روش های درمان سرفه خشک

0 3,889

در ابتدا باید گفت که سرفه به عنوان یک واکنش سیستم دفاعی بدن عمل می کند که سعی دارد ترشحات باقی مانده از بیماری را دفع کند، به این نوع سرفه خلط دار می گویند اما سرفه های خشک می توانند بسیار آزاردهنده تر باشند، برای درمان سرفه خشک با این مطلب همراه باشید.

همانطور که می دانید درمان سرفه خلط دار راحت تر از درمان سرفه خشک است که بیشترین دلیل این نوع سرفه مواد حساسیت زا هستند، پس بهتر است برای درمان این نوع سرفه به جای استفاده از دارو های شیمیایی از درمان های طبیعی کمک بگیرید.

علت به وجود آمدن سرفه های خشک

یکی از عذاب آور ترین و سخت ترین نوع سرفه ها از نوع خشک آن می باشد که در صورت شدت و مداومت می تواند زندگی روزمره مان را مختل کند، که اگر هر چه سریع تر اقدام به درمان سرفه خشک نپردازید می تواند بسیار مزمن و همیشگی شود.

در ابتدا برای درمان سرفه خشک باعث علت آن را تشخیص داد و سپس به دنبال راه های درمان رفت. معمولا ما زمانی که یک جسم خارجی موجود در هوا را تنفس می کنیم بدن برای مقابله با این جسم خارجی و ناشناخته به صورت انقباض عضلات عمل می کند که در نتیجه باعث به وجود آمدن سرفه در فرد می شود تا آن جسم خارجی را از ریه ها بیرون کند. از مهم ترین علت های سرفه :

  • در معرض دود سیگار و قلیان قرار گرفتن
  • نفس کشیدن در هوای کثیف و پر گردو غبار
  • ابتلا به بیماری های خاص مانند، آسم، بیماری های قلبی، سیاه سرفه، آبسه های ریوی
  • در معرض تنفس مواد شیمیایی قرار گرفتن
  • ترشحات ریه و مجرا های تنفسی
  • استفاده از دارو های خاص

علائم سرفه خشک ⇐ این سرفه با هیچ ترشحی همراه نیست، معمولا در هنگام خواب کمی شدت پیدا می کند و معمولا با تنگ شدن تنفس همراه است، این سرفه با هیچ گونه صدای خس خسی همراه نیست.

روش های درمان سـرفه خشــک

۱.عسل

از جمله موثر ترین راه های درمان سریع سرفه استفاده از عسل طبیعی می باشد. مصرف عسل کمک زیادی به صاف کردن سینه و گلو و عدم تحریک به سرفه می کند و باعث می شود تا غشاء های مخاطی سرفه به شدت کم شوند. برای درمان سرفه با عسل فقط کافیست در زمان هایی دچار سرفه خشک می شوید به اندازه یک قاشق چای خوری عسل در دهانتان بگذارید و به آرامی عسل را بمکید. برای اثر گذاری بهتر عسل آن را با شیر، کمی لیمو، فلفل و دارچین مخلوط کنید و آن را قبل از خواب میل کنید، سعی کنید هر شب این ترکیب را میل کنید تا تاثیر آن را جهت درمان سرفه خشک ببینید.

نکته: استفاده از عسل در کودکان زیر ۲سال می تواند خطر ناک باشد.

موثر ترین راه های درمان سرفه

۲.دمنوش شیرین بیان

یکی دیگر از درمان های طبیعی سـرفه خشـک استفاده از دمنوش معجزه گر شیرین بیان است. این دمنوش علاوه بر باز کردن و نرم کردن مجازی تنفسی خلط آور هم است، برای استفاده از این دمنوش گیاهی ابتدا باید به اندازه ۲ قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد، بعد از دم کشیدن آن را بنوشید سعی کنید حداقل ۲ بار در روز از این دمنوش استفاده کنید.

برای درمان سرفه خشک چه چیز هایی بخوریم

۳.بخور

برای مبارزه با سرفه نباید از فواید بخور برای دستگاه تنفسی غافل شد چرا که قادر است به سرعت سرفه های خشک و حتی خلط آور را درمان کند، برای اینکه بخور تاثیر بیشتری داشته باشد بهتر است از اسانس ها و روغن های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، نعناع، درخت چای و… استفاده کنید. بخور آب کمک سودمندی به از بین بردن باکتری و ویروس های که از طریق هوا وارد مجاری تنفسی مان شده اند می کند. برای استفاده از این روش باید بعد از به جوش آمدن آب یک پارچه بر روی سر خود انداخته و به اندازه ۳ قطره از روغن های گیاهی در آب بچکانید و شروع به کشیدن نفس های عمیق کنید. سعی کنید به مدت ۱۵ دقیقه به این کار ادامه دهید.

روش های قطعی درمان سرفه خشک

۴. دمنوش آویشن

آویشن یکی از قدیمی ترین دارو های گیاهی است که جهت درمان امراض مختلف از قبیل درمان سـرفه خشـک استفاده می شود، تاثیر گیاه آویشن به صورت ملایم شدن نای و همچنین نایژه و باز شدن راه تنفسی می شود، برای استفاده از این گیاه باید برگ های خشک شده آن را داخل آب جوش بریزید و بگذارید تا به خوبی دم بکشید، شما می توانید برای تاثیر گذاری بیشتر مقدار کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید.

موثرترین درمان سرفه خشک

۵. شربت زنجبیل و نعناع

همانطور که می دانید زنجبیل خواص شگفت انگیزی دارد و قادر است تحریکاتی که باعث به وجود آمدن سرفه های خشک می شود را از بین ببرد و ریه را بسیار نرم کند. برای استفاده از این ترکیب سودمند ابتدا باید مقداری از زنجبیل تازه را خرد کنید و آن را با ۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک شده مخلوط کرده و سپس به آن ۴ فنجان آب اضافه کنید و سپس آن را روی شعله قرار دهید تا بخوبی بجوشد و آب آن تبخیر شود. بعد از اینکه مخلوطتان خنک شده به آن ۳ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید سپس در یخچال آن را نگهداری کنید و در طول روز چندین مرتبه از آن استفاده کنید.

سریع ترین روش درمان سرفه خشک

۶. دمنوش ۴تخمه لعابی

این دمنوش یکی از بهترین دمنوش های گیاهی جهت نرم کردن دستگاه تنفسی است، برای استفاده از این دمنوش باید به اندازه ۲ قاشق غذا خوری تخم لعابی در ۱ لیوان آب جوش قرار دهید تا تمام تخم ها آبدار شود و سپس آن را میل کنید تا از شر سرفه های خشک خود خلاص شوید.

روش های خانگی و سریع درمان سرفه خشک

۷. قرقره آب نمک

یکی دیگر از روش های درمان سرفه خشک استفاده از یک راهکار بسیار ساده است، کافیست مقداری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و آن را به مدت چند ثانیه قرقره کنید، این کار کمک زیادی به برطرف کردن عواملی که منجر به بروز سرفه های خشک می کند می شود.

راه حل های مفید جهت درمان سرفه

۸.چای سبز و عسل

چای سبز خاصیت تسکین دهندگی سرفه هایی را دارد که عامل آن ها باکتریایی هستند. برای درمان سرفه خشک از طریق این روش باید در ۱لیوان آب جوش به اندازه ۱ قاشق غذا خوری چای سبز بریزید و بگذارید تا به آرامی دهم بکشد. بعد از دم کشیدن دمنوش چای سبز مقداری عسل به آن اضافه کنید و سپس نوش جان کنید.

امیدواریم از مطالبی که جهت درمان سرفه خشک در اختیارتان قرار داده این نهایت استفاده را برده باشید و به یا داشته باشید که برای درمان سرفه های خشک باید تمامی روش های ذکر شده را چندین مرتبه در طول روز انجام دهید تا روند بهبودی تان به سرعت اتفاق بی افتند زیرا در صورت درمان نکردن سرفه های خشک می تواند بسیار مزمن و خطرناک شود. همچنین اگر تمایل به استفاده از انواع شربت ضد سرفه داشتید حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود