آشنایی با فواید تخم شترمرغ (بخش اول)

0 189

آشنایی با فواید تخم شترمرغ (بخش اول)

شترمرغ بزرگترین تخم را در میان پرندگان تولید می کند. تخم شترمرغ از نظر طعم شبیه به تخم مرغ بوده و به همان روش های متداول طبخ می شود. در این مطلب به توضیحاتی درباره شکل، وزن، مزه، زمان پخت تخم شتر مرغ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

آشنایی با فواید تخم شترمرغ (بخش اول)
آشنایی با فواید تخم شترمرغ (بخش اول)

طعم تخم شترمرغ بستگی به رژیم غذایی این پرنده دارد. تخم شترمرغ‌های وحشی طعم و مزه‌ای قوی دارد و عطر و بوی آن بیش‌تر است.
 

مقدمه

تخم شترمرغ بزرگ‌ترین تخم پرنده از بزرگ‌ترین گونه‌ی پرنده شناخته‌شده است. یک تخم شتر مرغ به راحتی ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد، وزنی معادل با ۲۸ تخم‌مرغ بزرگ که هر کدام ۵۰ گرم وزن دارند. همین باعث می‌شود که این نوع خاص از تخم‌ پرندگان یک انتخاب غیرممکن برای صبحانه باشد زیرا یک نفر به تنهایی نمی‌تواند یک تخم شترمرغ را در یک وعده بخورد. با این وجود، این نوع تخم کم کم محبوبیت زیادی به دست آورده‌است. و در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که آیا تخم شترمرغ برای بدن مفید است؟ و با تخم‌مرغ چه تفاوتی دارد؟
 

شکل تخم شتر مرغ

تخم شترمرغ بزرگ و کرم رنگ است و در مقایسه با تخم‌مرغ که بیضی است، شکل گرد دارد. تخم شترمرغ ضخیم‌تر از سایر انواع تخم پرندگان و براق است و لکه‌های کوچک سوزن سوزن روی سطح آن دیده می‌شود. یک تخم شترمرغ متوسط ​​ حدود ۱۵ سانتی‌متر طول و ۱۲ تا ۱۳ سانتی‌متر عرض دارد. نسبت زرده به سفیده در تخم شترمرغ در مقایسه با تخم‌مرغ بیش‌تر است و زرده بسیار بزرگ است. بسته به منبع تخم شترمرغ (وحشی یا مزرعه‌ای) که رژیم غذایی این پرنده (رژیم غذایی طبیعی یا ترکیبات مختلف) را تعیین می‌کند، زرده ممکن است سایه‌های مختلف زرد و نارنجی داشته باشد. همچنین توده‌هایی از سفیده‌ی نیمه شفاف در تخم‌ شترمرغ وجود دارد که در تخم‌مرغ و سایر پرنده‌ها دیده نمی‌شود.
 

وزن تخم شترمرغ

شترمرغ مانند تخم هر پرنده‌ی دیگری می‌تواند در اندازه‌های مختلف باشد، اما معمولا هر یک عدد از آن حدود ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و گاهی وزن برخی از تخم‌های شترمرغ حتی به ۲.۲ کیلوگرم هم می‌رسد. هر یک تخم شترمرغ ۱.۴ کیلوگرمی به اندازه‌ی ۲۰ تا ۲۴ تخم‌مرغ است. به همین دلیل یک نفر یا حتی دو نفر نمی‌توانند یک تخم شترمرغ کامل را در یک وعده بخورند.
 

مزه تخم شترمرغ

طعم تخم شترمرغ بستگی به رژیم غذایی این پرنده دارد. تخم شترمرغ‌های وحشی طعم و مزه‌ای قوی دارد و عطر و بوی آن بیش‌تر است. مزه‌ی تخم‌ شترمرغ‌های مزرعه چندان تند نیست و مزه‌ای شبیه به تخم‌مرغ دارد، گرچه به هر حال طعم آن قوی‌تر و بافت ژلاتینی‌اش به علت توده‌های نیمه شفاف سفیده‌اش بیش‌تر است. تفاوت در طعم و مزه به این دلیل است که رژیم غذایی تخم شترمرغ‌های وحشی دانه‌ها، علف، درختچه‌ها، گل‌ها یا میوه‌ها است که طعم خاصی به زرده و سفیده‌ی تخم این پرنده می‌دهند. شترمرغ‌های پرورشی ممکن است خوراک خاصی را دریافت کنند. غذای آن‌ها گاهی اوقات بسیار شبیه به غذای مرغ است، از این رو طعم و مزه‌ی تخم‌شان نیز شبیه به مزه‌ی تخم‌مرغ می‌شود.

در حالت ایده‌آل، فقط باید تخم‌ و گوشت شترمرغ را از مزرعه‌ی پرورش این پرنده تهیه کنید، بنابراین هیچ گونه تاثیر بدی روی جمعیت وحشی این پرنده که در حال حاضر وجود دارد، نخواهید داشت. اگر چه مقدار زیادی از پرورش‌دهندگان شترمرغ‌های خود را مثل مرغ تغذیه می‌کنند، اما می‌توانند غذاهای آن‌ها را به رژیم غذایی این پرنده در طبیعت شبیه کنند، بنابراین تخم‌ و گوشت شترمرغ پرورشی می‌تواند طعم اصلی خود را داشته باشد. هرچند این فقط یکی از نکات مزرعه‌داری خوب است. البته، تخم‌ شترمرغ با توجه به وزن و کمبود نسبی محصول در بازار گران است. این پرنده از ماه مارس تا آغاز ماه سپتامبر تخمگذاری می‌کند. واضح است که هر چه‌قدر رژیم غذایی این پرنده به رژیم غذایی طبیعی‌اش نزدیک‌ تر باشد، قیمت تخم و گوشت آن بالاتر خواهد بود.
 

زمان پخت تخم شترمرغ

چه‌قدر طول می‌کشد تا یک تخم شترمرغ از طریق جوشاندن پخته شود؟ یک تخم شترمرغ متوسط ​​در حدود ۱.۴-۱.۵ کیلوگرمی را در۴۵ دقیقه تا یک ساعت می‌توان در حد نرم آب‌پز کرد و در طول ۶۰ تا ۹۰ دقیقه کاملا سفت خواهد شد. خوب پختن تخم‌های بزرگ‌تر، به وزن ۲ کیلوگرم یا بیش‌تر، ممکن است ۲ ساعت زمان ببرد. اگر تخم‌مرغ را در آب سرد بندازید، پخت آن طول می‌کشد، به خصوص که باید مدام آب اضافه کنید به این دلیل که زمان پخت طولانی است و آب مدام تبخیر می‌شود. اگر تخم‌مرغ را در آب جوش در یک ظرف بزرگ قرار دهید، می‌توانید زمان پخت را به نیم ساعت کاهش بدهید. به هر حال پختن تخم شترمرغ به دلیل وزن بالایی که دارد طول می‌کشد به طور کلی، می‌توان آن را مانند تخم هر پرنده‌ی دیگری طبخ کرد.

ادامه دارد …

منبع: سایت کسب و کار بازده

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود