بیماری قانقاریا و درمان آن

0 187
بیماری قانقاریا و درمان آن

قانقاریا (کانگرن یا سفاقلوس) یا مردگی اعضا: به دلیل عفونت‌های مزمن و نرسیدن خون به عضو مربوطه، تغذیه مختل شده و کم کم باعث پوسیدگی و مردن نسوج آن می‌گردد که در مرحله‌ی اول بایستی هرچه زودتر

بیماری قانقاریا و درمان آن
بیماری قانقاریا و درمان آن

 قانقاریا و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 


قانقاریا (کانگرن یا سفاقلوس) یا مردگی اعضا: به دلیل عفونت‌های مزمن و نرسیدن خون به عضو مربوطه، تغذیه مختل شده و کم کم باعث پوسیدگی و مردن نسوج آن می‌گردد که در مرحله‌ی اول بایستی هرچه زودتر داروهایی که باعث انبساط عروق می‌شوند را مصرف کرد که اگر در مورد درمان زود عمل نشود پیشرفت کرده و لاعلاج خواهد شد تا حدی که لازم می‌شود آن عضو به طور کلی قطع گردد.

اقدامات درمانی:

اقداماتی که در مراحل اولیه‌ی بیماری مؤثر واقع می‌شوند بدین شرح است: برای شستشو به طور مرتب می‌توانید از آب جوشانده‌ی پیزُر (نی‌های کنار رودخانه) یا از آب جوشانده‌ی گزنه استفاده کنید و برای درمان آن نیز می‌توانید پوست و برگ انجدان را نرم بسایید و بر آن بپاشید.
* وسمه، صبر زرد، خون سیاوشان و مغز گردوی سوخته شده از هرکدام ۱۰ گرم و انزروت و مردارسنگ از هرکدام ۲۰ گرم، همه را نرم بسایید، بعد با ۲۰ گرم روغن زیتون مخلوط کرده، سپس بپزید و ضماد کنید.
* گزنه‌ی کوبیده را با کمی نمک مخلوط کرده و بر آن ضماد کنید.
* تخم ترب را نرم بسایید و با کمی سرکه مخلوط کرده و بر آن ضماد کنید.
* چند عدد ساقه‌ی ریوند چینی را پس از شستن کامل ۲۰ دقیقه بجوشانید، بعد به مدت ۱ ساعت روی آن ضماد کنید و روزی یک بار این کار را انجام دهید.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (۱۳۹۵)، دائره المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود