معرفی تخم شوید و خواص درمانی آن

0 236
معرفی تخم شوید و خواص درمانی آن

چاق کننده و انرژی‌زا، شیرافزا و کاهنده فشار خون، آرام‌بخش و بادشکن، تقویت کننده معده و ضد اسپاسم و دل درد، بازکننده گرفتگی‌ها و ادرارآور، ضد استفراغ و آرام کننده می‌باشد.

معرفی تخم شوید و خواص درمانی آن
معرفی تخم شوید و خواص درمانی آن

 تخم شوید

نویسنده: صمصام صانعی
نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی، تخم شِوِد و کرابیه نام برده شده است.

مشخصات ظاهری تخم شوید:

معطر، تخم مرغی شکل، مسطح، دارای سه خط طولی برجسته، بالدار، به طور تقریبی ۴ میلی‌متر و عرض تقریبی ۳ میلی‌متر و رنگ آن قهوه‌ای روشن می‌باشد.

بیشتر بخوانید: شوید(Dill)

 

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن بسیار گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایی:

ماده‌ی رزینی، اسانس روغنی فرّار شامل لیمونن، آنتول، کتون و کاروون، یک ماده‌ی چرب و غیره در آن تشخیص داده شده است.

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

چاق کننده و انرژی‌زا، شیرافزا و کاهنده فشار خون، آرام‌بخش و بادشکن، تقویت کننده معده و ضد اسپاسم و دل درد، بازکننده گرفتگی‌ها و ادرارآور، ضد استفراغ و آرام کننده می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف آن تضعیف کننده قوه باه می‌باشد و تقریباً تولید اسپرم را قطع نموده و قدرت بینایی را در شخص کم می‌کند. در ضمن برای اشخاصی که مزاجشان گرم است نیز مضر است. در ضمن برای سوءهاضمه، قولنج شکم، بی‌خوابی، تنگی نفس، قاعدگی دردناک، بوی بد دهان، تشنج، درد و سوزش معده، سکسکه، خروپف کردن در خواب و بیماری‌های دستگاه تناسلی نیز مفید است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف آن تضعیف کننده قوه باه می‌باشد و تقریباً تولید اسپرم را قطع نموده و قدرت بینایی را در شخص کم می‌کند. در ضمن برای اشخاصی که مزاجشان گرم است نیز مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود