معرفی تودری یا قدومه شیرازی و خواص درمانی آن

0 295
معرفی تودری یا قدومه شیرازی و خواص درمانی آن

قدومه انواع مختلفی دارد که همه از یک خانواده می‌باشند ولی در جنس‌های متفاوتی قرار دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع آنها از جنس Sisymbrium که به فارسی به آن قدومه شیرازی یا

معرفی تودری یا قدومه شیرازی و خواص درمانی آن
معرفی تودری یا قدومه شیرازی و خواص درمانی آن

 تودری - قدومه شیرازی

نویسنده: صمصام صانعی
قدومه انواع مختلفی دارد که همه از یک خانواده می‌باشند ولی در جنس‌های متفاوتی قرار دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع آنها از جنس Sisymbrium که به فارسی به آن قدومه شیرازی یا تودری می‌گویند اشاره شده است.

نام علمی:

Sisymbrium officinale Scop.، نام فرانسه گیاه Velaret و نام انگلیسی آن Hedge mustard می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، تودری، قدومه شیرازی، قدومه، بذر الخمخم، بذر الهوه، قصیصه و توذریج نامیده شده است. در بعضی از کتب طب سنتی به آن خاکشیر درشت نیز گفته شده است.

تیره گیاه:

شب‌بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و شاخه‌های آن کم و شکننده می‌باشند. برگ‌های آن دارای بریدگی‌های عمیق و نامنظم و گل‌های آن کوچک و زرد رنگ که در انتهای شاخه ظاهر می‌شوند. میوه‌اش غلافی شکل و در حالت رسیده قرمز رنگ است و محتوای میوه تعدادی دانه‌ی کوچکتر از عدس، کروی شکل، کمی پهن و به رنگ سرخ، زرد و یا سفید می‌باشد که بیشتر به رنگ سرخِ مایل به سفیدی هستند.

طبیعت دانه (قدومه):

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی انتشار دارد. در ایران نیز بیشتر در استان‌های شمالی، لرستان و اصفهان می‌روید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در دانه (قدومه):
موسیلاژ، لسیتین، گلوکوسینولیت و ویتامین C در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه (قدومه)

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده، ضماد و یا خیسانده در آب ولرم استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

رفع کننده سرفه‌های خشک و خونی و برطرف یا قطع کننده اخلاط لزج سینه و ریه، نرم کننده سینه، حلق و حنجره و صاف کننده صدا، ضد سرماخوردگی و ملین، هضم کننده غذا و همراه با رژیم غذایی چاق کننده، خارج کننده سموم از بدن و بازکننده رنگ و رخسار می‌باشد. در ضمن برای گلودرد نیز مفید است. در استعمال خارجی به صورت ضماد تحلیل برنده ورم زیر چشم و محلل ورم‌های سفت از قبیل ورم‌های پشت گوش، پستان و بیضه‌ها است. در ضمن برای مداحان و آوازه‌خوانان جهت صاف شدن صدایشان دارویی بسیار مؤثر می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف قدومه سبب بروز اختلالات تیروئیدی می‌شود و اشخاص تیروئیدی از مصرف آن باید خودداری کنند. در ضمن مصرف زیاد دانه‌های خشک قدومه سبب انسداد سریع روده‌ها می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود