معرفی تخم آفتاب‌گردان و خواص درمانی آنچ

0 139
معرفی تخم آفتاب‌گردان و خواص درمانی آنچ

مقوی و خلط‌آور، مدر و تقویت کننده معده و کبد، آرام‌بخش و نرم کننده سینه، شیرافزا و مغذی، ضد التهاب و ضد میکروب، دفع کننده سنگ کلیه و بازکننده عروق کرونر، رفع کننده اختلالات گردش خون و کاهنده چربی

معرفی تخم آفتاب‌گردان و خواص درمانی آنچ
معرفی تخم آفتاب‌گردان و خواص درمانی آنچ

تخم آفتاب‌گردان

نویسنده: صمصام صانعی

مشخصات ظاهری تخم آفتاب‌گردان:

آفتاب‌گردان انواع مختلفی دارد که تخم‌های (دانه) آنها نیز از نظر شکل، ابعاد، رنگ و طعم متفاوت و از نظر خواص دارویی شبیه به یکدیگر می‌باشند. تخم آفتاب‌گردان اغلب سیاه رنگ می‌باشد و مغز آن سفید است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

ترکیبات شیمیایی:

لیستین، کلسترین، اسیدهای آلی، آلبومین، گلبولین، ادستین، آرژینین، فیتین، ساکارز، بتائین، اسید هلیانتیک، اسید هلیان تانیک، فنولاز و لیپاز در آن مشخص شده است. مواد غذایی موجود در تخم آفتاب‌گردان عبارتست از کالری، چربی تام، چربی اشباع نشده، چربی اشباع نشده چند ظرفیتی، چربی نیمه اشباع، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر غذایی، نمک طعام، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و مس.

بیشتر بخوانید: خواص تخم آفتابگردان

 

نحوه مصرف:

معمولاً تخم آفتابگردان مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی و روغن‌کشی نیز کاربرد وسیعی دارد. در ضمن بعد از روغن‌گیری از تخم آفتاب‌گردان تفاله‌ای به دست می‌آید که به آن کنجاله می‌گویند و مصرف دامی دارد.

خواص درمانی:

مقوی و خلط‌آور، مدر و تقویت کننده معده و کبد، آرام‌بخش و نرم کننده سینه، شیرافزا و مغذی، ضد التهاب و ضد میکروب، دفع کننده سنگ کلیه و بازکننده عروق کرونر، رفع کننده اختلالات گردش خون و کاهنده چربی خون، تنظیم کننده کلسترول و مسکن سرفه‌های مقاوم می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های برونشیت، لارنژیت، سرماخوردگی، افزایش بینائی، سرفه‌های مقاوم، اسهال خونی، تصلب شرائین و فشار خون بالا نیز مفید است. در استعمال خارجی ضماد آن التیام‌بخش زخم‌ها می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود