حلزونی نام دارد، مسئول حس شنوایی در بدن انسان است. به همین دلیل وقتی افراد با مشکل سرگیجه به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک ارزیابی شنوایی را برای آن‌ها تجویز می‌کند. در مورد تجویز ارزیابی شنوایی این نکته را باید در نظر داشته باشید که حتما نباید شخص مشکل شنوایی خاصی داشته باشد.

آیا عفونت گوش داخلی می‌تواند باعث سرگیجه شود؟

عفونت باکتریایی یا ویروس‌های گوش داخلی، خونریزی گوش داخلی در اثر ضربه یا تکان خوردن مایع درون گوش هر کدام می‌توانند باعث ایجاد سرگیجه شوند. اگر دلیل سرگیجه شما مربوط به عفونت گوش‌تان باشد، باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. چرا که در صورت باقی ماندن عفونت گوش، ممکن است مجبور به جراحی آن شوید. این در حالی است که دیگر مشکلات مربوط به گوش به مرور زمان و بدون انجام اقدامات درمانی خاصی بهبود می‌یابند. برخی از آسیب‌های مربوط به گوش ممکن است سال‌ها به صورت نهفته باقی بمانند و به صورت سرگیجه و ناشنوایی ناگهانی بروز یابند.

اقدامات لازم در هنگام بروز سرگیجه

مهم‌ترین کاری که در صورت ابتلا به سرگیجه باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. استرس زیاد فقط حال شما را بدتر از چیزی که هست می‌کند. فقط اگر در هنگام بروز سرگیجه در حال راه رفتن هستید، باید سرجای خود بایستید یا جایی بنشینید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در زمان ابتلا به سرگیجه چشمان خود را نبندید و سعی کنید به یک نقطه خیره شوید. انجام این کار باعث کاهش شدت و مدت زمان سرگیجه‌تان شده و سریع‌تر به حالت عادی برخواهد گشت.

درمان خانگی سرگیجه

طبق تحقیقاتی که تا به حال بر روی بیماران مبتلا به سرگیجه انجام شده، چای زنجبیل یک درمان موثر برای این بیماران شناخته شده است. برای درمان سرگیجه به طور مرتب هر روز یک یا دو فنجان چای زنجبیل یا ترکیب یک قاشق چایخوری زنجبیل با آب جوش میل کنید. با مصرف این دمنوش طی چند روز سرگیجه‌تان درمان خواهد شد. علاوه بر این از دیگر دمنوش‌‌های موثر برای درمان سرگیجه و عفونت گوش می‌توان به دمنوش نعنا و دارچین اشاره کرد. روش‌های درمان خانگی برای افرادی که سرگیجه خفیف دارند موثر بوده و در صورت مزمن بودن بیماری باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بدون شک هر بیماری در بدن باید به صورت کنترل شده درمان شود تا از شدت یافتن آن جلوگیری شود. بنابراین به محض بروز علایم عفونت گوش و داشتن سرگیجه، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تشخیص میزان عفونت گوش‌تان، روش‌های درمانی مورد نیازتان را به شما توصیه خواهد کرد. تشخیص به موقع عفونت گوش باعث جلوگیری از ابتلا به عوارض و آسیب شنوایی به شما شده و از بروز سرگیجه‌های آزاردهنده پیشگیری خواهد کرد.

نتیجه گیری

سرگیجه یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تعادل بدن است که بنا به دلایل مختلف فرد را درگیر می‌کند. یکی از مشکلاتی که باعث بروز سرگیجه می‌‌شود، سرگیجه است. تشخیص دقیق علت سرگیجه و میزان شدت آن در بدن بیمار، باعث تسریع در روند درمان او خواهد شد. امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی برای درک ارتباط بین شنوایی و سرگیجه در اختیار شما قرار داده باشد.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود