معرفی ایرسا و خواص درمانی آن

0 286
معرفی ایرسا و خواص درمانی آن

ایرسا گونه‌های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

معرفی ایرسا و خواص درمانی آن
معرفی ایرسا و خواص درمانی آن

ایرسا

نویسنده: صمصام صانعی
ایرسا گونه‌های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Iris florentina L.، نام فرانسه Iris de Florence و نام انگلیسی آن Florentine Iris می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زنبق، سوسن ابیض، دهق، آسمان جونی و بیخ بنفشه نامیده شده است.

تیره گیاه:

زنبق Iridacea

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله با ساقه‌ای راست به ارتفاع حدود ۷۰ سانتی‌متر و برگ‌های آن سبز مات و به شکل تیغه‌هایی به عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر می‌باشد. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن درشت، سفید رنگ در بعضی موارد کبود آسمانی، معطر و منفرد هستند. زیاده‌روی در مصرف آن مسهل قوی و قی‌آور است به طوری که موجبات تحریک دستگاه هضم، درد شدید در روده، استفراغ و دفع زیاد مدفوع را همراه می‌آورد. میوه‌اش بیضی شکل دارای سه زاویه‌ی نسبتاً مشخص و در آن تعدادی دانه وجود دارد. ساقه‌ی زیرزمینی گیاه، متورم، حجیم، گوشتی و پرگره، سطح خارجی آن خاکستری، مغزش سفید و طعمش تند می‌باشد.

طبیعت ایرسا (ساقه‌ی زیرزمینی):

طبق نظر حکمای طب قدیم ایران طبیعت آن نسبتاً گرم و متعادل است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در سراسر اروپا بخصوص در فلورانس ایتالیا و در ایران بیشتر در غرب کشور بخصوص در نواحی قصر شیرین انتشار دارد.

بیشتر بخوانید:زنبق ببری Lilium tig.

 

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ایرسا (ساقه‌ی زیرزمینی):

تانن، نشاسته، گلوکوزیدی به نام ایریدین، اسانس روغنی فرّار شامل میریستیک اسید، اولئیک اسید و اترهای متیلیک و یک ماده‌ی معطر به نام ایرون در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه‌ی زیرزمینی

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تصفیه کننده خون و صفرابر، بازکننده عروق و بهبود دهنده گردش خون، تقویت کننده اعصاب و مسکن سردرد، ضد التهاب اندام‌های تنفسی و دم کننده اخلاط، ضد استسقاء و مفید برای بیماری‌های مثانه و ناراحتی‌های کبد، ضد سیاه‌سرفه و مؤثر برای نفس تنگی، ضد یرقان و برطرف کننده صداهای مبهم در گوش می‌باشد. در ضمن برای میگرن‌های مرتبط با عادت ماهیانه، خیز عمومی، آسم مرطوب، نزله مزمن ریه، گریپ، انزال زودرس و تب و لرز نیز مفید است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف آن مسهل قوی و قی‌آور است به طوری که موجبات تحریک دستگاه هضم، درد شدید در روده، استفراغ و دفع زیاد مدفوع را همراه می‌آورد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود