مسجد سلیمانیه

0 148
مسجد سلیمانیه استانبول یکی از مهم ترین و معروف ترین مساجد این شهر است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری می باشد، از این رو در این مقاله به معرفی این مسجد بسیار زیبا و قدیمی خواهیم پرداخت، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با مسجد سلیمانیه هستید در ادامه این متن با لحظه آخر همراه باشید.
 
 
 

معرفی مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در واقع یکی از مسجد های جامع استانبول و دومین مسجد بزرگ این شهر به شمار می آید که در سال های اخیر به نماد استانبول تبدیل شده است و می توان گفت که شهرتی جهانی دارد.
فرآیند ساخت این مسجد بزرگ در سال 1550 میلادی به دستور سلطان سلیمان آغاز و پس از 7 سال یعنی در سال 1557 به پایان رسید، مجموعه سلیمانیه علاوه بر مسجد شامل ساختمان هایی دیگری نظیر مدرسه، کتابخانه، حمام و آشپزخانه عمومی، کاروانسرا و بیمارستان است که وجود این بخش ها در مجموعه نشان از به کار گیری سبک عثمانی در ساخت این مسجد تاریخی، دارد.
مسجد سلیمانیه بر روی یک تپه مرتفع واقع در محله ای قدیمی به نام فاتیح قرار دارد و نمای بسیار زیبایی را به شهر بخشیده است، گلدسته های مرتفع، گنبد با شکوه، منظره ای بی نظیر از شهر و غیره مواردی هستند که بر زیبایی های این مجموعه افزوده اند.
 
 
 

معماری مسجد سلیمانیه

مسجد زیبا و قدیمی سلیمانیه توسط یکی از برجسته ترین معماران امپریالیست عثمانی به نام سینان آغا ساخته شده و این معمار بزرگ مسجد سلیمانیه را به سبک خود که در واقع ترکیبی از سبک های معماری اسلامی و بیزانسی بود، طراحی کرده است، باید بدانید که امروزه از این بنا به عنوان یکی از شاهکار های ساخته شده توسط معمار سینان آغا یاد می شود.
مسجد سلیمانیه همانند سایر مساجد سلطنتی عثمانی دارای یک حیاط بزرگ در قسمت غربی مجموعه می باشد که مملوء از ستون های مرمری بوده و در هر گوشه این حیاط یک مناره وجود دارد، خوب است بدانید در زمان حکومت عثمانیان هر مسجدی که به فرمان سلطان ها ساخته می شد، 4 گلدسته داشت و در مسجد سلیمانیه نیز به همین سبب 4 گلدسته بسیار زیبا در اطراف حیاط اصلی، ساخته شده است که در نگاه اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.
نکته قابل توجه در رابطه با معماری مسجد سلیمانیه شکوه و جلال این بنا در عین سادگی می باشد، محراب و منبر این مجموعه کاملاً ساده و از جنس مرمر سفید هستند، همچنین لازم به ذکر می باشد که اغلب تزئینات مسجد به کمک عاج و مروارید صورت گرفته است.
به طور کلی می توان گفت که مسجد سلیمانیه نمونه ای کامل و بی نظیر از معماری عثمانی بوده و بازدید از آن  می تواند اطلاعاتی کلی در رابطه با این سبک معماری در اختیار گردشگران تور استانبول و همچینین علاقمندان قرار دهد.
 
 
 

بخش های مختلف مسجد سلیمانیه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مسجد سلیمانیه علاوه بر عبادتگاه و حیاط اصلی دارای 4 مدرسه، یک حمام، کاروانسرا، آشپزخانه و غیره می باشد که برخی از آن ها امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند، جالب است بدانید در باغ پشتی مسجد سلیمانیه یک آرامگاه خانوادگی نیز وجود دارد که مقبره سلطان سلیمان به همراه همسر و برخی از فرزندانش را در خود جای داده است، همچنین در جوار این آرامگاه، مقبره ای منصوب به سینان آغا، معمار این مسجد وجود دارد.
 
 

مسجد ایاصوفیه – با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی از زیباترین مساجد جهان که در استانبول واقع شده آشنا شوید.

 
 

 

حقایق جالب در رابطه با مسجد سلیمانیه

ارتفاع گنبد مسجد سلیمانه حدود 53 می باشد
– در سال 2007 میلادی عملیات بازسازی و مرمت در این مسجد آغاز شده و پس از 3 سال در سال 2010 دوباره بازگشایی شد.
– بر روی 4 گلدسته این مسجد مجموعاً 10 ایوان وجود دارد، و این گلدسته در واقع نشان دهنده این است که سلطان سلیمان دهمین سلطان عثمانی بود.
– بازدید از این مجموعه رایگان می باشد، اما گردشگران تور ترکیه در صورت تمایل می توانند کمک های مالی خود به قسمت امور فرهنگی مسجد سلیمانیه پرداخت کنند.
– مرمت این مسجد تاریخی حدود شش میلیون یورو برای دولت ترکیه هزینه در بر داشت.
– از بیمارستان مسجد سلیمانیه امروزه به عنوان یک کارخانه چاپ استفاده می شود که به ارتش کشور ترکیه تعلق دارد.
 
 
 

راه های دسترسی به مسجد سلیمانیه

بهترین و ساده ترین راه دسترسی به مسجد سلیمانیه استفاده از تراموا های موجود در شهر استانبول می باشد، گردشگران تور استانبول می توانند به وسیله تراموا خود را به بازار بزرگ بایزید یا دانشگاه لاللی برسانند و از آنجا با کمی پیاده روی به مسجد بروند.
 

اطلاعات بازدید از مسجد سلیمانیه

برای بازدید از مسجد سلیمانیه حدود یک ساعت زمان کافی است و گردشگران تور استانبول باید توجه داشته باشند که این مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر آماده پذیرش بازدید کنندگان می باشد، البته در نظر داشته باشید که بازدید در زمان انجام مراسم های مذهبی امکان پذیر نیست.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود