چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)

0 222

چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)

در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است. از مهم­ترین امتیازات چادر، رنگ مشکی آن است؛ چرا که رنگ پوشش حجاب باید به گونه ای باشد که اثرات تحریک کنندگی و برانگیزاننده شهوت نداشته باشد و تامین کننده سلامت قلبی و طهارت باطنی زنان و مردان و نهایتا سلامت و سعادت جامعه باشد.

چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)

هدف از حکم حجاب، پاکی و طهارت قلب انسان از هرگونه هیجانات و توجهات شهوت آلود است.
 
چکیده : در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است. از مهم­ترین امتیازات چادر، رنگ مشکی آن است؛ چرا که رنگ پوشش حجاب باید به گونه ای باشد که اثرات تحریک کنندگی و برانگیزاننده شهوت نداشته باشد و تامین کننده سلامت قلبی و طهارت باطنی زنان و مردان و نهایتا سلامت و سعادت جامعه باشد.

تعداد کلمات  ۱۱۳۲ /  تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟

مقدمه

در قسمت اول این مقاله گفتیم که چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است؛ سپس به مهم-ترین دلایل برای اثبات برتری چادر به دیگر پوشش ­ها پرداختیم. در ادامه به سایر دلایل می ­پردازیم. همچنین به فواید رنگ مشکی که مناسب­ ترین رنگ برای چادر زنان است اشاره می­ کنیم.
 

۸٫ هماهنگی با پیشینه تمدن ملی

صدها سال پیش از ورود اسلام به ایران، زنان ایرانی چادر را به عنوان پوشش خود انتخاب کرده بودند؛ از این رو چادر پیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی بوده و نماد لباس ملی ایرانیان است برخلاف مانتو که پس از کشف حجاب در ایران مد گردید. از این رو پایبندی به چادر، در واقع صیانت و پاسداری از تمدن ایرانی و اسلامی است.[۱]
 

۹٫ چادر، خار چشم دشمنان انقلاب اسلامی

علاوه بر فواید بسیار زیاد فردی و اجتماعی حجاب در شکل چادر، حجاب چادری بانوان در انقلاب های دینی، یک سمبل و نماد مبارزه با اهداف استعماری و استکباری نیز هست. به اعتراف دشمنان انقلاب اسلامی، این سمبل و نماد بودن در مورد حجاب چادری بانوان ایرانی نیز وجود دارد. ریون کرکت، معروف به ادوارد شرلی صهیونیست و مسئول سابق شبکه جاسوسی سیاه در ایران می گوید: «چادر نمادی است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راه به نمایش می گذارد؛ با چادر می توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است.»[۲]

بیشتر بخوانید:آسیب های فرهنگی و سیاسی مدگرایی در جامعه


بنابراین اگر کسی بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلما چادر حجاب برتر است و زنان می توانند از هر لباسی که غیر از وجه و کفین (دست ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد به عنوان پوشش استفاده کنند. ولی باید توجه داشت همان طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی هستند و محدوده شان از حد مقبول تا حد مطلوب است، پوشش زنان نیز دارای مراتب خوب، متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد و فردی که به حد مقبول بسنده می­ کند نباید انتظار پاداش والایی را داشته باشد. پاداش والا به افراد ممتاز و رعایت کنندگان حد مطلوب تعلق می­ گیرد.
 

– سخنی درباره مشکی بودن چادر

از دیگر امتیازات چادر، رنگ مشکی آن است، چراکه هدف از حکم حجاب، پاکی و طهارت قلب انسان از هرگونه هیجانات و توجهات شهوت آلود است و این امر مکرر در آیات حجاب آمده است:
«ذلکَ أزکَى لَهُم»؛[۳]
این برای آنان پاکیزه تر است.
«ذلک أدنى أَن یُعرَفنَ فلا یُؤذَینَ»؛[۴]
این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.
«أِن یَستَعفِفنَ خیرً لَهنّ»[۵]
اگر خود را بپوشانند برای آنان بهتر است.
«ذلکم أَطهَرُ لقلوبِکُم و قُلوبِهِنَّ»؛[۶]
این کار برای پاکی دلهای شما(مردان) و زنها بهتر است.

لذا اگر دستوراتی درباره نوع پوشش، سخن گفتن و راه رفتن زنان آمده است، همه تأمین کننده سلامت قلبی و طهارت باطنی زنان و مردان و نهایتا سلامت و سعادت جامعه است. اکنون با توجه به حکمت و فلسفه این حکم الهی، این سؤال مطرح می گردد که چه رنگی برای حجاب جایز است؟! آیا می توان از رنگی غیر از سیاه استفاده کرد؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت: در روایات اسلامی ضمن توصیه به استفاده از رنگ های سبز و زرد و سفید برای لباس، سخنی در باب رنگ پوشش حجاب نیامده است.
اما آنچه منطقی و معقول است این است که، رنگ پوشش حجاب باید به گونه ای باشد که اثرات تحریک کنندگی و برانگیزاننده شهوت نداشته باشد.[۷]

امروزه در روانشناسی رنگ ها، صامت و غیرفعال بودن رنگ مشکی که باعث تحریک و جلب توجه نمی شود یک واقعیت مسلم است.[۸] و اگر بانوان بیشتر از رنگ سیاه استفاده می کنند به این جهت است که رنگ سیاه از نظر روانی فعال نیست و توجه دیگران را به خود جلب نمیکند و وقتی خانمی در بیرون از منزل چادر مشکی می پوشد، نشان می دهد که نامحرم حق ندارد به این حریم نزدیک شود، زیرا این حریم، حریم حیا و عفت است، نه جای بی حیایی و هرزگی از لحاظ شرعی نیز چادر مشکی از لباس های مشکی استثناء شده است. از همین رو صاحب جواهر، روایات مربوط به کراهت سیاه پوشی را شامل زنان ندانسته و می فرماید: «طبق تصریح کتاب های متعددی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است، زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است، و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می­ کند.»[۹]
علاوه بر این که پیامبر خدا سه چیز را از لباس های مشکی استثناء کردند که شامل عمامه و چکمه و عبا می گردید؛[۱۰] چادر مشکی نیز همچون عبای مشکی، از موارد استثناء شده از کراهت لباس است.
نباید از نظر دور داشت که آثار مفید پوشش مشکی به قدری ارزشمند است که در صورت وجود ضررهای احتمالی رنگ مشکی، این ضررها نادیده گرفته می شود.
بنابراین، استفاده از چادر سیاه در عمل، با احکام شرع ( از نظر کراهت) و اثرات روانی رنگ سیاه (از لحاظ علمی) تناقضی ندارد.[۱۱]

منبع :
موسوی؛ سید حسن (۱۳۹۴)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.

بیشتر بخوانید:
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)
چگونگی پوشش زنان در اسلام؛ بایدها و نبایدها
عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش اول)
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش دوم)


  پی نوشت : 
[۱] نیلچی زاده، نقد و بررسی الگوهای حجاب اسلامی در سه دهه اخیر؛ گروه مؤلفان، حجاب، مسولیتها و اختیارات دولت اسلامی، ج ۲(مقالات فرهنگی – اجتماعی)، قم، پژوهشگاه علوم د فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۷ ش، اول، ص ۶۶۷ – ۶۹۰؛ محمدرضا اکبری، تحلیلی نو و عملی از حجاب در عصر حاضر، پیام غترت، ۱۳۷۶ش، دوم، ص ۷۵-۷۷
[۲] هفته نامه فیضیه، «کشف حجاب به روش مدرن»، ۱۵ بهمن ۱۳۷۹، ص۱.
 [۳] نور، آیه ۳۰.
[۴] احزاب، آیه ۵۹.
[۵] نور، آیه۶۰٫
[۶] احزاب، آیه ۵۳.
[۷] داور، ناجیه، بشارت، دفتر تبلیغات قم، ۱۳۸۳، ص ۲۲-۳۷
[۸] دکتر ماکس لوتر، روانشناسی رنگ ها، ترجمه ویدا ابی زاده، ص ۹۷
[۹] جواهر، ج ۸، ص ۲۳۵.
[۱۰] الخصال، ج ۱، ص ۱۴۸.
[۱۱] احمد صبوراردوبادی، آیین بهزیستی در اسلام، ج ۳، ص ۳۱.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود