معرفی بنفشه یا گل بنفشه و خواص درمانی آن

0 269
معرفی بنفشه یا گل بنفشه و خواص درمانی آن

معمولاً برگ و گل بنفشه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

معرفی بنفشه یا گل بنفشه و خواص درمانی آن
معرفی بنفشه یا گل بنفشه و خواص درمانی آن

 بنفشه - گل بنفشه

نویسنده: صمصام صانعی
بنفشه گونه‌های مختلفی دارد وحشی و پرورشی. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد (بنفشه‌ی وحشی معطر) اشاره شده است.

نام علمی:

Viola odorata L.، نام فرانسه Violette odorante و نام انگلیسی آن Sweet violet می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بنفشه، بنفشه وحشی، گل بنفشه، بنفشه طبی، بنفشه معطر، بَنَفسِج و نوشه نامیده شده است.

تیره گیاه:

بنفشه Violaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله با ساقه‌هایی خزنده و خوابیده روی زمین به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر و دارای ساقه‌ی زیرزمینی (ریزوم‌دار) رونده می‌باشد. برگ‌های آن قلبی شکل و دندانه‌دار که با دمبرگی دراز از یقه گیاه خارج می‌شوند. گل‌های آن منفرد، بنفش گاهی موارد سفید یا گلی رنگ و دارای دمگل‌های دراز هستند که از بین دمبرگ‌ها می‌رویند و دمگل‌ها پس از اینکه به گل نشستند خمیده می‌شوند. میوه‌اش پوشینه، مدور، کرکدار و محتوی دانه‌هایی به رنگ زرد است که لکه‌های سفید رنگی روی دانه‌ها رویت می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی گیاه بنفشه

 

طبیعت بنفشه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و مرطوب است.

رویش جغرافیایی:

در برخی از نواحی معتدل کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و در ایران بیشتر در نواحی استان‌های شمالی به صورت خودرو روییده و کاشته نیز می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

موسیلاژ، اسید سالیسیلیک، یک ماده ملون آبی رنگ، اسانس، ویولین و غیره در آن یافت شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و گل. در ضمن ریشه‌ی گیاه نیز خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و گل بنفشه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

منظم کننده کار مجاری تنفسی و نرم کننده سینه، تصفیه کننده خون و آرام‌بخش، صفرابر و خلط‌آور، مدر و معرق، ضد التهاب دستگاه گوارش و تب‌بر، التیام‌بخش زخم‌ها و کاهنده فشار خون، تقویت کننده کلیه و مثانه و برطرف کننده یبوست، ضد میگرن و مفید برای بیماری‌های ریه، مسکن سرفه‌های مقاوم و ضد برونشیت حاد، برطرف کننده ناراحتی‌های معده، کبد و کلیه و ضد نفس تنگی می‌باشد. در ضمن برای گریپ، زکام، سرماخوردگی، نزله‌های مزمن، گلودرد، سیاه سرفه، سرخک، سرخچه، مخملک، سینوزیت، جوش‌های صورت، ذات الریه و اختلالات صفراوی نیز مفید است.

تذکر:

استفاده از آن برای اشخاص مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و افسردگی مضر و برای خانم‌های باردار ممنوع است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود