قند خون نرمال در شرایط مختلف چقدر است؟

0 4,122

مقدار گلوکز و قند خون انسان در طول روز و در شرایط مختلف متفاوت است و هر فردی باید میزان و عدد قند خون طبیعی و نرمال را بدانند تا از مبتلا شدن به بیماری دیابت جلوگیری کند.

یکی از مهمترین آزمایشاتی که افراد در طول زندگی خود باید آن را به طور مرتب انجام دهند, آزمایش قند خون است. قند خون نرمال افراد در طول روز با توجه به تغییرات بدنی, دائما در حال تغییر است. اما برخی از این تغییرات طبیعی نیست.

میزان قند و یا گلوکز خون در طول شب و روز تغییر می کند. به همین دلیل سطح قند خون دائما در حال تغییر است. این تغییرات به حجم غذا و مواد غذایی که مصرف می شود, بستگی دارد. در هر صورت به منظور عملکرد صحیح دستگاه های مختلف بدن, قند خون باید نرمال باشد. در این مطلب با مقدار قند خون نرمال در شرایط مختلف آشنا می شویم.

قند خون نرمال چه میزان است؟

آزمایشات پیش دیابتی

در اغلب موارد سطح قند خون نرمال در افرادی که حدود هشت ساعت هیچ گونه مواد غذایی مصرف نمی کنند, در حالت طبیعی بین ۷۰ و ۹۹ میلی گرم در دسی لیتر می باشد. این در حالی است که سطح قند خون طبیعی دو ساعت پس از میل غذا کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است. یکی از بیماری های مرتبط با قند خون, دیابت می باشد. خستگی, ادرار بیش از حد, تشنگی و کاهش وزن از جمله علایم دیابت است. با توجه به این مطالب, بیماری دیابت با فاکتورهای زیر تشخیص داده می شود.

قند خون نرمال

  • سطح قند خون ناشتا دو روز متوالی ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد.
  • سطح قند خون به طور تصادفی در هر زمانی بیش از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • مقدار آزمایش A1C برابر یا بیش از ۶٫۵ درصد باشد. آزمایش A1C آزمایش ساده قند خون است که میانگین سه ماه از سطح قند خون می دهد.
  • آزمایش تحمل گلوکز: در این آزمایش ۲ ساعت پس از مصرف ۷۵ گرم گلوکز خوراکی, خون مورد آزمایش قرار می گیرد. اگر میزان سطح قند خون در دو بار آزمایش تحمل گلوکز بیش از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد, دیابت تشخیص داده می شود.

سطح قند خون در وضعیت پیش دیابت

قند خون نرمال

وضعیتی است که فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار دارد. در این مواقع با افزایش فعالیت های بدنی, تغذیه سالم و مدیریت یا کاهش وزن می توان از دیابت پیشگیری و یا ابتلا به آن را به تاخیر انداخت. وضعیت پیش دیابتی, اختلال تحمل گلوکز نیز نامیده می شود. به این معنا که در آزمایش تحمل گلوکز میزان قند خون ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر تشخیص داده می شود. علاوه بر این فاکتورهای زیر نشان دهنده وضعیت پیش دیابتی می باشد.

  • سطح قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • مقدار آزمایش A1C بین ۵٫۷ تا ۶٫۴ باشد.

قند خون نرمال

با توجه به اهمیت میزان قند خون نرمال, توصیه می شود هر چند وقت یک بار آزمایشات مرتبط با قند خون انجام شود. این مسئله از آن جایی اهمیت دارد که معمولا قند خون بالا علایمی ندارد و هر چقدر زودتر تشخیص داده شود, از بیماری دیابت پیشگیری می شود.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود