کلیسای سنت شاپل

0 82

یکی از جاهای دیدنی پاریس که از توجه توریست های زیادی به دور مانده، کلیسای سنت شاپل می باشد. با سایت لحظه آخر همراه باشید تا اطلاعات مفید و جالبی رو از این کلیسا در اختیار شما بزاریم .

 

 

ارزش والای این کلیسا به اشیای مقدسی است که در آن نگهداری می شد و باعث شد آن را دومین پایتخت مسیحیت در جهان بدانند. در سده سیزدهم لویی نهم دست به کار ارزشمندی زد و اشیای گرانبهایی را از امپراطوران قسطنطنیه خریداری کرد. او به این اشیاء تعلق خاطر زیادی داشت و از همین رو در سال 1240 دستور به ساخت کلیسایی داد تا مکانی ویژه را به نگهداری آن ها اختصاص دهد. ساخت این بنای دو طبقه حدود 7 سال به طول انجامید؛ معماری بنا از نوع ریونانت گوتیک می باشد که در فرانسه سبکی آشنا است. در نمای این ساختمان از سنگ های کوچک و ظریف استفاده شده که زیبایی های سبک گوتیک را بیشتر نمایش می دهد. پنجره های این کلیسا ظاهری خاص و متفاوت دارند که زیبایی های فضای داخلی را دوچندان کرده اند. کلیسا دارای 15 پنجره رنگی بزرگ بود که بعدها یک پنجره گرد بسیار زیبا به شکل گل رز به آن اضافه کردند. پنجره های به کار رفته در قسمت بالایی کلیسا شامل 1113 قطعه شیشه کوچک هستند که طرح های فراوانی از کتاب انجیل را نمایش می دهند.

 

 

معماری گوتیک

گوتیک یکی از سبک های معماری می باشد که در زمره سبک های مذهبی قرار می گیرد و اغلب در ساخت کلیسا کاربرد داشته است. یکی از ویژگی هایی که در این سبک معماری و هنر دیده می شود قوس نوک تیز می باشد. این سبک از سال 1137 شناخته شد و تا سده 16 در ساخت مکان های مختلف دیده می شد.

 

 

نکته بسیار جالبی که وجود دارد ارزش مادی اشیاء مقدس موجود در کلیسا است که 3 برابرِ هزینه ساخت کلیسا می باشد! شنیده ها حاکی از آن است که ساخت کلیسا در حدود 40 هزار لیور (واحد پول فرانسه در گذشته) هزینه در بر داشته ولی هزینه خرید اشیاء 135 هزار لیور بوده است. یکی از مهم ترین آثار موجود در کلیسا تاج خار مسیح و قسمتی از صلیب او می باشد که بسیار باارزش است. اشیای مقدس در طبقه بالایی کلیسا نگه داری می شدند و تنها پادشاه و اطرافیانش اجازه دسترسی به آن ها را داشتند.

کلیسای سنت شاپل در طول تاریخ، حوادثی از قبیل آتش سوزی و سیل را متحمل شده است ولی بیشترین آسیبی که به آن وارد شده مربوط به دوران انقلاب فرانسه بود که منار آن را پایین کشیدند و اشیای ارزشمند آن را پراکنده کردند. امروزه تنها تعدادی از این اشیا را می توان در این کلیسا مشاهده کرد و بخش قابل توجهی از آن ها در کلیسای نوتردام نگهداری می شود. از آثار مهمی که هم اکنون در کلیسای سنت شاپل وجود دارد، می توان به مجسمه مریم مقدس و قدیمی ترین نقاشی دیواری پاریس اشاره کرد.

در اواسط سده نوزدهم این مکان شرایط مناسبی نداشت، سرانجام در سال 1836 کلیسا را بر اساس توصیفاتی که شرح داده می شد، بازسازی کردند و منار جدیدی هم برای آن در نظر گرفتند؛ بنای بازسازی شده شباهت های زیادی به بنای اولیه دارد.

 

 

این بنای زیبا در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. گردشگران تور پاریس برای بازدید از این مکان تاریخی می توانند بین ساعات 9 صبح تا 7 عصر اقدام کنند. بهتر است به هنگام روشنایی به این مکان مراجعه کنید تا در نور طبیعی آفتاب بتوانید زیبایی های بی نظیر آن را به تماشا بنشینید.

 

 

آدرس: پاریس/ جزیره سیته

هزینه بازدید: 10 یورو

تلفن: 3353406080

 

جاهای دیدنی پاریس – روی لینک کلیک کنید تا بهترین مکان های دیدنی پاریس را ببینید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود