بازگشت به زندگی معمولی پس از کرونا

0 4,002

بسیاری از دانشمندان افزایش مجدد عفونت ویروسی کرونا و خیز موج بعدی آن را دارند، اما این‌بار تزریق واکسن‌ها امید برای کاهش گسترش مجدد را بیشتر کرده است.

خبرگزاری صدا و سيما، ویروس کرونا در ایالات‌متحده و سایر نقاط جهان هر روز در حال بیمارکردن و قربانی گرفتن از مردم است. با این حال، منحنی موارد بستری و مرگ و میر که قبلا به شدت شدید و ناخوشایند بود با سرعت محسوسی رو به زوال است. آیا می‌توان این وضعیت را شروعی برای پایان کرونا دانست؟

بسیاری از آمریکایی‌ها پس از یک سال که هجوم آمار‌های ناخوشایند تحت فشار بوده‌اند، احساس می‌کنند که تحقق وعده طولانی مدت ریشه‌کنی و پایان کرونا نزدیک است. اکنون اکثر دانشمندان معتقدند آمریکایی‌ها در برابر ویروس پیروز شده و بسیاری از جنبه‌های زندگی پیش از همه‌گیری خود را بازیابی می‌کنند. از ۲۱ مصاحبه انجام شده برای این مقاله، همگی خوشبین بودند که بدترین همه‌گیری چند دهه گذشته رو به پایان است. به گفته آنها، تابستان امسال زندگی ممکن است دوباره عادی شود.

اما اکثر این دانشمندان نگران آن هستند که شهروندان در آستانه پیروزی و خط پایان این ویروس، آن را دست‌کم گرفته و بار دیگر گرفتارش شوند. تاکنون دو واکسن در آمریکا مجوز تزریق دریافت کرده که روند واکسیناسیون آن‌ها رو به افزایش است. یک واکسن دیگر نیز در آستانه دریافت مجوز است.

اما نکته حائز اهمیت این است که هفته‌ها طول می‌کشد تا واکسیناسیون در میان همه اقشار جامعه انجام گیرد. اکنون ویروس سریعتر از آنچه انتظار می‌رود تغییر شکل داده و به چهره‌های مختلفی در بدن، سیستم ایمنی را دچار مشکل می‌کند. آخرین نمونه جهش ویروس در شهر نیویورک کشف شد و نسخه نگران کننده دیگری با سرعت بالایی در کالیفرنیا در حال انتشار است. دانشمندان می‌گویند یک نوع مسری که برای اولین بار در انگلیس کشف شده، تا پایان ماه مارس به «ویروس غالب» در ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

جاده بازگشت به زندگی معمول پر از ناشناخته‌هاست: واکسن‌ها در جلوگیری از گسترش ویروس تا چه حد خوب عمل می‌کنند؟ آیا جهش‌های ویروس با این واکسن‌ها خنثی می‌شود؟ سرعت ایمن سازی جهان با واکسن به چه سرعتی انجام می‌شود تا روند تکامل هرچه بیشتر ویروس متوقف شود؟ اما بزرگ‌ترین ابهام رفتار انسان است. آیا آمریکایی‌های ناامید از بازگشت به زندگی معمولی، باز هم ماسک می‌زنند و از خانواده و دوستان خود فاصله می‌گیرند؟ چه مدت جامعه می‌تواند مشاغل، ادارات و مدارس را بسته نگه دارد؟

به احتمال زیاد مرگ و میر ناشی از کرونا بار دیگر زیاد نمی‌شود و می‌توان این خوش‌بینی را داشت که بدترین وضعیت این همه‌گیری را پشت‌سر گذاشته‌ایم. اما اگر شهروندان تدابیر بهداشتی و مراقبتی را کنار گذاشته و محدودیت‌های تردد نیز لغو شود، احتمالا در هفته‌های آینده شاهد موج بعدی باشیم.

کاهشی که اکنون در تعداد مبتلایان و قربانیان شاهد هستیم واقعی است، اما می‌تواند روند نگران‌کننده عدم رعایت تدابیر بهداشتی را از چشم‌ها پنهان کند. ایالات متحده با ۵۰۰هزار مرگ و ابتلای بیش از ۲۸.۳ میلیون نفر به این بیماری، یک آمار وحشتناک را ثبت کرده است. بر اساس پایگاه داده‌ای که نیویورک‌تایمز نگهداری می‌کند، طی دو هفته گذشته میزان آلودگی‌های جدید ۳۵ درصد کاهش یافته، بستری‌شدن در بیمارستان ۳۱ درصد کاهش یافته و مرگ و میر ۱۶ درصد کاهش یافته است.

در هر نقطه‌ای از کشور، هرگاه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به درستی رعایت شده و مردم با فاصله اجتماعی در جامعه حاضر شدند در مدت زمان کوتاهی، موج بیماری رو به کاهشی شده است. بنابراین، پرواضح است که در کنار انجام واکسیناسیون، رفتار مردم است که تضمین می‌کند این ویروس برای همیشه از جوامع رخت بسته و زندگی به حالت قبل بازگردد یا خیر.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود