نشانه ها و راههای درمان گرفتگی رگ قلب

0 3,905

بیماری گرفتگی رگ قلب هنگامی رخ می دهد که پلاک ها در داخل شریان های خون تجمع یابند. این شریان ها سرخرگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به سایر قسمت های بدن و قلب منتقل می کند. پلاک ها از کلسیم، کلسترول، چربی و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده اند.

با گذشت زمان این پلاک ها سفت می شوند و باعث تنگ شدن شریان ها می شود و همین دلیل باعث می شود تا جریان خون غنی از اکسیژن به قسمت های بدن و اندام ها به خوبی منتقل نشود. که این عامل موجب گرفتگی رگ قلب می شود. این بیماری ممکن است مشکلات جدی مانند سکته قلبی، حملات قلبی و یا حتی به مرگ منجر شود.

رگ قلب و درمان

نشانه ها و علائم گرفتگی رگ قلب

پزشکان و متخصصان هنوز علت دقیق گرفتگی رگ قلب را تشخیص نداده اند. اما با این حال مطالعات نشان می دهد که گرفتگی رگ های قلب یک بیماری پیچیده و تدریجی است که ممکن است از دوران کودکی شروع شود و با رشد فرد این بیماری نیز رشد نماید. اگر سطح یک نوع پروتئین در بدن به نام پروتئین واکنشگر در بدن فراوان باشد خطر ابتلا به حملات قلبی و گرفتگی رگ های قلب افزایش می یابد. سطح بالای این پروتئین در بدن نشانه ای از وجود التهاب در بدن است. همچنین از دیگر عوامل گرفتگی رگ قلب سطح بالای تری گلیسیرید در خون است، بالا بودن سطح گلیسیرید در خون خطر ابتلا به بیماری گرفتگی رگ های قلب را به خصوص در خانم ها افزایش می دهد.

رگ قلب و گرفتگی آن

عوامل ایجاد گرفتگی رگ های قلب

گرفتگی رگ های قلب ممکن است با عوامل یا رفتار های خاصی که موجب آسیب به لایه های درونی رگ ها می شود شروع شود. این عوامل شامل موارد زیر می شوند.

  • فشار خون بالا
  • افزایش کلسترول در خون
  • افزایش چربی های خاص در بدن
  • وجود مقدار فراوان قند و دیابت
  • سیگار کشیدن
  • مقاومت به انسولین
  • سن بالا
  • عدم فعالیت فیزیکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • بیماری قلبی ارثی

همچنین عواملی مانند مصرف الکل، استرس و اضطراب و ایجاد وقفه تنفسی در خواب نیز می توانند از عوامل خطر ساز برای ایجاد بیماری گرفتگی رگ های قلب باشند.

درمان گرفتگی رگ قلب

نشانه ها و علائم گرفتگی رگ های قلب

معمولا گرفتگی رگ های قلب نشانه های خاصی ندارد، و بسیاری از افراد نمی دانند که دچار این بیماری شده اند یا نه، مگر اینکه یکی از رگ ها به شدت تنگ شود و دردی شدید فرد را دچار نماید و باعث میشود تا یک عارضه اورژانسی مانند سکته مغزی یا حملات قلبی در فرد ایجاد شود. به طور کلی علائم گرفتگی رگ قلب بستگی به گرفتگی و مسدود شدن هر یک از سرخرگ ها، با هم فرق دارد.

تشخیص بیماری گرفتگی رگ های قلب

پزشک بر اساس سابقه پزشکی و خانوادگی و همچنین معاینات فیزیکی و نتایج آزمایشات، فرد بیمار وجود این بیماری را تشخیص می دهد. پزشک برای تشخیص گرفتگی رگ قلب چند تست و آزمایش روی بیمار انجام می دهد تا بتواند درمانی مناسب برای بیمار را انجام دهد. این تست ها و آزمایشات شامل موارد زیر می شوند.

  • نوار قلب
  • آنژیوگرافی
  • سی تی اسکن قلب
  • عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه
  • آزمایش خون
  • اکوکاردیوگرام
  • تست استرس و تست ورزش

و سایر آزمایشات دیگر که بسته به تشخیص پزشک و علائم گرفتگی رگ قلب در شما می باشد، انجام می شود.

گرفتگی رگ های قلب

درمان گرفتگی رگ قلب

برای درمان گرفتگی رگ قلب باید سبک زندگی خود را برای داشتن قلبی سالم تغییر دهید. جراحی و دارو ها از روش های درمان این بیماری برای فرد بیمار می باشد که بسته به نوع و پیشرفت بیماری، پزشک درمان را با هر یک از موارد گفته شد، شروع می نماید. برای شروع درمان ابتدا فرد باید عادات بد زندگی خود را ترک نماید و شروع به انجام رفتارها و حرکات مفید برای قلب مانند تغذیه مناسب و سالم، ترک سیگار، فعالیت بدنی، نداشتن استرس و حفظ وزن مناسب را داشته باشد.

داروها

تغییر در روش سبک زندگی به تنهایی موجب بهبودی این بیماری نمی شود و پزشک دارو هایی برای درمان گرفتگی رگ قلب تجویز می نماید. پزشک برای کنترل سطح کلسترول خون داروهای استانین را تجویز می کند. همچنین ممکن است پزشک دارو هایی برای کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون، جلوگیری از التهاب و جلوگیری از لخته شدن خون که همگی منجر به گرفتگی رگ های قلب می شوند را تجویز نماید. مصرف منظم و دقیق داروها طبق نظر پزشک برای بهبودی شما لازم است.

جراحی

گاهی اوقات بسته به نوع پیشرفت بیماری شما، پزشک عمل جراحی را برای بهبود شما توصیه می کند. این جراحی ها شامل دستکاری عروق کرونر از راه پوست، اندآرترکتومی شریان کاروتید و پیوند عروق کرونر می باشد که طبق نظر پزشک یکی از انواع این جراحی ها برای بهبود بیماری پیشنهاد می شود.

 درمان رگ قلب

گرفتگی رگ های قلب یک نوع بیماری خطرناک برای سلامت قلب محسوب می شود. با جدی گرفتن علائمی که در این مقاله گفته شد و مراجعه به پزشک از شدت گرفتن گرفتگی رگ های قلب جلوگیری کنید. در این مقاله با عوامل ایجاد و علائم گرفتگی رگ قلب و روش های درمان آن آشنا شدید امیدواریم این مقاله راهنمای مناسبی برای شما باشد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود