معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن

0 212
معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن

کاهنده قند خون و تمیز کننده معده و روده، نرم کننده سینه و خنک کننده می‌باشد. در ضمن برای اسید اوریک بالا، گُرگرفتگی، ورم صورت، یبوست، یرقان و قولنج بدن نیز مفید است. تخم آن نیز ضد سرفه، کاهنده تب و دفع کننده کرم‌ها از

معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن
معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن

 خیار چنبر

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucumis sativa var. flexuosus، نام فرانسه Concombre serpent و نام انگلیسی آن Snake melon می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خیار چمبر، خیار شنبر، خیار دراز، خیار سفید، قرع الخیش، خبارزه، چیمکانی، قومیا، ککری و بوصینی نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته.

مشخصات ظاهری میوه:

خیاری است دراز به طول حدود ۵۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، خمیده، سبز مایل به سفید، گاهی موارد تاب خورده و شیاردار و مخطخط می‌باشد. در ضمن تخم آن نیز درشت تر و درازتر از تخم خیار سبز است.

طبیعت:

از نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

میوه و تخم آن

نحوه مصرف:

معمولاً میوه‌ی رسیده به صورت خام مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

کاهنده قند خون و تمیز کننده معده و روده، نرم کننده سینه و خنک کننده می‌باشد. در ضمن برای اسید اوریک بالا، گُرگرفتگی، ورم صورت، یبوست، یرقان و قولنج بدن نیز مفید است. تخم آن نیز ضد سرفه، کاهنده تب و دفع کننده کرم‌ها از بدن خصوصاً کرم کدو و انگل‌ها می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از آب یا رنده شده آن به صورت ماسک، شفاف و لطیف کننده پوست صورت است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود