مقایسه لیفان ۵۲۰ با رقبایش

0 427

مقایسه لیفان 520 با رقبایش

لیفان ۵۲۰ یک خودروی چینی سدان است که غالباً به‌درد استفاده‌های خانوادگی می‌خورد. اما برای این خودروی چینی که دیگر تولید نمی‌شود و تجربه موفقی هم نبوده است، چه رقبایی وجود دارد؟ در این حوزه، باید سراغ خودروهای سدان کوچک خانوادگی برویم.

به گزارش خودروتک ، اگر وارد کلاس سدان‌های کوچک و خانوادگی شویم، به نام تندر ۹۰ برمی‌خوریم. تندر ۹۰ همین حالا هم جزو خودروهای پرفروش است. بازار خرید و فروش نسخه‌های کارکرده آن خوب است و مانند لیفان ۵۲۰، بداقبال نبوده است. افت قیمت تندر ۹۰ نیز مانند لیفان ۵۲۰ و خودروهای چینی نبوده و نیست. حجم موتور هر دو خودرو یکسان است. البته خدمات پس از فروش ضعیف، کمبود قطعات و گران بودن خودروی لیفان ۵۲۰ در زمان تولید، باعث شد تا قافیه را به تندر ۹۰ ببازد. حتی آپشن‌های به‌کاررفته در این خودرو از قبیل ﺩﻭ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلی‌های ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ‌ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ نیز نتوانست نظر مشتریان ایرانی را تغییر دهد. شتاب تندر ۹۰ نیز بهتر از شتاب لیفان ۵۲۰ است. درمورد کابین و طراحی دو خودرو نیز، باید طراحی لیفان ۵۲۰ را مناسب‌تر ارزیابی کنیم. از حیث فضا نیز، فضای کابین و صندوق‌عقب تندر ۹۰ بهتر از لیفان ۵۲۰ است. البته در مقایسه این دو خودرو، باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که درحال‌حاضر نسخه‌های صفرکیلومتر لیفان ۵۲۰ تولید نمی‌شود، درحالی‌که تندر ۹۰ هنوز تولید و عرضه می‌شود.

مقایسه با تیبا

در حوزه سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی، می‌توانیم به تیبا هم اشاره کنیم. حاصل مقایسه فنی و کارکرد فنی این دو خودرو به‌طور خلاصه در این جدول آمده است.











مشخصات لیفان ۵۲۰، مدل ۱۳۹۱ تیبا صندوق‌دار مدل ۱۳۹۳
سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
شتاب ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۴۹۷ سی‌سی
قدرت موتور ۱۰۶ اسب بخار ۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر ۱۲۶ نیوتن متر
جعبه دنده ۵ دنده دستی دیفرانسیل جلو ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر/ ترکیبی ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر/ ترکیبی

از حیث امکانات و تجهیزات غیرفنی نیز‌ هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند؛ با این تفاوت که تیبا دارای امکاناتی چون کلید ضدسرقت، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع و… است که این امکانات در لیفان ۵۲۰ وجود ندارد. البته دلیلش را باید در تولید نسخه‌هاd صفرکیلومتر و جدیدتر تیبا و توقف تولید نسخه‌هاd صفرکیلومتر لیفان ۵۲۰ دانست. با همه این توضیحات، کماکان می‌توان لیفان ۵۲۰ را خودرویی پرقدرت‌تر و قابل‌اعتمادتر دانست. ولی در اینجا هم همان تفاوت بزرگ همیشگی خودروهای چینی و ایرانی مشاهده می‌شود: چون تیبا توسط سایپا تولید شده است، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن وضعیت بهتری دارد. در کنار تیبا، همچنین می‌توان به خودروهای هم‌خانواده تیبا همچون پراید صندوق‌دار و ساینا هم اشاره کرد. ذکر این نکته لازم است که تیبا، نسخه کامل‌شده پراید است و ساینا نیز نسخه فیس‌لیفت‌شده تیباست. درنهایت، می‌توان به این نتیجه رسید که لیفان ۵۲۰ را می‌توانیم بهتر از پراید بدانیم، ولی وضع ساینا فرق می‌کند و به‌دلیل به‌روز شدن و قیمت آن و اینکه ساخت شرکت سایپاست، می‌تواند گزینه بهتری باشد.


منبع: دیوار

منبع: خـــودرو.تک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود