معرفی شیطرج یا موچه و خواص درمانی آن

0 4,895

شیطرج یکی از گیاهان مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است که در داروهای رسیده از ائمه استفاده میشود و در برخی بیماری ها همچون مشکلات مفاصل بسیار مجرب است.

شیطرج گونه‌های مختلفی دارد که تقریباً تمامی آنها دارای خواص دارویی می‌باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه‌ی شیطرج که نسبت به دیگر گونه‌ها مرغوبتر می‌باشد و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Lepidium latifolium L.، نام فرانسه Passerage و نام انگلیسی آن Dittany می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، موچه، شیتره، تره تیزک وحشی، مسواک الراعی، عصاب و شیطرج نامیده شده است. در اغلب دشت‌های مرطوب، کنار مجاری آب و نواحی سایه‌دارِ اروپا، آفریقا، آسیا و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، آذربایجان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خراسان به صورت خودرو انتشار دارد.

تیره گیاه:

شب‌بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته.

مشخصات ظاهری:

شیطرج گیاهی است علفی و چند ساله با ساقه‌های شدیداً منشعب به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن به رنگ سبز مایل به خاکستری، متناوب، بزرگ، ضخیم، بیضی شکل و نوک‌تیز می‌باشند. گل‌های آن کوچک، متعدد و رنگ گل‌ها سفید یا زرد است. میوه‌اش خورجینک با ظاهری بیضوی و طول میوه حدود ۲ میلی‌متر است. ریشه‌ی گیاه نیز ضخیم، دوکی شکل، دراز و منشعب می‌باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

شیطرج در اغلب دشت‌های مرطوب، کنار مجاری آب و نواحی سایه‌دارِ اروپا، آفریقا، آسیا و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، آذربایجان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خراسان به صورت خودرو انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در تمام گیاه:

گلوکوزید گوگرددار، میروزین، لپیدین، رزین، ساپونین و ویتامین‌ها در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ‌ها و ریشه‌ی گیاه

نحوه مصرف:

به طور معمول برگ‌ها و ریشه را به صورت دم کرده، جوشانده و یا ضماد استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

شیطرج، ضد اسکوربوت و تقویت کننده عمومی بدن، تسریع کننده جریان خون در رگ‌ها و ادرارآور، ضد استسقاء و برطرف کننده اختلالات هضمی، تحلیل برنده ورم لثه دندان و سرشار از ویتامین C، تنظیم کننده ریتم ضربان قلب و تصفیه کننده خون می‌باشد. در ضمن برای هیستری، حالات عصبی و ناراحتی‌های کبد و کلیه نیز مفید است. در استعمال خارجی له شده برگ شیطرج به صورت ضماد التیام‌بخش زخم‌های سطحی و جوشانده‌ی برگ‌ها به صورت کمپرس برای رفع درد سیاتیک، روماتیسم و دردهای عصبی مؤثر می‌باشد.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود