بهترین مکمل برای سلامت مفاصل و غضروف کدام است؟

0 5,466

با افزایش سن و بالاتر رفتن احتمال پوکی استخوان ها و از بین رفتن فرسودگی سلامت مفاصل باید مکمل هایی جهت بهبود آن مصرف کرد که پنج مورد بررسی شده است.

اگر شما یا اطرافیتانتان دچار دردهای مفاصل و مشکلات غضروفی هستید، مطمئننا بارها به داروخانه های مختلف و یا فروشگاه های اینترنتی سر زده‌اید تا بهترین مکمل غضروف ساز موجود در بازار را پیدا کنید. خوب میدانیم برای پیدا کردن بهترین برند و موثرترین محصول، تا چه حد دچار سردرگمی شده اید! تنوع گسترده ای از برندهای تولید کننده مکمل در مقابل شما قرار گرفته و شما از خود پرسیده اید که بالاخره کدام را بخرم؟! کدام مکمل از همه بهتر و موثرتر است؟! بی شک شما هم دلتان می‌خواهد که جای درستی هزینه کنید و در کمترین زمان ممکن نتیجه بگیرید. نگران نباشید چون در این مقاله قصد داریم ۵ مورد از محبوب ترین مکمل های سلامت مفاصل و غضروف ها را با هم مقایسه کنیم و به شما در پیدا کردن بهترین مکمل کمک کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تریپل فلکس (Triple Flex)

قرص تریپل فلکس محصول آمریکایی ساخت شرکت نیچرمید است که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود قادر است مفاصل را ترمیم و بازسازی کند. درنتیجه استفاده از این مکمل غضروف ساز ، دردهای ناشی از بیماری آرتروز کاهش خواهد یافت. مکمل تریپل فلکس باعث محافظت از مفاصل ورزشکاران شده و تخریب مفاصل را مهار می‌کند. علاوه بر این، در بهبود سریع‌تر مفاصل آسیب ‌دیده، افزایش انعطاف‌ پذیری و رفع خشکی نیز نقش مؤثری دارد.

انواع
مختلفی از قرص‌های غضروف ساز در بازار موجود هستند که تریپل فلکس نیچرمید یکی از کامل‌ترین انواع است. در این مکمل، سه ماده اصلی مورد نیاز در ساختمان مفاصل و غضروف‌ها وجود دارد؛ یعنی گلوکز آمین، کندروایتین سولفات و متیل سولفونیل متان (MSM).

فواید قرص تریپل فلکس

  • حاوی گلوکزامین که توانایی کاهش درد آرتروز را دارد.
  • حاوی کندروئیتین که جهت ساخت کلاژن که ترکیبی ضروری برای استحکام بافت مفصلی است
  • حاوی متیل سولفونیل متان که منبع مهم تأمین گوگرد در مفاصل بوده و علاوه بر کاهش درد، دارای اثرات ضدالتهابی بر مفاصل است.

قرص گلوکزامین پلاس (Glucosamine Plus)

قرص گلوگز آمین پلاس یک محصول انگلیسی ساخت شرکت بایوگلن می‌باشد. در این مکمل غضروف ساز نیز، سه ماده ضروری در حفظ سلامت مفاصل و غضروف‌ها وجود دارد. این سه ماده شامل گلوگز آمین هیدروکلراید، کندروایتین و ام اس ام است که عناصر اصلی تشکیل ‌دهنده بافت پیوندی و غضروف‌های بدن می‌باشند.

مصرف قرص گلوکزامین پلاس باعث افزایش انعطاف ‌پذیری و کاهش سختی مفاصل شده، درد و التهاب مفاصل را کاهش داده و از طرف دیگر به ترمیم مفاصل آسیب ‌دیده حاصل از استئو آرتریت و آرتریت کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت گلوکزامین پلاس یک ترکیب بسیار مؤثر و قوی برای بهبود عملکرد مفاصل در میان سالی است.

فواید گلوکزامین پلاس

  • کاهش سرعت تخریب غضروف مفصل در بیماری آرتروز
  • تسکین و درمان بیماری‌های تخریبی مفاصل
  • ترمیم صدمات و آسیب‌های غضروفی مفصلی در ورزشکاران

قرص موو فری (Move Free)

مکمل غضروف ساز مووفری محصول شرکت شف امریکا و حاوی مواد تشکیل‌دهنده مرغوب برای افزایش سلامت مفاصل است. مصرف مووفری باعث بهبود عملکرد مفاصل شده و از تخریب آن‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این موو فری با قابلیت بازسازی مفصل باعث کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتریت می‌گردد.

موو فری حاوی گلوکزامین است، قند آمینی که سنتز و تولید غضروف مفاصل را بر عهده دارد. همچنین حاوی کندروئیتین است که در مایع بین مفصلی (سینوویال) وجود دارد و وظیفه آن نرم کردن، ضربه‌ گیری و حفظ لغزندگی مفاصل می‌باشد. هیالورونیک اسید نیز در ترکیب این قرص بکار رفته است که یکی از مهم‌ترین ترکیبات تشکیل ‌دهنده مایع بین مفصلی می‌باشد.

مصرف موو فری در دوران میان سالی و کهولت باعث جوان ‌سازی مفاصل و عدم خشکی در حین حرکت، تقویت، محافظت و بازسازی مفاصل می‌شود.

کپسول آوودین  (Avodin)

کپسول آوودین
یک محصول فرانسوی ساخت شرکت هولیستیکا می‌باشد که ترکیبات مؤثره آن شامل عصاره زنجبیل، سویا و آووکادو می‌شود. این مکمل از طریق تحریک ساخت کلاژن و پروتئوگلیکان، غضروف‌ها را بازسازی و ترمیم می‌کند. از طرفی قادر است مانع از پیشرفت بیماری آرتروز و تشدید دردهای مفصلی شود.

ترکیبات به‌ کار رفته در کپسول آوودین از تخریب پیشرونده غضروف‌ها جلوگیری می‌کند. در ترکیب این قرص ویتامین D₃ بکار رفته است که کمبود شایع این ویتامین را در افراد برطرف کرده و سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند.

مصرف
قرص آوودین با ترکیبات خاص بکار رفته در آن باعث سهولت تحرک مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز شده و با کاهش درد و التهاب نیاز به داروهای مسکن را در افراد کاهش می‌دهد.

قرص آلفلکسیل (Alflexil)

قرص آلفلکسیل محصول شرکت آلفا ویتامین امریکا و حاوی گلوکزامین، کندروایتین، کلاژن و MSM (متیل سولفونیل متان) است که همگی در سلامت مفاصل نقش مهمی دارند. گلوکز آمین موجود در این مکمل غضروف ساز، علاوه بر تسکین دردهای مفصلی، باعث بازسازی و ترمیم ساختمان مفاصل نیز می‌شود. کندروایتین سولفات نیز به دلیل بار منفی خود و نیروی دافعه‌ای که در غضروف ایجاد می‌کند، باعث افزایش مقاومت غضروف‌ها و کاهش ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر می‌شود.

حضور متیل سولفونیل متان (MSM) نیز برای بهبود انعطاف ‌پذیری و الاستیسیته مفاصل ضروری است. MSM همچنین باعث بهبود درد، التهاب و تورم مفاصل آسیب‌ دیده شده و با بهبود جریان خون، اسپاسم عضلات را برطرف می‌کند.

علاوه
بر موارد نامبرده شده، در قرص آلفلکسیل کلاژن نیز وجود دارد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان است که در ساختار بخش‌های مختلف بدن ازجمله تاندون‌ها، عضلات، استخوان‌ها و پوست حضوری مؤثر دارد و مسئول حفظ ساختار اندام‌ها می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با سایر محصولات تقویت استخوان و کاهش درد مفاصل وارد صفحه “قرص مفاصل و استخوان” شوید.

مکانیسم اثر مکمل‌های سلامت مفاصل و غضروف‌ها

مکمل بهبود مفاصل و غضروف
مکمل بهبود مفاصل و غضروف

محصولات فوق (تریپل فلکس – گلوکز آمین پلاس – موو فری – آلفلکسیل – آوودین) همگی برای حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها بکار می‌روند و اثرات درمانی آن‌ها بر روی مفاصل غیر قابل انکار است. خصوصاً در صورت وجود آسیب ‌دیدگی مفاصل یا ابتلا به آرتروز اهمیت آن‌ها دوچندان می‌شود. این مکمل‌ها حاوی مواد ضروری برای بازسازی و حفظ مفاصل هستند.

برای مثال اکثر مکمل‌های فوق دارای گلوکزامین و کندروئیتین هستند که مهم‌ترین مواد موجود در ساختمان مفاصل هستند. با افزایش سن، کاهش مقدار این مواد باعث خشکی مفاصل، تخریب آن‌ها و ابتلا به آرتروز و آرتریت می‌شود.

گلوکز آمین نقشی ضروری در بازسازی غضروف‌ها دارد. بدون وجود آن، شکل ‌گیری صحیح تاندون‌ها، لیگامان‌ها، استخوان‌ها، غشاء مخاطی، پوست، ناخن و بسیاری از بافت‌های دیگر با مشکل مواجه می‌شود. بدن ما به ‌طور طبیعی مقدار مورد نیاز از گلوکز آمین را برای ساخت بافت‌های پیوندی و غضروف‌ها تولید می‌کند. با این ‌وجود، با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش یافته و همچنین در صورت مواجه با آسیب‌های ورزشی، سوختگی‌ها آرتریت‌ها و دیگر اختلالات التهابی بخش زیادی از آن تخریب می‌شود.

کندروایتین به مقدار زیاد در مایع مفصلی یافت می‌شود که نقش آن بهبود لغزندگی مفاصل، نرم کردن آن‌ها و محافظت در مقابل ضربات می‌باشد. حضور کندروایتین به شما کمک می‌کند که در هنگام پرش و یا هرگونه فشار به ناحیه مفصل، از آسیب‌دیدگی در امان بمانید. حضور کندروایتین همچنین برای ساخت کلاژن ضرورت دارد.

نقش ضدالتهابی کندروایتین نیز اهمیت دارد که مانع از هرگونه آسیب ‌دیدگی احتمالی غضروف‌ها می‌شود. شما نمی‌توانید گلوکز آمین و کندروایتین سولفات را از طریق منابع غذایی دریافت کنید و حتماً نیاز به مصرف مکمل‌های غضروف ساز خواهید داشت.

پیشنهاد باهمانه برای افراد دچار زانو درد و افرادی که به دنبال بهترین مکمل برای رفع درد زانوهایشان هستند، مطالعه مقاله “مهم‌ترین دلایل زانودرد و مکمل‌های مفید برای آن” می‌باشد.

کدام ‌یک از مکمل‌های غضروف ساز از بقیه بهتر است؟

همان ‌طور که مشاهده کردید، تمامی مکمل‌های غضروف ساز نامبرده در این مقاله، حاوی اصلی‌ترین عناصر سازنده مفاصل و غضروف‌ها هستند و از این نظر تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این ‌وجود، از بین محصولات فوق قرص مووفری با داشتن ترکیب هیالورونیک اسید، نقش قابل ‌توجهی در بازسازی مفاصل دارد. هیالورونیک اسید مهم‌ترین ماده موجود در مایع بین مفصلی است که می‌توان با تأمین آن، به بهبود حرکت مفاصل و رفع خشکی مفاصل کمک کرد و در کل سلامت مفاصل را بهبود بخشید.

در بین محصولات شرح داده شده تنها قرصی که منشأ گیاهی دارد، قرص آوودین است که برای اثرات درمانی خودش از ترکیبات گیاهی مانند زنجبیل بهره می‌گیرد. عصاره‌های گیاهی بکار رفته در قرص آوودین بازسازی مفاصل را تسهیل کرده و باعث کاهش درد و التهاب مفصل می‌شود. در این قرص هیچ ترکیب شیمیایی بکار نرفته و وجود ویتامین D3 در این قرص سلامت استخوان‌ها و مفاصل را تضمین می‌کند.

کلاژن موجود در قرص آلفلکسیل نیز می‌تواند یک وجه تمایز قابل ‌توجه باشد؛ زیرا همان ‌طور که گفتیم، کلاژن فراوان‌ترین پروتئینی است که در ساختار بدن شما به‌ کار رفته است و علاوه بر غضروف‌ها، مفاصل و استخوان‌ها، در ساختار دیگر بافت‌های بدن نیز، نقشی حیاتی دارد.

افرادی که به دنبال مکمل و محصولاتی جهت تقویت غضروف هستند صفحه “غضروف ساز” را بررسی کنند.

۴ مکمل که ممکن است درد آرتروز را تسکین دهند!

به نظر می رسد این مکمل ها خاصیت ضد التهابی دارند و ممکن است درد آرتروز زانو را کاهش دهند. که در پایین آورده شده است:

کورکومین

ترکیب
شیمیایی کورکومین در زرد چوبه یافت می شود ، یک ریشه گیاه است که به صورت ادویه برای طعم دادن به پخت و پز استفاده می شود. کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد و به نظر می رسد به طور موثری علائم آرتروز زانو را درمان می کند. کورکومین فقط حدود ۳٪ تا ۵٪ زردچوبه را تشکیل می دهد، بنابراین یک مکمل حاوی کورکومین ممکن است بهترین راه برای دریافت مزایای ضد التهابی از این ماده باشد بنابراین به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب حاوی ۹۵٪ کورکومینوئید باشند.

زنجبیل

مانند زردچوبه، زنجبیل نیز ریشه گیاه است. در واقع، زنجبیل و زردچوبه بخشی از یک خانواده گیاهی هستند، بنابراین تعجب آور نیست که زنجبیل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد زانوی شما کمک کند. زنجبیل به عنوان یک مکمل در دسترس است اما می تواند همچنین به صورت تازه در پخت و پز یا چای استفاده شود.

اسیدهای
چرب امگا ۳

تحقیقات نشان می دهد خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند درد آرتروز زانو را کاهش داده و عملکرد زانو را بهبود بخشد. اگر به مکمل علاقه ندارید، می توانید یک رژیم ضد التهابی غنی از غذاهایی مانند ماهی و سبزیجات با برگ تیره را نیز امتحان کنید.

گلوکزآمین
و سولفات کندرویتین

فواید
مکمل های حاوی گلوکوزامین و سولفات کندرویتین کاملاً قابل مشهود هستند و اعتقاد بر این است که آنها باعث تقویت و ترمیم غضروف می شوند و دارای خواص ضد التهابی هستند و تسکین درد متوسط ​​و بهبود عملکرد زانو را ارائه می دهند.

نکاتی برای انتخاب مکمل مفاصل استخوان

انتخاب
یک مکمل برای درد مفصل با تعداد محصولات موجود می‌تواند طاقت فرسا باشد. بسیاری از این محصولات حاوی چندین ماده تشکیل دهنده هستند. به خاطر داشته باشید که یک لیست طولانی از مواد تشکیل دهنده همیشه محصول بهتری را ایجاد نمی‌کند. نکته مهم این است که لیبل شبنم داشته و مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد.

قبل
از انتخاب مکمل، با پزشک یا داروساز خود در مورد سایر داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید تا آن‌ها بتوانند تداخلات بالقوه را بررسی کنند. برخی از مکمل‌های سلامتی مفصل می‌توانند با داروهای خاص مانند داروهای رقیق کننده خون تداخل کنند.

سخن پایانی:
درنهایت باید گفت که مصرف یکی از مکمل‌های فوق در دوران میانسالی و کهولت و حتی پیش از آن در صورت انجام ورزش‌های سنگین می‌تواند به سلامت مفاصل کمک کند و با رساندن مواد ضروری بکار رفته در مکمل‌ها به مفاصل سلامت آن‌ها را تا مدت ‌زمان بیشتری حفظ و تضمین کرد.

منبع:bahamaneh

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود