سوپراسپرت کم یاب مرسدس بنز در تهران + تصاویر
با پایان جنگ جهانی دوم و از باقیمانده ویرانه های آلمان غربی، شرکت مرسدس بنز که به مدت یک دهه هیچ محصول جدیدی را تولید نکرده بود در طی یک دهه آینده با معرفی ۳ خودروی مسابقه ای سرنوشت این شرکت را برای همیشه تغییر داد.
به گزارش خودروتک ، مهم ترین رقابت های اتومبیل رانی جهان یعنی مسابقه ۲۴ ساعته لومانز فرانسه نیز بیش از ۱۰ سال به دلیل جنگ برگزار نشد و با از سر گیری این رقابت سالیانه، نام های جدیدی همچون فراری و جگوار به عنوان مدعیان اصلی مطرح شده بودند.
مرسدس در اولین گام با معرفی W194 موفقیت شگرفی را در اکثر مسابقات اتومبیل رانی به نام خود ثبت کند. مرسدس توانست در مسابقه لومانز سال ۱۹۵۲ میلادی قهرمان این رقابت ها شود. در ادامه مرسدس از ۳۰۰ SLR که خودروی قدرتمندتری به نسبت W194 بود را برای مسابقات استقامت همچون لومانز و میلامیگا رونمایی کرد.
۳۰۰SL در نمایشگاه نیویورک ۱۹۵۴ به جهانیان معرفی شد. شاسی فضایی، تعلیق مستقل هر چهارچرخ، بدنه آلومینیومی، موتور ۶ سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر و سیستم تزریق مستقیم سوخت، روغن کاری کارتل خشک در بخش فنی از ۳۰۰SL یک خودروی شهری با باطنی کاملا مسابقه ای ساخته بود. اما مهم ترین نکته این خودرو زبان طراحی بی مانند آن بود.
در سه دهه بعدی سری SL به فراخور زمان در نسل های مختلفی توسط مرسدس بنز تولید شد و به خصوص مدل های رودستر آن علاقه مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرد.
در این بین اما هیچگاه یک سوپراسپرت واقعی با عملکردی در حد خودروهای مخصوص اتومبیل رانی از سوی مرسدس بنز همانند آن سه گانه درخشان مرسدس در دهه ۵۰ میلادی تولید نشد.
در این بین مرسدس با همکاری مشترک مک لارن بار دیگر نام SLR را زنده کرد و از آن جا که مک لارن در مسابقات فرمول یک حضور داشت و از قوای محرکه مرسدس بنز استفاده می کرد این همکاری مشترک شکل گرفت و قرار شد مک لارن در بخش شاسی و سیستم تعلیق خودرو کار کند و مرسدس نیز قوای محرکه در خور این مدل را تولید کند.
پس از گذشت حدود نیم قرن ازرونمایی ۳۰۰SL و ترک مسابقات فرمول یک به طور مستقیم. مرسدس در سال ۲۰۱۰ با بازگشت به مسابقات فرمول یک با راننده افسانه ای یعنی مایکل شوماخر و نیکو رزبرگ آلمانی بار دیگر آمده بود تا برگی دیگر از تاریخ این شرکت بزرگ را رقم بزند. اما نکته مهم تر بازگشت دوباره محصول افسانه ای مرسدس یعنی ۳۰۰SL بود.
مرسدس در سال ۲۰۱۰ از SLS با درب های گالوینگ به عنوان جانشین خلف ۳۰۰SL رونمایی کرد. SLS به طور کامل توسط بخش محصولات رده بالای این شرکت یعنی AMG ساخته شده است. لغت SLS نیز مخفف “Super Leicht Sport” است. مرسدس در ادامه حیاط این محصول، مدل های مختلفی از آن را تولید کرد. به طور مثال در سال ۲۰۱۲ مرسدس از نسخه تمام الکتریکی آن تحت یک مدل کانسپت در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد.
پروژه طراحی SLS از سال ۲۰۰۵ آغاز شد. مارک فترستون به عنوان رهبر طراحی بیرونی شرکت مرسدس در ابتدا یک مدل ¼ از این خودرو را به عنوان گالوینگ جدید طراحی کرد. در ادامه شش مدل ¼ توسط تیم طراحی مرسدس بنز طراحی شد. در نهایت یکی از این مدل ها انتخاب و یک مدل سایز واقعی از آن پس از ۶ ماه ساخته شد و مرسدس تقریبا به مدلی که به دنبال آن بود رسید.
مارک فترستون درباره طراحی این خودرو می گوید: ما به دنبال یک طراحی بدون زمان همانند ۳۰۰SL بودیم. ما فقط یک سوپرخودرو مدرن و امروزی نمی خواستیم. بلکه باید هم به گذشته خود وفادار می بودیم و هم به دنبال نسل جدیدی از مشتریان بودیم. برای این کار ما از طراحی هواپیماهای مختلف و جت های جنگنده الهام گرفتیم. به خصوص در بخش طراحی داخل اتاق، من به کاکپیت های مختلفی نگاه کردم. طراحی و جایگاه خاص شیشه جلو نشان دهنده بخشی از این الهام گیری است.
اگر بخواهیم توصیفی کوتاه از طراحی بدنه SLS داشته باشیم می توان آن را آشنای غریبه دانست.
جلو پنجره خودرو مشخصا یادآور ۳۰۰SL است. کاپوت بلند بالای آن طولی در حدود ۲ متر دارد و در دو طرف بدنه طرح آبششی با دو خط افقی دیده می شود. این طرح در دو طرف کاپوت خودرو نیز کار شده است و به نوعی نقش خروجی هوا را بازی می کند.
درب های گالوینگ افسانه ای این بار با چاشنی انفجار کار شده در لولاهای آن مجهز شده اند تا امکان جدا شدن درب ها در زمان چپ شدن خودرو به روی سقف را ممکن می سازد تا سرنشینان بتوانند با ایمنی بیشتری از خودرو خارج شوند. گرچه همین سیستم در حدود ۴۰ کیلوگرم به وزن خودرو افزوده است.
در بخش انتهای خودرو گرچه فرم کلی سپرهای کناری از خطوط نرم همانند ۳۰۰SL بهره می برد اما بدون شک این بخش بیشترین تغییرات را به نسبت ۳۰۰SL داشته است. خطوط تند و تیز بر روی درب صندوق دیده می شود.
چراغ عقب با کشیدگی خاصی کار شده اند در بخش پایینی سپر نیز از طرح مثلثی سه گانه و خروجی اگزوز با قاب کرومی استفاده شده است. بر روی درب صندوق نیز اسپویلر متحرک که نقش ترمز هوایی را نیز بازی می کند قرار داده شده است. پیش از این مرسدس بنز در مدل SLR از اسپویلر متحرک بهره گرفته بود. حتی آینه های دو طرف نیز بر روی درب گالوینگ قرار داده شده که کاملا مشابه با ۳۰۰SL است.
در داخل اتاق اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند. ستون های ضخیم SLS به نسبت ۳۰۰SL است. تونل گیربکس که بین دو سرنشین قرار دارد و محل عبور شفت اصلی انتقال قدرت به چرخ های عقب است دو صندلی را از یکدیگر جدا می کند. فرمان خودرو به صورت D-cut طراحی شده است و طرح پشت آمپری دارای دو بخش اصلی سرعت سنج و دور سنج موتور است. در بین این دو یک صفحه نمایش دیجیتال قرار دارد.
اهرم تعویض دنده در بخش مرکزی کنسول قرار گرفته است و در کنار آن کلیدهای مربوط به تنظیمات سریع خودرو همچون کلید استارت، دکمه AMG، تنظیم صدای اگزوز، حالت رانندگی قرار دارد و همانند تمامی محصولات دیگر مرسدس شاهد کار شدن پد و کلید تنظیمات خودرو در همین بخش هستیم. در بخش بالایی کنسول نیز صفحه نمایش مرکزی قرار دارد که خروجی تهویه مطبوع دایروی شکل نیز در دو طرف آن کار شده است.
سیستم تعلیق نیز در جلو و عقب از نوع دو بازوی جناغی است. همچنین این خودرو از محدود کننده لغزش دیفرانسیل بهره می برد. در نهایت وزن آن به ۱۶۲۰ کیلوگرم می رسد.
مرسدس SLS اما عاری از مشکل نبود. به دلیل طراحی خاص بدنه ورود و خروج از آن راحت نبود و با قرار گیری بروی صندلی عملا بدون بلند شدن امکان بستن درب های خودرو نبود.
دید رو به بیرون خودرو به دلیل کاپوت بلند بالای آن چنان جالب خوب نبود و دید عقب نیز شرایط مشابهی دارد و با این که صندلی از تنظیمات برقی برخوردار است اما در رانندگی های طولانی مدت چندان راحت نیست. SLS دارای سه حالت مختلف رانندگی یعنی راحت، اسپرت و اسپرت پلاس است و با انتخاب دکمه AMG در کنار دست راننده تنظیمات خودرو در تهاجمی ترین حالت ممکن قرار می گیرد.
فرمان خودرو راننده را از وضعیت محور جلو و میزان چسبندگی لاستیک ها آگاه می کند اما شرایط وزنی آن ممکن است راننده را کمی گیج کند. شاسی تمام آلومینیومی سفت و سخت و تعلیق مناسب و موتور قدرتمند AMG می تواند تمام چیزی باشد که از یک سوپرخودرو GT انتظارش را دارید.
اما موتور خودرو بین دورهای ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ rpm عملکرد خارق العاده ای از خود نشان می دهد و همان چیزی است که از یک محصول ساخت AMG انتظار دارید. در شتاب گیری های ثانویه SLS قدرت خود را نشان می دهد و کیلومتر شمار را به سرعت در می نوردد.
در واقع SLS بیش از آن که یک خودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی همچون اجداد خود باشد، مناسب یک رانندگی تند و تیز به نظر می رسد.
منبع: دیجیاتو
منبع: خـــودرو.تک