روش هایی برای تقویت قدرت باروری در مردان (بخش اول)

0 96

یکی از مشکلات همسران، مشکل عدم باروری است. معمولاً افراد ریشه مشکل را در خانم جستجو می کنند، در حالیکه در تعداد زیادی از موارد عدم باروری می تواند متنسب به مرد باشد و با درمان آن، مشکل باروری حل خواهد شد. در این مقاله شما را با برخی روش های افزایش قدرت باروری در مردان آشنا می کنیم.

سبک زندگی غلط می تواند از عوامل مهم ناباروری مردان باشد.

مقدمه

ناباروری یکی از مشکلات شایع در سرتاسر جهان است که روندی افزایشی دارد. این مشکل حدود یک ششم زوج ها را درگیر می نماید و تحقیقات نشان داده که در یک سوم موارد، مشکل را باید در مشکلات باروری مرد جستجو کرد. به عبارتی تنها در دو سوم موارد می توان مشکل باروری زوجین را با حل مشکل زن درمان نمود و در مابقی موارد باید به درمان مرد پرداخت.

هر چند که ناباروری در همه موارد قابل درمان نیست، اما گاهی اوقات با بهبود رژیم غذایی، مصرف برخی مکمل ها و تغییر در سبک زندگی، می توان آن را حل نمود.

در این مقاله برخی عوامل اساسی مرتبط با ناباروی مردان از جمله، سبک زندگی و رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

ناباروری مردان چیست؟

باروری به معنای توانایی فرد برای تولید مثل به روش های طبیعی است.

ناباروری مرد زمانی اتفاق می افتد که شانس بارور کردن زن توسط مرد، به شدت کاهش می یابد. معمولاً این شرایط ارتباطی مستقیم با کیفیت سلول های اسپرم دارد.

برخی جنبه های عملکرد جنسی و کیفیت مایع منی و اسپرم ها می توانند بر قدرت باروری مرد تأثیر بگذارند که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنیم:

میل جنسی
میل جنسی عبارت است از تمایل فرد به برقراری رابطه جنسی. غذاها و مکمل های دارویی که بر اساس ادعاها، میل جنسی را افزایش می دهند، آفروفیزیا نامیده می شوند.
اختلال نعوظ
این اختلال که ناتوانی جنسی نیز نامیده می شود، عبارت است از عدم توانایی مرد برای نگهداری حالت نعوظ.
تعداد اسپرم ها
یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت مایع منی، تعداد و یا تمرکز اسپرم ها در هر بار انزال است. به این معنا که باید در هر انزال تعداد مشخصی اسپرم وجود داشته باشد، در غیر این صورت باروری دچار مشکل خواهد شد.
تحرک اسپرم ها
یکی از اساسی ترین عناصر سلامت اسپرم، توانایی و قدرت تحرک و شنا کردن آن است. برای باروری لازم است اسپرم در مایع منی حرکت کرده و خود را به تخمک برساند، در غیر این صورت ممکن است باروری صورت نگیرد.
سطح هورمون تستوسترون

سطح پایین هورمون تستوستورن (هورمون جنسی مردانه)، ممکن است علت ناباروری در برخی مردان باشد.

ناباروری ممکن است علل چندگانه و مختلفی داشته و به ژنتیک، سلامت عمومی، تناسب اندام، بیماری ها و تغذیه فرد، وابسته باشد.

بعلاوه، یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، می تواند نقشی جدی و مهم را در این زمینه ایفا کند. برخی مواد غذایی می توانند قدرت باروری مردان را بهبود بخشند. در ادامه به برخی روش های افزایش قدرت باروری مردان اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

مصرف مکمل D-Aspartic Acid

دی آسپارتیک اسید یک نوع اسید آمینه است که در قالب مکمل خوراکی در داروخانه ها و مراکز مجاز، به فروش می رسد.

البته باید توجه نمایید که این محصول را با ال آسپارتیک اسید (L-aspartic acid) اشتباه نگیرید. این محصول یک مکمل پروتئینی بوده از DAA بسیار معروف تر است.

DAA در برخی غدد بدن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به بیضه ها، مایع منی و اسپرم ها، اشاره نمود.

محققان بر این باورند که مصرف DAA، در افزایش قدرت باروری مردان، مؤثر است. در واقع سطح DAA، در مردان نابارور، به مراتب از مردان بارور، کمتر است.

برخی مطالعات نیز نشان داده اند که مصرف مکمل های DAA می تواند سطح هورمون تستوستورن را افزایش دهد.

ورزش منظم

ورزش کردن نه تنها می تواند اعتماد به نفس و عملکرد جسمی تان را بهبود بخشد، بلکه می تواند سطح تستوسترون شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده، مردانی که به صورت منظم ورزش می کنند، نسیت به مردان کم تحرک، سطح تستوسترون کمتر و کیفیت منیِ پایین تری دارند.

با این حال باید در ورزش کردن نیز افراط نکنید، زیرا ممکن است زیاده روی در ورزش تأثیر عکس داشته و سطح تستوسترون شما را کاهش دهد.

اگر کم تحرک هستید، اما دوست دارید قدرت باروری خود را افزایش دهید، ورزش منظم و افزایش فعالیت بدنی، باید یکی از اصلی ترین اولویت های شما باشد.

مصرف کافی ویتامین C

استرس اُکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)، در بدن انسان به سطح خطرناک می رسند.

این اتفاق زمانی می افتد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن به دلیل بیماری، پیری، شیوه زندگی ناسالم یا آلاینده های زیست محیطی دچار اختلال می شود.

ROS به صورت پیوسته در بدن تولید می شوند، اما نباید سطح آن ها در بدن بالاتر از یک حد مجاز برود. سطوح بالای ROS ممکن است موجب افزایش التهاب و بدتر شدن زخم و جراحت ها در بدن شده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های زمن را افزایش دهند.

مصرف کافی آنتی اکسیدان ها، از جمله، ویتامین C، می تواند برخی از تأثیرات مخرب آن ها را خنثی نماید. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف ویتامین C می تواند به افزایش کیفیت منی کمک کند.

همچنین مصرف مکمل های ویتامین C می تواند تعداد و میزان تحرک اسپرم ها را افزایش و ناهنجاری های سلول های اسپرم را کاهش دهد.

در مجموع یافته ها نشان می دهد که مصرف ویتامین C می تواند قدرت باروری مردان را افزایش دهد.

آرامش و کاهش استرس

استرس می تواند رضایت جنسی شما را کاهش داده و قدرت باروری تان را دچار مشکل نماید.

تحقیقات نشان داده است که هورمون کورتیزول می تواند عامل اصلی چنین مشکلی باشد. همانطور که می دانید، در هنگام استرس، بدن این هورمون را ترشح می کند.

مطالعات گسترده نشان داده است که افزایش هورمون کورتیزول، می تواند سطح هورمون تستوسترون را به شدت کاهش دهد. به عبارتی، وقتی هورمون کورتیزول در بدن افزایش می یابد، به همان نسبت هورمون تستوسترون کاهش خواهد یافت.

مصرف کافی ویتامین D

ویتامین D یکی دیگر از ویتامین هایی است که مصرفش می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد.

مطالعه ای نشان داد که کمبود ویتامین D در مردان به شدت با کاهش سطح تستوسترون ارتباط دارد.

مطالعه ای که بر روی ۶۵ مرد با تستوسترون پایین و کمبود ویتامین D انجام شد، نشان داد که بین این دو رابطه ای معنادار وجود دارد. مصرف IU 3000 ویتامین D به صورت روزانه و به مدت یک سال، سطح تستوسترون آن ها را تا ۲۵ درصد افزایش داد.

بعلاوه، مطالعات نشان داد که سطح بالای ویتامین D با افزایش تحرک اسپرم ها نیز ارتباطی معنادار دارد.

ادامه دارد…

منبع: سایت هلث لاین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود