خواص و مضرات گز علفی

0 9,112

انرژی‌زا و تقویت کننده اعضای تنفس و جهاز گوارش، نرم کننده سینه و صاف کننده صدا، ضد نفس تنگی و مسکن سرفه‌های گرم، ضد خونریزی و قبض کننده، تقویت کننده معده و جزء ملین‌های قندی محسوب می‌شود.

گز علفی نوعی مان و ماده‌ی شیرینی است که در اثر نیش زدن حشره‌ای به برگ و به ساقه‌های جوان درختی از بلوط‌ها به دست می‌آید.

نام علمی درخت:

Quercus mannifera Lindl.، نام فرانسه درخت Chene a manne و نام انگلیسی آن Oak tree می‌باشد. این درخت به فارسی بلوط و درخت گز علفی گفته می‌شود. نام‌های دیگر گز علفی به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گز علفی، گز گزو، مان، دارمازو، گزو، مازوداز، برودار، برو، بلو و طرفه نامیده شده است.

تیره گیاه:

بلوط Fagaceae

مشخصات ظاهری گز علفی:

پس از وارد شدن نیش حشره به برگ و ساقه‌های جوان، شیره‌ی درخت که همان گز علفی است به صورت مایع از برگ و ساقه خارج می‌شود و در مجاورت هوا سفت می‌گردد. سپس سحرگاه روز بعد اشخاص با تکان دادن شاخه‌های درخت و چیدن برگ‌ها، گز علفی را از آنها جدا می‌کنند. به همین علت این گز اغلب با برگ و سرشاخه خرد شده مخلوط است و به رنگ سبز علفی در بازار عرضه می‌شود. گز علفی هر چقدر کمتر با خرده برگ و ساقه‌ها مخلوط باشد مرغوبتر است و رنگ آن سفید، صاف و شفاف و دارای طعم شیرین می‌باشد.

طبیعت گز علفی:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.
رویش جغرافیایی درخت مولد گز علفی: در کشورهای ماورای قفقاز، سوریه، آناتولی، قبرس و در ایران در اغلب نواحی جنگلی و در استان‌های کردستان و لرستان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گز علفی:

ساکارز، چهار نوع پلی ساکارید، گلوکز، فروکتوز و موسیلاژ در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

گز علفی

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

انرژی‌زا و تقویت کننده اعضای تنفس و جهاز گوارش، نرم کننده سینه و صاف کننده صدا، ضد نفس تنگی و مسکن سرفه‌های گرم، ضد خونریزی و قبض کننده، تقویت کننده معده و جزء ملین‌های قندی محسوب می‌شود.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. نویسنده: صمصام صانعی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود