میوه ها و سبزیجات مفید برای معده

0 6,270

در این نوشتار با ما همراه باشید تا با چند میوه مفید برای معده آشنا شوید و میوه و سبزیجات عالی برای سلامتی معده را بشناسید.

در سالهای اخیر یکی از رایجترین بیماری ها بین کودکان و بزرگسالان مشکلات مربوط به سلامتی و معده و ناراحتی های گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، معده درد ، ترش کردن معده و … است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با میوه ها و سبزیجات عالی برای سلامتی معده را بشناسید.

میوه مفید برای معده

۱. انگور
با مصرف یک لیوان آب انگور، نفخ و سوزش معده را می‌توان درمان کرد. این نوشیدنی می‌تواند از بروز سوء هاضمه نیز جلوگیری کند. انگور گرمای معده را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به درمان سوء هاضمه کمک می‌کند.
۲. انار میوه مفید برای معده
شما می‌توانید انار را به صورت روزانه بخورید تا خطر ابتلا به معده درد را کاهش دهد یا می‌توانید مقداری دانه‌ی انار را در یک فنجان ماست بریزید و لذت ببرید.
۳. موز
وجود مواد خاصی در موز باعث تحریک سلول‌هایی می‌شود که دیواره معده را تشکیل می‌دهند، این امر تولید یک سد محافظ مخاطی ضخیم‌تر را در برابر اسید معده امکان‌پذیر می‌کند. همچنین این ماده که به عنوان مهارکننده‌های پروتئاز در موز شناخته شده­است، به خلاص شدن از شر باکتری‌هایی که باعث بروز زخم معده می‌شوند، کمک می‌کند، در نتیجه از معده در برابر آسیب‌ها و زخم حفاظت می‌کند.
۴. آناناس میوه مفید برای معده
نفخ معده، دردهای شکمی، اسپاسم و گرفتگی عضلات و غیره. همه ما این مشکلات را تجربه کرده ایم. آناناس برای هضم غذا مناسب است. این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می دهد.
۵. هلو
هلو با توجه به این‌که قلیایی است و فیبر دارد، برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. فیبر غذایی موجود در هلو آب را جذب می‌کند و به جلوگیری از اختلالات معده مانند یبوست، بواسیر، زخم معده، ورم معده و حرکات نامنظم روده کمک می‌کند. این میوه همچنین در پاکسازی و از بین بردن مواد زائد سمی موجود در روده‌ها تاثیر مثبت دارد و مانع از این می‌شود که بدن دچار اختلالات مختلف شکمی، از جمله سرطان معده شود.
۶. کیوی میوه مفید برای معده
مواد معدنی موجود در کیوی، به خنثی کردن اسید زیاد معده کمک می‌کنند و شما را از ناراحتی و تهوع مربوط به آن رها می‌سازند. اما این تعادل، فقط به سلامت معده محدود نیست. تعادل اسیدی/بازی، باعث جوانی پوست، خواب خوب، انرژی بالا و سیستم ایمنی قوی می‌شود.
۷. سیب
سیب‌ها حاوی پکتین هستند، نوعی فیبر که به عنوان یک پربیوتیک عمل می‌کند. یعنی باکتری‌های مفید معده را تغذیه می‌کند. روده‌ی کوچک شما فیبر را طی عمل هضم جذب نمی‌کند. در عوض، به سمت انتهای روده‌ی بزرگ می‌رود، که می‌تواند رشد باکتری‌های مفید را تقویت کند. هم‌چنین به ترکیبات مفید دیگری تبدیل می‌شود که به بدن‌تان بازمی‌گردد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این امر ممکن است دلیل برخی از اثرات محافظتی سیب در مقابل چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی باشد.
۸. انبه میوه مفید برای معده
انبه یک تونیک معده‌ی خوب است. نه تنها خود میوه بلکه برگ‌های انبه هم برای سلامتی خوب هستند. مقداری (۱۰ تا ۱۵ عدد) برگ انبه را در آب گرم بریزید و درب آن را بپوشانید، بگذارید یک شب بماند، آن را صاف کنید و صبح‌ها (به صورت ناشتا) از آن بنوشید.
۹. لیمو
بهبود عملکرد دستگاه گوارش از فواید لیمو برای سلامتی معده است. سوء هاضمه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری شود. لیمو سوء هاضمه، نفخ معده، و حتی آروغ را تسکین می‌دهد. لیمو سموم را از مجاری گوارش دفع می‌کند، و جذب و مصرف مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.
۱۰. اسفناج
اسفناج از غشای مخاطی معده محافظت می‌کند، و در نتیجه با مصرف آن خطر ابتلا به زخم معده کاهش می‌یابد. علاوه بر این، glycocyclerolipids موجود در اسفناج پوشش دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.
۱۱. هویج
همه‌ی ما احساس نفخ را برهه‌ای از زندگی مان احساس کرده‌ایم. این اتفاق به دلیل تجمع گاز در معده رخ می‌دهد و ممکن است واقعا دردناک باشد. طبیعت ضد نفخ هویج به برطرف شدن این گاز جمع شده در معده و روده‌ها کمک می‌کند، و در نتیجه باعث تسکین آن می‌شود. هویج منبع خوبی از فیبر است که به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند و فرآیند هضم را بهبود می‌دهد. همچنین برای رفع اختلالاتی مانند یبوست و رفلاکس اسید مفید است.
۱۲. بروکلی
بروکلی سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.
۱۳. سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین تاثیری تسکین‌دهنده بر معده و روده‌ها دارد. ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ث، بتاکاروتن، پتاسیم و کلسیم نیز در درمان زخم‌معده بسیار موثر هستند. بعلاوه، فیبر موجود در سیب‌زمینی شیرین از یبوست و در نتیجه تشکیل اسید جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. خواضص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده‌ی سیب‌زمینی شیرین، درد و التهاب زخم معده را نیز کاهش می‌دهد.
۱۴. آووکادو
اعتقاد بر آن است که آووکادو روده را تسکین می‌دهد و به این ترتیب به گوارش کمک می‌کند. این میوه حاوی فیبرهای محلول و غیرمحلول است که باعث می‌شود سیستم گوارش روان شود. این دو نوع فیبر بسیار برای گوارش اهمیت دارند زیرا مدفوع را حجیم می‌کنند و حرکت روان مواد غذایی در طول دستگاه گوارش را تضمین می‌کنند. هم‌چنین ترشح مایعات گوارشی و شیره‌ی معده را تحریک می‌کند و به این ترتیب مواد مغذی به سریع‌ترین و موثرترین روش ممکن جذب می‌شوند. آووکادو علائم مشکلاتی چون یبوست و اسهال را کاهش می دهد. در مجموع، مقادیر عظیم فیبر موجود در آووکادو (۴۰٪ از نیاز روزانه به ازای هر سهم) باعث می‌شود خوراکی مهمی برای ارتقای سلامت گوارشی باشد.
۱۵. نخود فرنگی
این دانه‌های کوچک درون بشقاب‌تان توانی آن را دارند که از شما در برابر بیماری‌های مهلکی مانند سرطان معده محافظت کنند. محتوای پلی‌فنول محافظ موجود در آن به نام کومسترول که در نخود فرنگی به وفور یافت می‌شود از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند.
۱۶. کرفس

فیبرهای طبیعی موجود در کرفس یک غذای مهم برای سیستم گوارش است. فیبر محلول کرفس توسط باکتری در روده بزرگ تخمیر می‌شود. این فرآیند تخمیر باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود، که یکی از آنها (بوتیرات) باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود