خبر جدید دولت درباره چگونگی پرداخت یارانه نقدی از سال آینده

یارانه نقدی
0 3,786

مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: اعتبار یارانه بگیران در شبکه ملی اعتبار برای اسفند ماه، امروز شارژ می‌شود.

یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

واریز یارانه کالابرگ الکترونیک اسفند ماه

مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: اعتبار مردم هرمزگان در شبکه ملی اعتبار برای اسفند ماه، امروز شارژ می‌شود.

حمید فرداد افزود: برای افرادی که از این سامانه استفاده کرده اند پیامکی حاوی اطلاعات هزینه کرد اعتبار و میزان واریز یارانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: افراد در صورتی که سوالی دارند می توانند با شماره ۹۶۸۶۱۴۰۰-۰۲۱ مرکز تماس شبکه ملی اعتبار تماس برقرار کنند.

وی اشاره کرد: طرح کالابرگ الکترونیک به صورت آزمایشی از هرمزگان آغاز شده و از اواسط ماه بهمن در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی هم اجرایی شده است.

به گفته فرداد، این طرح در هرمزگان سه هدف عمده داشت که با موفقیت هر سه هدف محقق شده است که این اهداف شامل آزمایش های فنی و پاسخگویی سامانه بدون مغایرت در فرآیندهای خرید، فراگیری تا دورترین نقاط هرمزگان و نصب سامانه توسط فروشگاه های خرد، متوسط و بزرگ و زنجیره ای و همچنین سهولت خرید توسط مردم و رضایت از فرآیند خرید می‌شود./ایرنا

مرحله اول یارانه نقدی بهمن واریز شد

براساس اطلاعات موجود و جزئیات لایحه بودجه سال 1402، نرخ ارز در لایحه 23 هزار تومان در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

با این حال طبق گفته‌های سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که در خصوص انتفاع مالی دولت از افزایش نرخ ارز سخن می‌گفت، ارز دولت براساس نرخ نیما به ریال تبدیل می‌شود که همان 28 هزار و 500 تومان باقی مانده و تغییری نداشته است.

با توجه به این موضوع کلیه درآمدهای ارزی دولت که حاصل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است براساس نرخ نیما به ریال تبدیل خواهد شد. براساس لایحه بودجه دولت 603 هزار میلیارد تومان منابع برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته است.

پیش فرض‌های قانون بودجه براساس فروش روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط 85 دلار قرار گرفته است. براساس نرخ تسعیر 23 هزار تومانی درآمدهای نفتی حدود هزار هزار میلیارد تومان خواهد بود که با کسر سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد سهم وزارت نفت، این رقم به همان عدد تعیین شده در لایحه بودجه می‌رسد.

لازم به ذکر است، نظر به ارقام فروش نفت روزانه تعیین شده در بودجه، شاهد درآمد 21 میلیارد دلاری دولت(به‌اضافه درآمدهای پتروشیمی و گاز) خواهیم بود. با توجه به پیش‌فرض مطرح‌شده در مورد فروش نرخ ارز در سامانه نیما، شاهد درآمد 143 هزار میلیارد تومانی بیش از 600 هزار میلیارد تومان تعیین‌شده در بودجه خواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین پیشنهاداتی که می‌توان براساس ماهیت درآمدهای نفتی ارائه کرد، اضافه شدن این رقم به سرفصل یارانه‌ها و پرداخت آن در قالب یارانه به مردم است. با در نظر گرفتن تورم سال جاری این انتظار وجود دارد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند./ تسنیم

‌مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی اطمینان دارد که با اجرای این طرح یارانه هیچ کسی قطع نخواهد شد و کالابرگ الکترونیکی به منظور حمایت از معیشت و کمک به سبد غذایی خانوار در حال اجراست.

حمید فرداد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان گفت: مردم در این سه استان می‌توانند از تمام فروشگاه‌های موجود خرید خود را انجام بدهند.

وی از تمام فروشگاه‌ها در این سه استان دعوت کرد تا درصورت تمایل برای عضویت در سامانه اپلیکیشن شما را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند.

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال‌سازی تمام فروشگاه‌ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند،‌ شارژ می شود.

فرداد با اشاره به برخی ابهامات از جانب مردم درباره این طرح گفت: ممکن است برخی در مراجعه به سامانه نگرانی داشته باشند ولی با اطمینان اعلام می‌کنیم که این طرح کاملا اختیاری است و یارانه هیچ کسی قرار نیست قطع شود و خانوارها می‌توانند یکماه زودتر از مبلغ یارانه خودشان خرج کنند.

وی با اشاره به لیست اقلام مشمول طرح درباره ارزش ریالی سبد، گفت: سبد ۱۰ قلمی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ ۵۳۰ هزار تومان ارزش دارد که اگر این مبلغ به دلایلی از جمله تورم احتمالی به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد، سهم مردم همان ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومانی است که در جدول ثابت باقی می ماند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره هدفگذاری گسترش و اجرای طرح در استان‌های دیگر اظهار کرد: تلاش بر این است که سرعت و دقت کار با حفظ متناسب سازی کار در سراسر کشور انجام شود. در طول این هفته سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی علاوه بر هرمزگان فعال خواهند شد و پس از آن طرح را در سطح کل کشور ارتقاء خواهیم داد.

فرداد تاکید کرد: نگاه ما در حال حاضر فراگیری صددرصدی طرح است تا کل کشور را به نقطه حداقلی خوب برسانیم ولی اینکه همه فروشگاه‌ها را فعال کنیم، لازم است که فرایندهای خاص خود را طی کند.

وی همچنین درباره اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۲ گفت: اینکه در سال آینده طرح ادامه می‌یابد یا نه، باید سیاستگذاران پاسخ بدهند چون ما مجری کار هستیم ولی ظاهر قضیه این است که ادامه‌دار خواهد بود. در حال حاضر گفت‌وگوهای تخصصی در حال انجام است و امیدواریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در میان بگذارد.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی در گام نخست به شکل آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است. طبق گزارش‌ها آمار تراکنش در هرمزگان به حدود ۴۰۰۰ مورد رسیده و ۱.۵ میلیارد خرید از طریق سامانه ظرف ۱۴ روز گذشته انجام شده است که نقطه قوت و موفقیتی درخور برای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

در حاشیه جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی به طرح کالابرگ الکتروینکی متصل شده‌اند و طی هماهنگی صورت گرفته با فروشگاههای زنجیره‌ای در آینده نزدیک به شکل سراسری طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که این طرح حتما تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود و  دولت بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.

آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم می‌توانند یا کالابرگ‌ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و قیمت‌ها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان،‌ گیلان،‌ قزوین و مرکزی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز می‌شود.

به گزارش ایسنا، نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش‌بینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می‌شود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد و بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد. / اقتصادنیوز

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود