ویژگی ها و فواید عرق شاتره

0 3,883

عرق شاتره از دسته عرقی جات مفید و پر خاصیتی است در جهت درمان بسیاری از بیماری ها به کار برده می شود، برای آشنا شدن بیشتر با خواص عرق شاتره می توانید با ادامه مطلب همراه باشید

شاتره گیاهی است علفی که در فصل بهار سبز می شود که به وفور در طبیعت یافت می شوند، خواص شاتره دارای ویژگی های مثبت درمانی و دارویی فراوانی است. از این گیاه فراورده های زیادی تولید می شود مانند دمنوش و عرق که خواص عرق شاتره در مقایسه با دم نوش آن از مزیت کم تری برخوردار است.

آشنایی با خواص عرق شاتره

با خواص عرق شاتره آشنا شوید

عرق شاتره خواص بی شماری برای انسان دارد و به دلیل طبع سردی که دارد برای درمان گرمی بیشتر استفاده می شود که در ادامه با مهم ترین خواص عرق شاتره آشنا خواهید شد.

۱.درمان مشکلات پوستی

شاتره کمک زیادی به درمان مشکلات پوستی می کند از جمله این مشکلات: درمان زخم های پوستی/ درمان قرمزی و تورم پوست/ درمان پسوریازیس/ درمان اگزما/ درمان خارش پوست/ درمان آکنه.

۲.کمک به داشتن پوستی سالم

خواص عرق شاتره تنها برای درمان مشکلاتی پوستی نیست بلکه باعث پاکسازی پوست می شود که در نتیجه به داشتن پوستی زیبا و درخشنده کمک زیادی می کند.

۳.سم زدایی قوی

عرق شاتره به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی قادر است خون و کبد را پاکسازی کند و بدن را از هر گونه سموم مضر پاکسازی کند.

۴.مفید برای قلب و عروق

مصرف گیاه شاتره باعث می شود فشار خون در حالت نرمالی قرار بگیرد، و زمانی که فشار خون در عادی باشد ضربان قلب هم منظم خواهد بود.

۵.درمان بیماری های مفصلی

شاتره خاصیت ضد التهابی دارد در نتیجه التهابات بدن و مفصل ها را از بین می برد و کمک زیادی به آرتریت و التهابات مفصلی می کند.

خواص شگفت انگیزه عرق شاتره

۶. مفید برای کبد

استفاده از شاتره برای کسانی که مشکلاتی مربوط به کیسه صفرا و کبد دارند می تواند بسیار مفید باشد که تا میزان ۸۰ درد به بهبود کارایی کبد کمک کند. از خواص عرق شاتره برای کبد می توان به ضد اسپاسم بودنش و جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا اشاره کرد.

۷. آنتی باکتریال

شاتره می تواند برای بدن به عنوان یک آنتی باکتریال قوی عمل کند که موجب از بین رفتن تمام عفونت ها و باسیل ها از بدن می شود.

۸. درمان مشکلات گوارشی

از جمله خواص عرق شاتره می توان به از بین بردن نفخ، دل درد، و همچنین درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال اشاره کرد.

۹. آنتی اکسیدان بالا

عرق شاتره به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا و اسید های چرب از پیری زود رس جلوگیری کرده و کمک فراوانی به داشتن پوستی زیبا و جوان می کند.

۱۰. از بین برنده غلظت خون

اگر دارای غلظت خون بالایی هستید بهره مندی از خواص عرق شاتره می تواند به شما کمک فراوانی کند، استفاده از عرق شاتره خون را به غلظت مناسبی می رساند.

خواص عرق شاتره برای بدن

از دیگر خواص عرق شاتره

  • مفید در جهت افزایش اشتها
  • مفید در جهت از بین بردن انگل های روده
  • مفید در جهت درمان کولیک
  • کمک به هضم راحت غذا
  • نشاط بخش و آرامش بخش
  • کمک به قوی کردن معده
  • برطرف کننده آفت های دهانی ( جوشانده شاتره)
  • مستحکم کردن لثه ها
  • دفع حرارت از بدن
  • درمان کننده صفرا

طریقه استفاده

اگر از عرق شاتره استفاده می کنید بهتر است که به اندازه یک استکان از آن را قبل از هر وعده غذایی استفاده کنید.

اگر از خود گیاه شاتره می خواهید استفاده کنید باید به اندازه ۱ قاشق چای خوری از برگ های خشک شده گیاه شاتره را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید، بعد از دم کشیدن آن را نوش جان کنید.

شما می توانید گل های گیاه شاتره را بچینید و آن را در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود سپس می تواند از آن در تهیه دمنوش استفاده کنید.

کاربرد دارویی و درمانی عرق شاتره

توصیه های مهم

  •  اگر می خواهید از شاتره برای درمان مشکلات کبدی و همچنین پوستی استفاده کنید بهتر است از دمنوش آن استفاده کنید تا بیشتر از خواص آن بهره مند شوید.
  • در مصرف عرق شاتره و دم کرده آن احتیاط کنید چرا که به دلیل داشتن ماده ای به نام آلکالویید موجب می شود بدن بی حس و دچار لرزش شود.
  • استفاده فراوان از شاتره می تواند برای ریه ها مضر باشد، سعی کنید همیشه عرق شاتره را با عرق کاسنی مخلوط کرده و میل کنید.
  • استفاده از عرق شاتره در زمان بارداری و شیر دهی توصیه نمی شود، در صورت استفاده بهتر از یک پزشک کمک بگیرید.

خواص عرق شاتره و کاربرد های دارویی آن

عوارض جانبی گیاه شاتره

مقادیر زیاد گیاه شاتره می تواند سمی باشد و می تواند فرد را دچار تنگی نفس، گرفتگی عضلات، اسهال شدید کند، پس در مصرف آن دقت کنید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود