معرفی سندروس و خواص درمانی آن

0 4,563

سَندَروس (نام علمی: Tetraclinis articulata) نام یک گونه از تیره سرویان است. نوعی از «تویا» و درورنی و گلاساژ نوعی از کاغذ بکار است. زرنیخ احمر.

سندروس صمغ رزینی است که از پوست درخت ساندراک با نام علمی و مشخصات زیر ترشح می‌شود.

نام علمی:

Callitris quadrivalvis Vent نام فرانسه سندروس Sandaraque، نام انگلیسی سندروس Sandarac و نام انگلیسی درخت Sandarac tree می‌باشد. ساندراک را به فارسی سندروس می‌گویند. ضد کرم کدو و دفع کننده بلغم، برطرف کننده رطوبت و تقویت کننده لثه‌ها (به صورت مالیدن به لثه‌ها)، لاغر کننده و تقویت کننده چشم می‌باشد. در ضمن برای بواسیر، خونریزی معده و نفس تنگی نیز مفید است.

تیره گیاه:

کاج Pinaceae

سندروس:

صمغ رزینی است به رنگ زرد مایل به سفید، کم و بیش شفاف شیشه‌ای، کمی معطر و در عین حال شکننده که از پوست درخت ساندراک ترشح می‌شود.

طبیعت سندروس:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در کشورهای شمال آفریقا انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی سندروس:

حدود یک درصد اسانس مرکب از پینن و دیپانتن دارد و به علاوه دارای ماده‌ی تلخ نیز می‌باشد.

نحوه مصرف سندروس:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

ضد کرم کدو و دفع کننده بلغم، برطرف کننده رطوبت و تقویت کننده لثه‌ها (به صورت مالیدن به لثه‌ها)، لاغر کننده و تقویت کننده چشم می‌باشد. در ضمن برای بواسیر، خونریزی معده و نفس تنگی نیز مفید است.

توصیه:

حتی‌المقدور از سندروس در استعمال داخلی استفاده نشود زیرا انواع مختلفی دارد که گاهی با صمغ‌های دیگر اشتباهاً عرضه می‌شود.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود