پایتخت ارمنستان

0 3,888

شهر زیبای ایروان، پایتخت کشور اروپایی ارمنستان بوده که در جوار رود هراز دان و در فاصله ۲۳ کیلومتری تا مرز ترکیه قرار گرفته است. برای اولین بار نام شهر ایروان در سال ۶۷۰ میلادی در تاریخ آمده است اما شواهد باستانی نشان می ‌دهد که حیات بشری در هزاره ششم فصل سوم از میلاد نیز در این سرزمین وجود داشته است.
این شهر مدرن و بسیار زیبا از تپه ها و دره های عمیق رود هراز دان سر برافراشته و قله های آتشفشانی نظیر آراگاتس و آژاداهاک و همین طور رشته کوه های آرارات دور تا دور این شهر کشیده شده است. موقعیت جغرافیایی عالی و سرزمین جذاب از نظر زیبایی های طبیعی باعث شده تا ایروان به یکی از زیباترین شهرهای کشور ارمنستان تبدیل شود.  در سال ۱۹۱۹ و با ساخت دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی بسیاری در ایروان، این شهر تبدیل به یک شهر علمی و فرهنگی شد و امروزه آکادمی علوم ارمنستان یکی از برجسته‌ ترین موسسات تحقیقاتی در کشور می باشد.  در ایروان گنجینه مانداتاران، که یکی از ارزشمند ترین مجموعه های نسخ خطی باستانی است، قرار دارد و شما می توانید در این شهر رویایی موزه ها و سالن های تئاتر بسیار زیادی را پیدا کند.

پایتخت ایروان

تاریخچه کشور ارمنستان

ایروان شهری باستانی و تاریخی است که تاریخ آن را می تواند از دژ اربونی ارمنستان در سال 728 پیش از میلاد تا به امروز محاسبه کرد. ریشه اسم ایروان نیز برگرفته از نام همین دژ می باشد. در واقع تاریخچه شهر ایروان را می توان به 29 سال قبل از پیدایش رم نسبت داد . پیش از این، یونان باستان نقش بسیار مهمی در رابطه با ثبات زندگی و سیاست در ارمنستان ایفا می کرده است، زیرا در آن زمان ایروان موقعیت عالی و دقیقی بر سر مسیر کاروان‌ های تجاری داشته و همین مسئله باعث شده بود تا این شهر با وجود این که پایتخت ارمنستان در آن زمان نبود، به عنوان یکی از شهرهای مهم شناخته شود.
ایروان در قرن 11 تا 18 میلادی
در قرن یازدهم تا هفدهم میلادی، این شهر مورد حمله و هجوم اعراب و امپراطوری سلجوقی قرار گرفت و همین حملات باعث شدند تا این شهر آسیب بسیار زیادی دیده و مسیر پیشرفت آن کند شود، البته این حملات باعث نشد تا پیشرفت شهر ایروان متوقف شود. در فواصل قرن پانزدهم تا هیجدهم نیز ایروان از غارت امپراطوری عثمانی و ایران در امان نبود و در طی این چند قرن، این شهر نزدیک به 14 بار بین این دو امپراطوری دست به دست شد و هر بار ویرانی های سنگینی به این شهر وارد گشت. یکی از مهم ترین حملات صورت گرفته به ایروان در زمان پادشاه صفوی، یعنی شاه عباس اول بود که در سال 1604 با تسخیر این شهر توسط ایرانیان، آسیب زیادی به شهر ایروان وارد شد و در سال 1679 نیز یک زلزله بسیار بزرگ باعث تخریب این شهر گشت.

پایتخت ایروان

عهدنامه ترکمنچای و تاثیر آن بر رشد شهر ایروان

پس از معاهده ترکمنچای، تحولی شگرف در این شهر صورت گرفت و پس از آن نیز در سال 1920 این شهر به عنوان پایتخت ارمنستان انتخاب شد. در سال 1930 پروژه های ساخت و ساز بسیار زیادی در این شهر آغاز شد و همین مسئله باعث رشد و شکوفایی شهر ایروان گشت. یکی از افرادی که با معماری خاص خود توانست ایروان را متحول کند، الکاسندر تامانیان بود که از آن به عنوان پدر ایروان مدرن نام می برند. او با هنر خلاقانه خود توانست تحول اساسی در معماری شهر ایروان دهد.

عهدنامه ترکمنچای

 

جاهای دیدنی ایروان – در این لینک لیستی از جاهای دیدنی ایروان قرار دارد.

پایتخت کشور ارمنستان کجاست؟

ایروان پایتخت و بزرگترین شهر کشور ارمنستان است. این شهر مرکز اداری، فرهنگی، صنعتی و… در کشور ارمنستان می باشد. شهر ایروان توسط یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده است و این شهر جز شهرهای قاره اروپا به حساب می آید. از نظر جغرافیایی این شهر در غرب کشور ارمنستان واقع شده است. مساحت آن 223 کیلومتر مربع بوده و ارتفاع آن 989 متر از سطح دریا است. مذهب رسمی در این شهر کلیسای حواری ارمنی است و مردم این شهر به زبان ارمنی صحبت می کنند.

اطلاعات کلی شهر ایروان

شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان، به دلیل نزدیکی به کشور ایران و جاذبه های گردشگری بسیار زیاد، به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد توریستی گردشگران ایرانی محسوب می شود. این کشور تاریخچه بسیار کهنی داشته و امروزه جایگاه خاصی را در بین شهرهای جهان به دست آورده است. با وجود این که ایروان پایتخت کشور ارمنستان است، با این حال این شهر به هیچ عنوان بزرگ نیست و وسعت چندانی ندارد و به نسبت شهرهای کشور ایران مثل تهران و مشهد، ایروان یک شهر بسیار کوچک محسوب می شود. ایروان شهر گرانی نیست و شما برای اقامت در آن نیازی نیست تا نگران هزینه ها باشید. شما می توانید در ایران لیست انواع هتل های موجود در ایروان را با رنج های قیمتی مختلفی مشاهده کرده و با توجه به بودجه خود اقدام به رزرو هتل در ایروان کنید. علاوه بر هتل در ایروان، هاستل و سوئیت های مختلفی نیز در این شهر وجود دارد که می توانید با اقامت در آن ها، هزینه های اقامت خود را به طرز چشم گیری کاهش دهید.

پایتخت ایروان

آب و هوای ایروان

ایروان دارای یک شرایط آب و هوایی همچون تاریخچه این شهر خاص است چرا که در آن می توانید تابستان های طولانی و زمستان های کوتاه اما سرد و برفی را مشاهده کنید. موقعیت جغرافیایی شهر و فاصله آن از دریا، همین طور احاطه شدن این شهر توسط رشته کوه ها باعث شده تا معمولا تابستان های ایروان بسیار گرم باشد، تا جایی که در ماه اوت درجه هوا به ۴۰ درجه سانتی‌ گراد رسیده و همین طور در زمستان ها نیز با هوای بسیار سرد و بارش سنگین برف مواجه باشیم.
سرما و بارش برف باعث می ‌شود تا در ماه ژانویه دمای شهر ایروان به منفی ۱۵ درجه سانتی ‌گراد و یا پایین تر از آن نیز رسیده و شرایط آب و هوایی عجیبی در این شهر ایجاد شود.
از نظر بارندگی شهر ایروان وضعیت خوبی ندارد، میزان بارش در این شهر بسیار کم است و این میزان حدودا ۳۱۸ میلیمتر در سال براورد می شود. این شهر در طول سال به صورت معمول ۲۷۰۰ ساعت تابش نور خورشید را دارد که همین مسئله باعث شده تا شاهد گرمای نسبی در شهر ایروان باشیم. در میان تمامی شهرهای موجود در اروپا، ایروان شاهد بیشترین تغییر در میانگین آب و هوا است، به طوری که در فصل تابستان با گرمای بسیار زیادی در شهر و در فصل زمستان نیز با سرمای سنگین رو به رو هستیم.

پایتخت ایروان

دانستنی های ایروان

برای آن که در شهر ایروان بتوانید بدون مشکل زندگی کنید و چند وقتی که در این شهر مهمان هستید، سفر بی دردسری داشته باشید، لازم است تا اطلاعات مهمی که لازم است را پیش از سفر مطالعه کنید. در وهله اول شما باید شماره تلفن های ضروری ایروان را داشته باشید تا در صورت مشکل بتوانید به سرعت، مشکل خود را برطرف کنید.
•    آتش نشانی : 101
•    پلیس : 102
•    خدمات اضطراری : 103
•    خدمات گاز اضطراری : 104
•    اپراتور تماس راه دور : 105
•    اپراتور تماس داخل ارمنستان : 107
•    شهرداری : 108
•    اطلاعات تماس مستقیم : 109
•    اپراتور اعلام ساعت : 110
•    اطلاعات راه آهن : 184
•    اطلاعات فرودگاه : 187
•    مرکز اطلاعات گردشگری : 542303
از دیگر دانستی هایی که باید در مورد شهر ایروان بدانید، حمل و نقل بین شهری در آن است. شما برای حمل و نقل بین شهری در کشور ارمنستان می توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کنید. این وسایل نقلیه عبارتند از:
•    هواپیما
•    مینی بوس
•    تاکسی
•    قطار
•    اتومبیل
•    اتوبوس
برای حمل و نقل درون شهری نیز وسایل مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. این وسایل حمل و نقل درون شهری عبارتند از:
•    مترو
•    مینی بوس
•    اتوبوس
•    اتوبوس برقی
هزینه های سفر به ایروان
سفر به کشور ارمنستان و شهر ایروان به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید با هزینه بسیار کمی از رستوران ها، هتل ها، حمل و نقل عمومی و… در این شهر استفاده کنید.

اگر بخواهیم به بهترین هتل های ایروان اشاره کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    هتل متروپل | Hotel Metropol
•    هتل آنی پلازا | Ani Plaza Hotel

 

درباره ارمنستان – در این لینک می توانید درباره ارمنستان مطالب مفیدی مطالعه کنید.

واحد اصلی پول ارمنستان درام است که از درهم گرفته شده است. سکه های ارمنستان شامل 10 درام، 20 درام، 30 درام، 100 درام و 500 درام بوده و اسکناس های این کشور نیز از 1000 درام شروع می شود. در شهر ایروان شما می توانید با استفاده از اتوبوس به درون شهر رفته و از بخش های مختلف و قسمت های دیگر ایروان بازدید کنید. هزینه استفاده از اتوبوس در شهر ایروان 100 درام و هزینه استفاده از اتوبوس برقی نیز 150 درام است. مترو یکی از به صرفه ترین و در عین حال مدرن ترین وسایل حمل و نقل در شهر ایروان است. هزینه استفاده از سیستم مترو در شهر ایروان 10 درام می باشد. مترو شهر ایروان تنها یک خط با 10 ایستگاه دارد و به دلیل کم بودن ایستگاه ها، بسیاری از مردم از روش های دیگری برای حمل و نقل درون شهری استفاده می کنند و همین مسئله باعث شده تا دولت در متروهای ایروان، اینترنت رایگان را ارائه دهد.

حمل و نقل در ایروان

هزینه خورد و خوراک نیز در کشور ارمنستان و شهر ایروان زیاد نیست و شما می توانید یک وعده غذا را در رستوران های ارمنی با قیمت 3000 درام نوش جان کنید. قیمت منوهای مک دونالد نیز در شهر ایروان بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید با 2500 درام، ساندویچ مورد نظر خود را در مک دونالد سفارش دهید. اگر به دنبال یک غذای ایرانی در ایروان هستید، می توانید به سراغ رستوران ایرانی شیروان | Shirvan Persian Restaurant رفته و از غذاهای خوشمزه ایرانی در این رستوران استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری ایروان

تور ارمنستان و علی الخصوص تور ایروان همواره بین ایرانیان بسیار محبوب بوده و هستند. شهر ایروان جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد اما در این بخش قصد داریم تا یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایروان که ما ایرانیان از آن بی اطلاع هستیم را به شما معرفی کنیم. این جاذبه ها در واقع مناسبت ها و رویدادهایی است که در طول سال در شهر ایروان برگزار می شود.

فستیوال دلمه: دلمه یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی در کشور ارمنستان است. این غذای لذیذ در واقع گوشت چرخ کرده ای است که در برگ درخت مو پیچیده می شود. این فستیوال جذاب هر ساله در 16 ماه مه و در منطقه آرماویر برگزار می شود و هدف از این فستیوال آشنایی مردم با این غذای سنتی ارمنی می باشد.

فستیوال دلمه ارمنستان

فستیوال فرش: فرش های ارمنی همواره جایگاه ویژه ای در جهان دارند و همین موضوع باعث شده تا شاهد برگزاری فستیوال فرش در کشور ارمنستان و شهر ایروان باشیم. این فستیوال هیجان انگیز در دومین شنبه ماه اوت در 100 کیلومتری ایروان برگزار می شود.

جشنواره باربکیو: باربکیو یک وسیله برای کباب کردن گوشت است و در سراسر جهان از این وسیله استفاده می شود. نکته بسیار مهم آن است که در کشور ارمنستان، گوشت با دستور العمل خاصی طبخ می شود و همین مسئله باعث شده تا کباب های ارمنستان بسیار خوشمزه تر و خاص تر از سایر نقاط جهان شود.
سالانه در جشنواره باربکیو آشپزان حرفه ای و آماتور از سراسر کشور به 145 کیلومتری ایروان می آیند تا این جشنواره هیجان انگیز را برگزار کنند. در این جشنواره بیش از 40 نوع کباب پخته می شود.

جشنواره فیلم زردآلو طلایی: اگر به سینما علاقه مند هستید، می توانید هر ساله به ایروان آمده و در جشنواره زرد آلوی طلایی ایروان حضور داشته باشید. در این جشنواره هر ساله بیش از 120 فیلم در ژانرهای مختلف با یکدیگر رقابت می کنند تا جوایز مختلف جشنواره فیلم زردآلو طلایی را برنده شوند.

جشنواره های ارمنستان

به جز فستیوال های هیجان انگیز، شما می توانید به سراغ جاذبه های گردشگری مختلف این شهر نظیر میدان جمهوری ایروان ، کاسکاد، خانه اپرا، مجسمه مادر، پارک عشاق ، موزه گالری ملی ارمنستان و… رفته و از این جاذبه های گردشگری بسیار زیاد دیدن کنید. اگر به دنبال یک مسجد هستید می توانید به سراغ مسجد کبود ارمنستان رفته و از آن بازدید کنید. این مسجد بسیار زیبا در سال های 1375 تا 1379 در ارمنستان توسط معماران ایرانی بازسازی شد و امروزه گردشگران بسیار زیادی به سراغ این مسجد زیبا می آیند تا از آن دیدن کنند.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود