بایدها و نبایدها و تدابیر افزایش اشتها در وعده سحری ماه رمضان

0 3,711

سحری چی بخوریم؟ چی نخوریم؟ سحری بهتر است شبیه نهار و شام میل شود یا شبیه صبحانه؟ برای خوردن سحری اشتها نداریم؛ چه کنیم؟ اگر شما هم اهل روزه گرفتن باشید، احتمالاً این سوالات برایتان پیش می‌آید، بنابراین این پست از مجله اینترنتی طبایع، به بایدهای و نبایدهای خوراکی در وعده سحر و نحوه افزایش اشتها در این وعده پرداخته شده است:

بایدها و نبایدهای خوراکی در وعده سحری

در طب سنتی ایران، تدابیر و توصیه‌های تغذیه‌ای با توجه به مزاج فرد، فصل، آب و هوا، مکان زندگی، شغل و شرایط زندگی هر فرد متفاوت است، ولی به طور کلی با توجه به این که این روزها، دمای هوا رو به گرمیست و روزها بلند و ساعت روزه داری طولانیست و از طرفی روزه داری باعث افزایش حرارت و خشکی بدن می‌شود، توجه به موارد ذکر شده برای روزه داران مفید است:

سحری خوبه چی نخوریم؟

در وعده سحر بهتر است به منظور جلوگیری از تشنگی، ضعف و سوء هاضمه، موارد زیر میل نشوند:

  • غذاهای چرب و سرخ کردنی‌ها (انواع کوکو و کتلت)
  • فست‌فودها (سوسیس و کالباس)، کنسروها، تُن‌ها
  • ترشیجات و غذاهای تند و شور
  • ماهی؛ کباب
  • کله پاچه و آش رشته و آش با سیر و پیاز زیاد.
  • خامه و مربا
  • زولوبیا و بامیه و سس
  • قهوه، نسکافه، چای پررنگ، نوشابه، دلستر، دوغ گازدار
سحری چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
سحـری چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
  1. غذاهای خشک و شور و پرادویه تشنگی را تشدید می‌کنند.
  2. و غذاهای چرب و تند باعث تشدید رفلاکس و ترش کردن می‌شوند.
  3. شیرینی‌های مصنوعی نیز باعث افت سریعتر قندخون و ایجاد ضعف در طول روزه داری می‌شوند.

پس سحـری خوبه چی بخوریم؟

به طور کلی در وعده سحر، صرف غذاهای آبدار، سبزیجات، سالاد و میوه مفید است. سردمزاجان مجازند از ادویه جات مثل کمی زعفران، زیره و دارچین استفاده کنند و گرم مزاجان بهتر است چاشنی‌هایی مثل آب نارنج، آب لیمو یا آبغوره، رب انار و شیره تمرهندی به غذای خود اضافه کنند.

  • نوشیدنی‌های مناسب برای وعده سحـری:شربت‌های سکنجبین، لیموترش تازه با عسل، خاکشیر، تخم شربتی به همراه گلاب، عرق بیدمشک و عسل (بهتر است سحری زود از خواب برخیزید و این نوشیدنی‌ها را قبل از سحری با کمی فاصله میل کنید.
  • انواع پلوهای مخلوط: شوید پلو، شوید و لوبیا چشم بلبلی پلو، ماش پلو، لوبیا پلو، هویج پلو
  • انوع خورش: خورش بامیه، خورش قیمه آلو، خورش کدو، خورش آلو اسفناج
  • خوراک‌ها: خوراک مرغ و سبزیجات؛ سالاد مرغ
  • صبحانه طور: تخم مرغ عسلی و نان سبوسدار، کره بادام و نان سبوسدار، شیره انگور با نان سبوسدار.
  • برای آشنایی با دورچین‌ها و چاشنی‌های مناسب افطار و سحر، اینجا کلیک کنید.

با بی اشتهایی سحـری چه کنم؟

وعده‌های سحـری و افطاری، دو وعده اصلی غذا هستند و برای حفظ تندرستی و سلامت بدن؛ نباید ترک شوند. خصوصاً خوردن سحری برای افراد لاغر اجباریست.اما برخی افراد در وعده سحر، دچار بی اشتهایی یا کم اشتهایی می‌شوند، ما برای این افراد پیشنهاداتی داریم، با ما همراه باشید.

با بی اشتهایی سحری چه کنیم؟
با بی اشتهایی سحـری چه کنیم؟

توصیه به افراد کم اشتها یا بی اشتها در وعده سحر

اگر برای خوردن سحـری اشتها ندارید و بدون سحری روزه می‌گیرید بدانید سخت در اشتباهی و بهتر است برای افزایش اشتها، نکات زیر را به کار ببندید:

۱) زود بخوابید و زود بیدار شوید!

  • تا دیر وقت و تا سحر بیدار نمانید، به اندازه و به وقت بخوابید؛ شب‌ها کمی زودتر بخوابید تا بتوانید حداقل یک ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوید تا اشتهایتان نیز تحریک شود. افرادی که پس از بیداری بلافاصله شروع به خوردن سحری می‌کنند؛ بی میل‌تر بوده و اشتهای کمتری دارند.

۲) در وعده افطار، پرخوری نکنید و غذای سبک میل کنید!

در وعده افطار پرخوری نکنید و از خوراکی‌های، ساده، سبک و زودهضم استفاده کنید تا در زمان سحر گرسنه باشید (هر چه غذای کمتری به بدن تحمیل کنیم معده و کبد فرصت بیشتری برای هضم و پاکسازی مواد باقیمانده در بدن دارد).

حتی به افراد روزه دار، با توجه به فاصله کم بین افطار و سحر؛ نخوردن شام مفصل توصیه می‌شود و بهتر است در وعده افطار از فرنی، آش و سوپ ساده بدون رشته و شیربرنج استفاده گردد.

۳) به وعده سحـری خود بیشتر توجه کنید!

  • در وعده سحر بیشتر غذاهای خورشتی و آبدار میل کنید مصرف غذای خیلی خشک اشتهایتان را کمتر می‌کند.
  • همچنین غذا را خوب بجویید.
  •  از مصرف مواد غذائی خیلی شیرین‌، تند و شور در وعده سحری هم بپرهیزید.
  • پس از خوردن سحری برای چند دقیقه به آرامی راه بروید و بلافاصله نخوابید.
  •  وعده سحری دارای بهتر است دارای مواد مقوی کبد و معده باشد. غذاهایی که حاوی کمی زعفران، کمی کشمش باشد یا خلال‌ها مثل خلال بادام و پسته و خلال پرتقال می‌تواند قوت بیشتری در بدن ایجاد کند.
نسخه‌ای ساده برای افرادی که میل به خوردن سحری ندارند...
نسخه‌ای ساده برای افرادی که میل به خوردن سحری ندارند…

۴) معده خود را با آب زیاد پر نکنید

بسیاری از افراد در وعده بین افطار تا سحر یا حتی در وعده سحر، برای جلوگیری از عطش و جبران کم آبی، آب فراوان می‌نوشند. نوشیدن آب فراوان معده را پر و سبب بی اشتهایی فرد خواهد شد.

  • پس برای بهبود اشتها، به فواصل بین مصرف مایعات، عدم مصرف مایعات سرد و انتخاب نوع غذای کم چرب و غیرخشک، توجه ویژه داشته باشید.

۵) در هنگام روزه داری، بی تحرک نباشید!

برخی از روزه داران در ماه رمضان فعالیت بدنی و ورزش خود را به حد صفر می رسانند و مدام در حال استراحتند. کاهش فعالیت بدنی  باعث می‌شود اشتها کاهش یابد. پس در ماه رمضان به صورت معقول حرکات ورزشی را انجام دهید.

بهترین زمان ورزش در رمضان، قبل از خواب و پیش از سحر (از افطار حداقل ۲ ساعت گذشته باشد)، ۲ تا ۳ ساعت پس از سحر یا در انتهای روز و عصر هنگام قبل از افطار می‌باشد؛ البته این ورزش باید با شدت کم و در زمان کوتاه انجام گیرد تا سبب تشنگی و ضعف شدید نشود.

نسخه‌ای ساده برای افرادی که میل به خوردن سحری ندارند…

اصول کلی این که وعده سحر مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یکساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری، آب و چایی نخورید مگر به ضرورت، در حد کم و جرعه جرعه؛ پس برای رفع بی اشتهایی سحری:

  • نیم ساعت قبل از خوردن سحری کمی سکنجبین یا شربت به یا کمی خاکشیر با آب گرم بنوشید تا اشتهایتان باز شود.

یا اگه اصلا اشتها ندارید، لااقل این نوشیدنی رو میل بفرمایید:

  • نوشیدن شربتی از یک قاشق غذاخوری سکنجبین، چند قطره لیموتازه و یک قاشق مرباخوری سرپر تخم شربتی (صبر کنید لعاب دهد بعد بنوشید) که در احساس سیری و کاهش تشنگی انتخاب خوبیست و به فرد بی اشتها هم توصیه می‌شود.
علل بی اشتهایی در وعده سحر ماه رمضان
علل بی اشتهایی در وعده سحر ماه رمضان

سخن پایانی…

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به خصوص در وعده‌ی سحری از اهمیت زیادی برخوردار است. پس هرگز وعده سحر را به بهانه بی اشتهایی و تنبلی حذف نکنید چون شما را تا افطار سرحال نگه می‌دارد. برخی معتقدند اگر سحری نخوریم، مشکلی برایمان پیش نمی‌آید و بارها به ‌این نحو بدون مشکل روزه گرفته‌اند. شاید در ظاهر مشکلی نباشد، اما بعدها دچار عوارض آن خواهید شد. حذف این وعده سبب افت قند خون و کاهش عملکرد بدن در طول روز می‌شود. همچنین گرسنگی سبب می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار را بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب کنید. این مساله سبب مشکلات گوارشی مثل بازگشت اسید معده به مری، ترش کردن و افزایش وزن ناخواسته خواهد شد.

منبع : سایت طبایع

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود