آشنایی با نشانه ها و دلایل بیماری زونا و درمان آن

0 4,244

زونا در سالمندان نوعی از بیماری های عفونی و ویروسی است که در اثر فعالیت مجدد ویروس آبله مرغان در فردی که قبلا به آن مبتلا شده است

زونا جوش های دردناک پوستی است. این بیماری توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. بیماری زونا معمولا در یک ناحیه و یا منطقه از پوست بدن و یا صورت ظاهر می شود. این بیماری در بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند, شایع است. در این مطلب به این بیماری و علایم و علل ایجاد آن به همراه روش های درمانی زونا می پردازیم.

بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا

سیستم ایمنی بدن به دلایل مختلفی ضعیف می شود. افزایش سن, استرس, صدمات, مصرف برخی داروها و … از جمله این دلایل می باشند. بیماری زونا در بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند, شایع تر است. اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند, درمان و مجددا دچار این بیماری نمی شوند.

بیماری زونا زمانی رخ می دهد که ویروس آبله مرغان در بدن دوباره فعال شود. در واقع زمانی که افراد به آبله مرغان مبتلا و سپس درمان می شوند, ویروس آبله مرغان در ریشه های عصبی آن ها اصطلاحا خوابیده است. در اغلب افراد این ویروس برای همیشه به صورت خوابیده در بدن باقی می ماند. اما در برخی دیگر از افراد به دلیل بیماری, استرس و یا تضعیف سیستم ایمنی این ویروس بیدار و فعال می شود. به علاوه برخی از داروها ممکن است ویروس آبله مرغان را تحریک و ان را بیدار کرده و موجب بروز جوش های زونا شوند. دلیل ایجاد این مسئله هنوز مشخص نشده است. درمان این بیماری پوستی با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد. مدیریت و کاهش استرس یکی از روش های پیشگیری از بیماری زونا به شمار می آید. ویروس زونا واگیردار نیست. با این حال این ویروی تنها به افرادی که آبله مرغان نگرفته اند و یا واکسن آن را دریافت نکرده اند, ممکن است منتقل شود.

نشانه ها و علایم زونا

تشخیص زونا

نشانه ها و علائم بیماری زونا به صورت مرحله ایی ظاهر می شود. در ابتدای ابتلا به این بیماری, فرد ممکن است دچار حساسیت به نور و یا سردرد باشد. همچنین فرد ممکن است احساس ابتلا به آنفولانزا کند در حالی که تبی ندارد. سپس علائمی از قبیل خارش بدن, سوزش, درد در یک ناحیه خاص از بدن احساس می شود و نهایتا با گذشت چند روز در این منطقه جوش هایی ظاهر می شوند. این بثورات به تاول تبدیل می شوند. تاول ها پر از آب شده و در نهایت پوست می اندازند. ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا تاول ها درمان شوند. در برخی از افراد جای جوش ها پس از درمان ممکن است باقی بماند. دیگر علایم بیماری زونا که ممکن است بروز کند, به شرح زیر است. در صورت مشاهده این علایم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس سرگیجه و یا ضعف
  • درد طولانی مدت و یا بروز جوش روی صورت
  • نغییرات در بینایی
  • گسترش جوش

درمان بیماری زونا

بیماری زونا

زونا با مصرف داروهایی درمان می شود. این دارو شامل داروهای ضد ویروسی و مسکن درد می باشد. مصرف سریع داروهای ضد ویروسی می تواند در بهبود جوش ها و کاهش درد آن ها کمک کند. بنابراین در صورتی که فرد احساس می کند دچار علائم زونا است, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کند تا درمان سریعا اغاز شود.

مراقبت های خانگی نیز ممکن است به تسریع روند بهبود بیماری کمک کند. از این رو به بیمار توصیه می شود مراقب جوش های پوستی باشند و آن را تمیز کنند. به علاوه مراقبت های زیر برای تسریع درمان بیماری توصیه می شود.

  • اجتناب از کندن و خاراندن تاول ها
  • استفاده از کمپرس سرد و مرطوب به منظور کمک به کاهش ناراحتی. مایعات ضدعفونی مانند کالامین، ممکن است بعد از کمپرس مرطوب مفید باشد.
  • اعمال جوش شیرین به زخم ها برای کمک به خشک شدن آن ها
  • در مورد استفاده از کرم های موضعی برای کمک به تسکین التهاب ناشی از زونا از پزشک خود سوال کنید.
  • در صورت بروز عفونت پوستی, درباره استفاده از کرم های آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین داروها را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایند. هر فردی که در گذشته به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشد, ممکن است مبتلا به بیماری زونا شود. احتمال این مسئله به خصوص در مواردی که فرد بیشتر از ۵۰ سال دارد و یا سیستم ایمنی بدن ضعیف است, بیشتر می شود. بنابراین تقویت سیستم ایمنی یکی از روش های پیشگیری از این بیماری می باشد.

واکسن زونا برای بزرگسالان وجود دارد. این واکسن شانس گرفتن بیماری زونا را کاهش می دهد و در صورت ابتلا به بیماری می تواند از دردهای طولانی مدتی که در طول زونا اتفاق می افتد, پیشگیری کند.

با توجه به مطالب بیان شده خوشبختانه بیماری زونا, قابل درمان است. با این حال تشخیص زود هنگام این بیماری در تسریع درمان و کاهش درد در طول بیماری موثر است.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود