معرفی زنیان و خواص درمانی آن

0 170
معرفی زنیان و خواص درمانی آن

لاغرکننده و دفع کننده انواع انگل‌ها، بادشکن و رفع کننده سوءهاضمه، ضد عفونی کننده قوی و تقویت کننده معده، از بین برنده جوش‌های عفونی بدن و رفع کننده بوی بد واژن، مسکن سیستم عصبی و محرک، تقویت کننده نیروی جنسی و

معرفی زنیان و خواص درمانی آن
معرفی زنیان و خواص درمانی آن

زنیان

نویسنده: صمصام صانعی
زنیان میوه‌ی گیاهی است که نام سنتی گیاه آن انیسون بری می‌باشد.

نام علمی:

Trachyspermum ammi L. Sprague، نام فرانسه Sison، نام انگلیسی Ammi و نام انگلیسی میوه Ajava seeds می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زنیان، انیسون‌بری، نخوه، کمون حبشی و زیره وحشی نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه‌هایی پرشاخه و به ارتفاع حدود ۸۰ سانتی‌متر، برگ‌های آن منقسم به بریدگی‌های نازک و ظریف و گل‌های آن سفید رنگ، کوچک، مجتمع و به صورت چتر مرکب می‌باشند. میوه‌اش معطر، کوچک، بیضی شکل، قهوه‌ای رنگ مایل به زرد و بر روی آن ۵ خط طولی نخی شکل به رنگ روشن‌تر و دو نوع تار نازک تک سلولی مشاهده می‌شود به طوری که بعضی از آنها کوتاه و مخروطی و برخی دیگر دارای یک قسمت متورم در انتها می‌باشند.

طبیعت زنیان:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نقاط کشورها خصوصاً در هند و مصر و در ایران بیشتر در استان‌های آذربایجان، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی روییده و پرورش داده می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در زنیان:

اسانس روغنی فرّار شامل تیمول، سیمن، آلفا پی‌نن، دیپانتن و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: خواص و کاربرد زنیان

 

بخش مورد استفاده:

میوه (زنیان)

نحوه مصرف:

معمولاً زنیان را به صورت دم کرده یا پودر شده آن را به صورت کفلمه استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مقدار و نحوه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

لاغرکننده و دفع کننده انواع انگل‌ها، بادشکن و رفع کننده سوءهاضمه، ضد عفونی کننده قوی و تقویت کننده معده، از بین برنده جوش‌های عفونی بدن و رفع کننده بوی بد واژن، مسکن سیستم عصبی و محرک، تقویت کننده نیروی جنسی و مقوی قوای جسمانی، ضد تهوع و اشتهاآور، خارج کننده سموم از بدن و ضد اسپاسم، تحلیل برنده گازهای بدن و قطع کننده اسهال، برطرف کننده حبس البول و کاهنده چربی، خارج کننده سنگ کلیه و تصفیه کننده کبد می‌باشد. در ضمن برای قولنج، دل بهم‌خوردگی، درد و تورم معده، ناراحتی‌های گلو، سرفه، بیماری‌های دستگاه گوارش، در دهای عادت ماهیانه، روماتیسم و دلپیچه نیز مفید است و از گندیدن غذا در معده جلوگیری می‌کند. در استعمال خارجی خمیر پودر زنیان معالج بواسیر، ورم مقعد و خونریزی آن و به صورت مشمع مسکن کمردرد و درد آرتروز می‌باشد.

تذکر:

استفاده از زنیان برای مادران شیرده ممنوع زیرا سبب کم شدن یا خشک شدن شیر آنها می‌گردد و زیاده‌روی در مصرف آن برای اشخاص گرم مزاج نیز مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود