دشت ارژن

0 4,204

همه ما انسان ها به طبیعت نیاز داریم. زمانی که بی حالی بر بدن و روح مان چیره می شود بهترین گزینه ای که می تواند کیف مان را کوک کند سفر به دامان طبیعت است. خوشبختانه کشور ما جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی در دل خود دارد که اگر بخواهیم برای هر کدام شان چند روز وقت بگذاریم چند سالی طول می کشد تا همه شان را از نزدیک ببینیم و زیبایی هایشان را به تماشا بنشینیم. در کنار کوه های سر به فلک کشیده و رودهایی که از دل این کوه ها می جوشند، دشت های سرسبزی جلوه گری می کنند که دیدن شان خالی از لطف نخواهد بود. گاهی یک سفر چند روزه به دشت های سرسبز کشورمان می تواند انرژی بخش شود و به هیجان انگیزترین خاطره زندگی مان بدل گردد.
اگر بخواهیم  نام تمامی دشت های ایران را بشمریم قطعاً با کمبود زمان رو به رو خواهیم شد اما در میان همه دشت هایی که در گوشه و کنار ایران خودنمایی می کنند دشتی به نام دشت ارژن وجود دارد که در کنار ارتفاعات جنوبی زاگرس جا خوش کرده است. در این مقاله قصد داریم کمی درباره این دشت حرف بزنیم و ببینیم چه جاذبه هایی در کنار این دشت در انتظار حضور ما هستند و با سفر به این منطقه با چه امکاناتی رو به رو خواهیم شد.

دشت ارژن در شیراز

 

مکان های دیدنی شیراز – این مکان ها را به تفکیک در دسته بندی های جداگانه مطالعه می کنید.

دشت ارژن کجاست؟

دشت ارژن که گاه آن را دشت ارزن نیز می نامند در شیراز و مابین شیراز و کازرون قرار گرفته است. کافی است خودتان را به دامنه های کوه زاگرس برسانید و  در کنار ارتفاعات جنوبی آن قرار بگیرید. این بخش از زاگرس را به اسم زاگرس فارس هم می شناسند که منطقه بسیار دیدنی و خوش آب و هوایی است. آثار باستانی و کتبیه های معروف تنگ شاپور نیز در شمال غربی این دشت قرار گرفته است. زمانی که پایتان را روی چمنزارهای سرسبز این دشت می گذارید زیبایی های طبیعت مسحورتان می کند. پای پیاده در این دشت حرکت کنید تا نرمش علف های سرسبز و صدای باد در دل و جان تان ریشه کند.

دشت ارژن در شیراز

چه حیواناتی در دشت ارژن زیست می کنند؟

چند سال پیش دشت ارژن میزبان گونه های حیوانی مختلفی همچون شیر، آهو و گوزن ایرانی بود که به دلیل از بین رفتن نیزارهایی که در اطراف دریاچه وجود دارد زاد و ولدشان با مشکل مواجه شد و نسل شان در حال انقراض است. چند سال پیش بود که برخی از منابع از انتقال گونه های شیر ایرانی به این منطقه خبر دادند اما مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد که هنوز برنامه عملیاتی برای اینکار تدوین نشده است.

دشت ارژن در شیراز

بهترین زمان سفر به دشت ارژن

از اواسط فروردین تا میانه های اردیبهشت لاله های واژگون بسیار زیبایی در این دشت می روید که قطعاً دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود. گردشگران، شیراز را با آب و هوای بهاری اش می شناسند. اگر دوست دارید بوی نارنج ها را در شیراز با جان و دل تان لمس کنید و از زیبایی های طبیعت اش نیز بهره ببرید بهترین زمان برای سفر به این شهر و بازدید از جاذبه هایی همچون دشت ارژن فصل بهار خواهد بود. اما یادتان باشد که برای سفر هیچ محدودیتی وجود ندارد. این شما هستید که باید تعیین کنید چه زمانی دوست دارید سفر بروید و چگونه سفر کنید.

دشت ارژن در شیراز

بازارچه های دشت ارژن

روستای ارژن به دلیل بازارچه های محلی که در خود دارد در میان گردشگران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که با تور شیراز به این شهر سفر می کنید و سری به دشت ارژن می زنید هیچ چیز به اندازه گشت و گذار در بازارچه های آن هیجان انگیز و دلچسب نخواهد بود. در این بازارچه ها می توانید انواع مختلفی از خوراکی ها و محصولات متنوع را بیابید و شوق سفرتان را دو چندان نمایید. از جمله محصولاتی که در این بازارچه به فروش می رسند می توان به ترشی، لواشک، میوه، سیر، قره قورت های خوشمزه اشاره کرد.

بازارچه دشت ارژن در شیراز

جاذبه های اطراف دشت ارژن

این دشت جاذبه های منحصر به فردی در خود دارد که هر کدامشان به تنهایی می توانند منطقه ای را به زیباترین نقطه روی زمین تبدیل کنند. در کنار چمنزارهای زیبا و آب و هوای مطبوع این دشت جاذبه های تاریخی و طبیعی دیگری هم خواهید دید که بازدید از آن ها می تواند حال و هوایتان را بیشتر از قبل تغییر دهد. بیایید این جاذبه ها را به طور مختصر با هم مرور کنیم.

آبشار ارژن

اگر از محلی ها اسم این آبشار را بپرسید به شما می گویند که اسمش چرونیز است. این آبشار از میان صخره های بلند بالایی که در اطراف دشت وجود دارد به طرف پایین سرازیر می شود و صدایش روح و جان هر انسانی را به آرامش می رساند. اگر تصمیم گرفتید در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید باید خودتان را برای دیدن ملکه های یخی هم آماده نمایید. در فصل سرد سال، آبشار با تکه های یخی تزیین می شود و چهره بسیار زیبایی به آن می بخشد.

ابشار دشت ارژن در شیراز

دریاچه و تالاب ارژن

در میان علف زارهای دشت ارژن باز هم می توان ردپای آب را پیدا کرد. دریاچه و تالابی که در این ناحیه واقع شده است آن را بیش از پیش جذاب می سازد. این دریاچه آب شیرین بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان را تامین می کند. تالاب ارژن نیز با نیزارهای بلندی پوشیده شده است و چهره ویژه ای به این منطقه می بخشد. علاوه بر جاذبه های طبیعی که دشت ارژن را به زیباترین و البته منحصر به فردترین دشت شیراز تبدیل کرده است، جاذبه های تاریخی متعددی نیز در نزدیکی های آن به چشم می خورد.
کافیست 65 کیلومتر از دریاچه ارژن فاصله بگیرید و خودتان را به شهر باستانی بیشاپور برسانید. اگر اهل مطالعه کتاب های تاریخی باشید حتماً می دانید که این شهر تاریخی از دوران ساسانیان به جای مانده و میزبان سنگ نوشته ها و نقش های برجسته ای است. بعد از اینکه شهر بیشاپور را کاوش کردید و با آثار تاریخی اش آشنا شدید سری به غار شاپور بزنید. در بخش ورودی غار مجسمه شاپور یکم قرار گرفته است که دسترنج هنرمندان ایرانی است.

دریاچه دشت ارژن در شیراز

حرف آخر
شاید ما خوشبخت ترین انسان های روی زمین باشیم که در کشوری با این همه جاذبه طبیعی و تاریخی متولد شده ایم. مگر می شود با وجود این همه نعمت شکرگزار خدا نبود؟ هر وقت که حوصله تان سر رفت و مشغله های زندگی انرژیتان را تقلیل داد، چمدان تان را ببندید و خودتان را به طبیعت بسپارید. دشت ارژن در شیراز می تواند مقصد بعدی تان برای سفر باشد. فقط قبل از هر کاری سایت های مربوط به هواشناسی دشت ارژن را بررسی کنید تا مطمئن شوید هوا برای مسافرت به این ناحیه خوب است. همانطور که در این مقاله بیان کردیم این دشت جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی دارد و بازدید از آن ها می تواند برایتان بسیار لذت بخش باشد. در کنار همه این موارد خرید از بازارچه های محلی نیز به رونق کسب وکار اهالی کمک می کرده و چمدان شما را هم از سوغاتی خوشمزه و رنگارنگ پر می‌کند.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود