کاخ سفید

0 299

اگر اهل اخبار سیاسی و تماشای تلویزیون باشید، حتما روزانه بارها اسم کاخ سفید را شنیده اید، کاخ سفید در واقع محل کار و اقامت رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا بوده و در ایالت واشنگتن دی سی قرار دارد. درست است که این کاخ دارای موقعیت خاص و سیاسی می باشد، اما به جرات می توان گفت که از نظر معماری یکی از زیباترین کاخ های جهان بوده و دارای تاریخ پر فراز و نشیبی می باشد. اگر شما نیز کنجکاوید که اطلاعات جالبی درباره کاخ سفید واشنگتن بدانید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه کاخ سفید

ساخت عمارت کاخ سفید در تاریخ 3 اکتبر سال 1792 آغاز شده و بعد از حدود 8 سال در تاریخ اول نوامبر سال 1800 میلادی فرآیند ساخت این بنا تکمیل شد. یک سال بعد یعنی در سال 1801 میلادی توماس جفرسون به عنوان دومین رئیس جمهوری که در کاخ سفید اقامت می کرد، به این کاخ نقل مکان کرد. وی سومین رئیس جمهور آمریکا و یکی از بنیانگذاران اصلی ایالت متحده آمریکا بوده و تا سال 1809 میلادی در کاخ سفید اقامت داشت.

 

اقامت در کاخ سفید اما نصیب رئیس جمهور بعدی نشد، چرا که این کاخ در سال 1814 و در گیر و دار جنگ سال 1812 بین آمریکا و بریتانیا آتش گرفت. در راستای این اتفاق که بخشی از پروژه به آتش کشیدن واشنگتن بود، نمای بیرونی عمارت آسیب کمی دید اما قسمت های داخلی آن به کلی ویران شد.

 

بازسازی کاخ سفید

مرمت و بازسازی کاخ سفید بلافاصله آغاز شد و فرآیند آن حدود 3 سال طول کشید. پس از آن در سال 1817 رئیس جمهور جیمز مونرو، پنجمین رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید اقامت گزید. اما همچنان توسعه ساخت و ساز در این کاخ ادامه یافت و طی آن ایوان جنوبی در سال 1824 و ایوان شمالی در سال 1829 ساخته شد. پس از آن نیز کاخ سفید بارها بازسازی شد و بنای آن گسترش یافت تا در نهایت به شکل امروزی در آمد.

نامگذاری کاخ سفید

این عمارت در ابتدا قصر ریاست جمهوری نام داشت، اما بعدها یعنی زمانی که برای از بین بردن آثار سوختگی در نمای ظاهری بنا از رنگ سفید استفاده کردند این عمارت، کاخ سفید (The White House) نام گرفت. البته این تنها یکی از روایت های نقل شده بوده و ممکن است پایه و اساس نداشته باشد، چرا که از همان ابتدا این کاخ به رنگ سفید ساخته شده بود!
نظریه دیگری که برای نامگذاری کاخ سفید مطرح می شود، مربوط می شود به استفاده از این نام روی سرنامه های رسمی زمان ریاست جمهوری فرانکلین دلانو روزولت. در آن زمان نام رسمی کاخ سفید، عمارت هیئت اجرایی بود.

 

معماری کاخ سفید

کاخ سفید توسط یک معمار ایرلندی به نام جیمز هوبان (James Hoban) ساخته شده که در طراحی آن از معماری نئوکلاسیک (یکی از سبک های معماری رایج در اروپا) بهره برده است. علاوه بر جیمز هوبان افراد دیگری نیز از جمله جیمز مونرو، پیر شارل لوفان و ویلیام تورنتون نیز در ساخت این بنا مشارکت داشتند.
ساختمان کاخ سفید امروزه از سه قسمت مجزا شامل بال غربی (The West Wing)، بال شرقی (The East Wing) و اقامتگاه رئیس جمهور در مرکز تشکیل می شود. زیر بنای این ساختمان دارای زمینی به وسعت 5100 مترمربع می باشد. کاخ سفید مجموعا دارای 6 طبقه (طبقه همکف، طبقه کشور، طبقه دوم، طبقه سوم و دو طبقه زیرزمین)، 132 اتاق، 35 سرویس بهداشتی، 8 راه پله، 3 آسانسور، 412 در، 147 پنجره و 28 شومینه می باشد. جالب است بدانید که در این کاخ روزانه 6 سرآشپز به صورت تمام وقت برای ساکنین و میهمانان کاخ غذا تهیه می کنند و جالب تر این که کاخ سفید با وجود برخورداری از جایگاه بسیار ویژه، روزانه حدود 5 هزار بازدید کننده دارد.

 

بال غربی کاخ سفید

یکی از بخش های اصلی کاخ سفید، بال غربی آن است که دفتر کار بیضی شکل جمهور در آن قرار دارد. اتاق هیئت دولت و دفتر کارمندان بالا رتبه با ظرفیت 50 نفر نیز در این بخش از کاخ قرار دارد. اتاق هیئت دولت، محلی است که ملاقات های رئیس جمهور با هیئت دولت در آن جا برگزار می شود.

 

بال شرقی کاخ سفید

اتاق شرقی در طبقه اول کاخ در شاخه شرقی آن قرار دارد. این اتاق در واقع بزرگ ترین اتاق در منزل رئیس جمهور بوده و اغلب محل برگزاری رویدادها و کنفرانس های رسمی در کاخ سفید می باشد. بال شرقی دارای یک دفتر اضافی نیز می باشد که در سال 1942 میلادی به این عمارت اضافه شده است.

پناهگاه کاخ سفید

نکته جالب درباره شاخه شرقی کاخ سفید این است که در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه زیرزمینی برای مواقع اضطراری در جنگ استفاده می شد. بعدها این پناهگاه مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری نامیده شد.

آدرس کاخ سفید

این کاخ در مرکز ایالت واشنگتن دی سی آمریکا قرار گرفته و تا مرکز شهر حدود 0.7 مایل (1.2 کیلومتر) معادل 5 دقیقه مسافت با ماشین فاصله دارد.
– دسترسی به کاخ سفید با مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به کاخ سفید، ایستگاه مرکزی مترو (Metro Center Station) بوده و با آن حدود 9 دقیقه پیاده فاصله دارد.
دسترسی به کاخ سفید با اتوبوس: نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به کاخ سفید در فاصله 2 مایلی از کاخ سفید قرار دارد.
آدرس دقیق کاخ سفید: ایالات متحده آمریکا، واشنگتن، خیابان پنسیلوانیا، پلاک 1600

The White House Address: 1600 Pennsylvania Ave NW, Washington, DC 20500, United States

 

بازدید از کاخ سفید

کاخ سفید تنها اقامتگاه خصوصی ریاست جمهوری در جهان است که مردم و گردشگران می توانند به طور رایگان از آن بازدید کنند، البته بازدیدکنندگان قبل از بازدید باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهند.

 

حقایق جالب درباره کاخ سفید واشنگتن

مطالبی که تاکنون گفتیم، تنها اطلاعات بسیاری کلی درباره تاریخچه یا معماری ساختمان کاخ سفید بوده است. اما چیزی که نظر جهانیان را جلب کرده اتفاقات و حقایق ناگفته در رابطه با این کاخ معروف است. ما در اینجا لیستی از حقایق جالب و در برخی موارد، عجیب درباره این کاخ را تهیه کرده ایم و در اختیار شما قرار خواهیم داد، بدین منظور همراه ما باشید.

✻✻✻

✱ 4 میلیون دلار برای ساخت کاخ سفید!

ساخت کاخ سفید 8 سال زمان برده و در آن زمان حدود 230 هزار دلار هزینه داشته که با احتساب تورم سالیانه این مبلغ به نرخ امروز حدود 4 میلیون دلار می باشد.

✻✻✻

✱ جرج واشنگتن هرگز در کاخ سفید اقامت نکرد…

با وجود اینکه جرج واشنگتن George Washington (اولین رئیس جمهور آمریکا) کاخ سفید را برای زندگی انتخاب کرد، اما هیچگاه پای او به کاخ سفید باز نشد و یک سال قبل از آن که ساخت کاخ سفید تکمیل شود، از دنیا رفت. به همین خاطر اولین رئیس جمهوری که به کاخ سفید نقل مکان کرد، دومین رئیس جمهور آمریکا جان آدامز (John Adams) به همراه همسرش ابیگیل (Abigail Adams) بودند.

✻✻✻

✱ تئودور روزولت، رئیس جمهور جودوکار کاخ سفید

تئودور روزولت یکی از معروف ترین رئیس جمهورهای آمریکا در طول تاریخ بوده که بسیار به مشت زنی و جودو علاقه داشته، به همین خاطر در زیرزمین کاخ یک زمین مخصوص با تشک های تمرینی تاسیس کرد و با افرادی همچون جان سولیوان و وزیر سوئیس مبارزه می کرد.

✻✻✻

✱ کاخ سفید 33 سال آب لوله کشی نداشت!

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما کاخ سفید هم تا سال 1833 آب لوله کشی نداشت. یعنی حدود 187 سال پیش در زمان ریاست جمهوری آندرو جکسون (Andrew Jackson) این عمارت به آب لوله کشی مجهز شد!

 

 

✱ کاخ سفید، بزرگترین عمارت در ایالت متحده

کاخ سفید با 52 متر طول و 26 متر عرض، به مدت 60 سال بزرگترین عمارت در ایالت متحده آمریکا شناخته می شد.

✻✻✻

✱ مسیر ویلچر برای رئیس جمهور معلول آمریکا

تنها رئیس جمهور معلول در تاریخ آمریکا، فرانکلین دی روزولت (Franklin D. Roosevelt) بود که یک استخر در داخل ساختمان کاخ بنا کرد و بعد از آن هم جرالد فورد (Gerald Ford) یک استخر در فضای بیرونی کاخ بنا کرد.

✻✻✻

✱ 12 ساعت زمان برای جابجایی روسای جمهور

یکی از قانون های عجیبی که در کاخ سفید وجود دارد این است که بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید، کارکنان کاخ فقط 12 ساعت فرصت دارند که اقدامات مربوط به جابجایی وسایل رئیس جمهور جدید را انجام دهند.

 

 

✱ برگزاری تورهای گردشگری کاخ سفید

کاخ سفید تنها خانه خصوصی سران دولتی یک کشور است که مردم اجازه دارند به صورت رایگان از آن بازدید کنند و در واقع تور های گردشگری مخصوص برای بازدید از آن برگزار می شود.

✻✻✻

✱ کاخ سفید به دست بردگان ساخته شد!

کاخ سفید قرار بود توسط کارگران اروپایی ساخته شود اما در نهایت این اتفاق کاملا برعکس شد و کاخ توسط بردگان سیاه آفریقایی آمریکایی ساخته شد.

✻✻✻

✱ قبرستان سفید، زندان سفید یا کاخ سفید؟

با وجود تمام امکانات رفاهی پیشرفته در کاخ، صدها خدمه، فضای بسیار زیبا و بزرگ و غیره بسیاری از روسای جمهور آمریکا از اقامت در کاخ سفید خوشحال نبودند و حتی هری ترومن (Harry Truman) این کاخ را زندان عظیم سفید خوانده است. علاوه بر این کاخ سفید خانه مرگ بسیاری از رئیس جمهورهای آمریکا بوده است، به عنوان مثال زکری تیلور، ویلیام هنری هریسون، ویلی لینکلن و الن ویلسون همسر وودرو ویلسون در این کاخ از دنیا رفته اند.

✻✻✻

✱ 750 گالن رنگ سفید برای رنگ آمیزی کاخ سفید

هر بار که قرار است نمای بیرونی کاخ سفید دوباره رنگ آمیزی شود، حدود 750 گالن رنگ استفاده می شود.

✻✻✻

✱ کاخ سفید اقامتگاه حیوانات خانگی عجیب و غریب

برخی از اقامت کنندگان این کاخ حیوانات خانگی عجیب و غریب نگه می داشتند که از جمله آن ها می توان به گوسفند، بز، تمساح، شیر، مار و یابو اشاره کرد.

 

 

✱ کاخ سفید یا کاخ ارواح؟

برخی افراد معتقدند که کاخ سفید به تسخیر ارواح در آمده و پایه و اساس آن نیز دیده شدن روح آبراهام لینکلن در اتاق خواب وی بوده است. برخی از مهمانان معروف این عمارت نیز ادعا می کنند که روح وی را دیده اند.

✻✻✻

✱ بدل کاخ سفید در ایرلند

گردشگران تور ارویا جالب است بدانند که در سال 1995 ساختمانی درست شبیه به کاخ سفید در مک ‌لین ویرجینیا جزیره ایرلند ساخته شده و از آن به عنوان عمارت دوقلوی کاخ سفید یاد می شود.

✻✻✻

✱ شهر زیرزمینی در کاخ سفید

زیرزمین کاخ سفید مجهز به امکاناتی است که شاید از فکر شما نیز عبور نکند! از جمله تسهیلات موجود در زیرزمین کاخ سفید می توان به رنگ فروشی، نجاری، دندان پزشکی، شکلات فروشی و گل فروشی اشاره کرد.

✻✻✻

✱ هزینه اقامت در کاخ سفید

شاید فکر کنید هرکس که وارد کاخ سفید می شود زندگی بسیار راحت و مجللی خواهد داشت، اما باید بدانید که تمام هزینه های زندگی در کاخ سفید را از خوراکی گرفته تا کوچکترین خدمات رفاهی که در اختیار آن ها قرار می گیرد باید توسط رئیس جمهور پرداخت شود.

✻✻✻

✱ خداحافظی با کاخ سفید

در آخر زمانی که دوره ریاست جمهوری به پایان می رسد، ترک کردن کاخ و خداحافظی با کاخ سفید و خدمه آن که 8 سال باهم زندگی کرده اند همیشه بسیار تلخ و غم انگیز بوده است. نقل شده که زمانی که جورج بوش پدر، زمان خداحافظی با خدمه کاخ گریسته و همسرش باربارا بوش نیز همه آن ها را در آغوش گرفته و با آن ها خداحافظی کرده است.

کاخ سفید آمریکا

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کاخ سفید آمریکا آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در رابطه با آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، اما در این جا لازم است اشاره کنیم که در ایران و در کاخ سعدآباد نیز کاخ بزرگی وجود دارد که کاخ سفید نام داشته و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کاخ سفید واشنتگتن دارد. در صورتی که علاقمندید درباره کاخ سفید تهران بیشتر بدانید، در مقالات بعدی سایت همراه ما باشید.  در ادامه با تصاویری زیبا از فضای داخلی کاخ سفید آمریکا همراه شما هستیم..

– اتاق آبی کاخ سفید

 

 

– اتاق سبز کاخ سفید

 

 

– اتاق قرمز کاخ سفید

 

 

– اتاق شرقی کاخ سفید

 

 

– اتاق غذا خوری کاخ سفید

 

 

– کتابخانه کاخ سفید

 

 

– سایر بخش های کاخ

 

 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود