مهارت گفت و گو «برای همسران» (بخش اول)

0 208

مهارت گفت و گو «برای همسران» (بخش اول)

یکی از مهارت های مهم و اساسی در زندگی زناشویی گفتگوی همسران با یکدیگر است. این مهارت ها تنها روشی آگاهانه و تنظیم شده برای ایجاد ارتباط است. با ما همراه باشید تا با این مهارت و لوازم ان آشنا گردید.

مهارت گفت و گو «برای همسران» (بخش اول)
مهارت گفت و گو «برای همسران» (بخش اول)

 گفت وگوی مناسب همسران گام اول ارتباط عاطفی است.
 
چکیده: یکی از مهارت های مهم و اساسی در زندگی زناشویی گفتگوی همسران با یکدیگر است. این مهارت ها تنها روشی آگاهانه و تنظیم شده برای ایجاد ارتباط است. با ما همراه باشید تا با این مهارت و لوازم ان آشنا گردید.

تعداد کلمات ۱۲۲۷ / تخمین زمان مطلعه ۶ دقیقه 

مهارت گفت و گو «برای همسران»

مهارت گفت و گو

به جرئت می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل استحکام خانواده و ایجاد رابطه درست و مناسب در زوجین، هنر گفتگو کردن و حل مشکلات با این روش است.
 

لزوم گفت و گو

زن و مرد دو قطب متفاوت اند که ویژگی های مختلف و فراوانی دارند، این تفاوت ها اگر درست به کار گرفته و هم بسته شوندف راه رشد معنوی و روحی زن و مرد فراهم می آید ولی اگر مهارت و اطلاعات لازم درباره این تفاوت ها وجود نداشته باشد، به تناقض و درگیری می انجامد و همواره زن و مرد در آرزوی یکی بودن و مثل هم فکر کردن می سوزند و زندگی را به جهنم سوزانی تبدیل می کنند.
بنابر این، این تصور اشتباه است که اگر شریک زندگی ما به ما عشق می ورزد باید همان گونه ای با ما رفتار کند و واکنش نشان دهد، که ما در هنگام عشق ورزی آن رفتار را از خود بروز می دهیم. [۱]در نتیجه باید پذیرفت که نوعی اختلاف روش، بسته به نوع جنسیت وجود دارد، اما در آن جایی که این تفاوت ها از سوی مرد و زن پذیرفته می شوند، مشکل ساز نخواهند بود؛ ولی زمانی که این اختلاف ها در مرحله گفت وگو و انتقاد به شکل جر و بحث ظهور می کنند، ممکن است مسائلی به وجود بیاید که به طلاق عاطفی و کم رنگ شدن عشق و محبت منجر شود؛ بنابراین راه حل برطرف شدن این مشکلات و فهم متقابل از شرایط طرف مقابل تنها و تنها گفت وگو کردن است.
 

ارکان گفت وگو

گفت وگوه و بیان مؤثر دو طرف، چند رکن اساسی دارد که عبارتند از: زن، مرد و موضوع گفت وگو؛ راستی همسران درباره چه موضوعاتی می توانند گفت وگو کنند؟
 

الف. درباره اختلافات

اختلاف سلیقه، تفاوت در سطح آگاهی ها و دانستنی ها در هر کدام از زن و مرد طبیعی است که می تواند سبب رشد و تکامل آن دو باشد. در فضای گفت وگوی همراه با آرامش و احترام آنها می توانند، دیدگاه های خود را به هم نزدیک کنند و گاه اختلافات را تا حد امکان برطرف سازند و اینچنین است که تفاهم و همرازی سرمایه اصلی زندگی ایجاد می شود.
هریک از زن و مرد، استدلال و منطق خویش را درباره مسأله مورد بحث بیان می کند و دیگری بدون جبهه گیری کاملا گوش فرا داده، توضیحات قانع کننده و حق را می پذیرد و اگر می شد جایی هم به روشن شدن مطلبی نیاز است پس از تمام شدن صحبت طرف مقابل به توضیح مطلب مورد نظر می پردازیم؛ همواره در ارتباط گفتاری صحیح منزلت و احترام طرفین حفظ شده، نوعی صمیمیت و عاطفه قوی ایجاد می گردد.
نکته مهم آنکه اگر در موردی، هیچ یک از زوجین، قانع نشدند، نباید ناراحت شوند؛ بلکه باید با مطالعه بیشتر، پرس و جو کردن و توضیح داده ابهامات و مراجعه به مشاور در حل آن بکوشند و چنانچه مسأله باقی ماند، با بزرگواری و صبر درگذرند؛ بسیاری از مواقع با گذشت و برخورد کریمانه فضایی عاطفی حاصل می شود که خود به خود مسأله مورد اختلاف را از و اهمیت می اندازد و حتی آن را برطرف می کند. به هیچ وجه نباید جلسه و گفت وگوی همسران به کدورت و ناراحتی بیانجامد؛ بلکه باید زمینه همدلی و یکی شدن و عشق ورزیدن آنان را فراهم سازد.
 

ب. درباره علاقه مندی ها

گفت وگوی زوجین، درباره موضوعات مورد علاقه شان، به دریافت درست آنان «و این که چه اندازه به یکدیگر احساس نزدیکی می کنند» کمک کرده، در نتیجه عقیده آنان استوارتر و نقاط اشتراک شان تقویت می شود.
 

ج. مسائل و امور روزمره زندگی

 اصل گفت وگو و نگاه محبت آمیز در حین آن، مهر و عشق همسران را نسبت به هم زیاد می کند و آنان را مجذوب هم می نماید، وقتی مرد از آنچه در محل کارش پیش آمده با همسرش درد دل می کند و بانو به او آرامش می دهد، مشکلات روحی مرد کم می شود و آنگاه که زن، درباره مشکلات فرزندان در طول روز، با همسر خود به سخن می نشیند و مرد خانه با صبر و حوصله گوش فرا می دهد و به تشویق، تشکر و همراهی با همسرش پرداخته به او روحیه می دهد؛ می توان گفت مرد با حمایت معنوی خود تمام خستگی ها را  از بدن همسرش بیرون می کند.
از فایده های دیگر گفت وگو در امور روزمره زندگی اینکه مرد و زن حالت روحی عاطفی یکدیگر را بیشتر درک کرده، نسبت به برنامه های آن روز و روزهای بعد بهتر و مناسب تر تصمیم می گیرند.
 

د. درباره وظایف دینی

یادگیری مسائل اعتقادی و شرعی بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است؛  بنابراین، مناسب است یکی از موضوعات مورد گفت وگوی همسران، احکام و مسائل دینی باشد، به ویژه اگر این کار همراه با مطالعه و پیشتوانه علمی – آموزشی باشد. درباره خانواده مسلمان و در ارتباط همسران و بدان در دین مبین اسلام احکام شرعی، اخلاقی و مسائل حقوقی لحاظ شده است که همه می تواند محل گفتگوی علمی – عملی باشد؛ همچنان که موضوعاتی چون سفرهای زیارتی – خصوصا حج – و مسائل اقتصادی و خمس مال از احکام مبتلابه و موضوعات مهم دینی یک خانواده مسلمان است.
 

د. اطلاعات عمومی

درباره مسائل عمومی کشور، مسائل اجتماعی و خانوادگی، دانستنی های مختلف علمی و اطلاعات عمومی نیز می توان گفت وگو کرد؛ اما باید مواظب بود که بیان اختلاف دیدگاه ها به فاصله گرفتن و کدورت و مجادله نیانجامد و به عبارت بهتر فضای گفتگو در راستای افزایش اطلاعات عمومی و سطح آگاهی های افراد خانواده باشد و به ازدیاد حساسیت های افراد نسبت یکدیگر منجر نشود.
 
ادامه دارد…

منبع: کتاب «صمیمانه با همسران» (راه کارهای پیشگیری و درمان طلاق عاطفی)
نویسنده: محمدعلی قاسمی

بیشتر بخوانید :
مهارت گفت و گو «برای همسران» (بخش دوم)
تقویت گفت وگو بین همسران
مدیریت گفت و گو بین همسران
آداب گفتگو با همسر
صمیمیت واقعی همسران

:پی نوشت 
[۱]
. مردان مریخی، زنان ونوسی، ص ۲۴٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود